قزوین - ایرنا - قزوین یکی از استان های شاخص کشور در حوزه صنعتی است و گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از اهداف دولت سیزدهم بود که طی یکسال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت تا جایی که ۳۸۵ واحد صنعتی این استان با ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار از این نعمت برخوردار شدند.

به گزارش حوزه استان های ایرنا: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی خود، پلی ارتباطی بین استان های شمالی و جنوبی و همچنین غربی به شرقی است و به همین علت، این منطقه از کشور در بخش های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، خدماتی و در نهایت دانشجویی یکی از استان های شاخص در کشور همیشه مطرح بوده است.

با استان شدن قزوین در اواسط دهه ۷۰، توسعه این منطقه در بخش های مختلف با شتاب فزاینده ای آغاز شد و در حوزه گاز نیز، با استقلال فعالیت این اداره کل از سال ۷۹، خدمات گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع شروع شد تا جایی که امروز تمامی ۲۸ شهر و اکثر نقاط روستایی با ۴۶۶ هزار مشترک این استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

شتاب و گسترش خدمات گازرسانی به مناطق محروم و صعب العبور استان از جمله رودبار الموت شرقی و غربی، طارم سفلی، بویین زهرا و آوج باعث شد تا در هفته دولت و همزمانی با پایان فعالیت یک ساله دولت سیزدهم نگاهی اجمالی به خدمات صورت گرفته از سوی شرکت گاز قزوین در این مدت داشته باشیم.

بهره مندی ۳۸۵ واحد صنعتی استان قزوین از نعمت گاز طبیعی

علی حجتی پور، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در این رابطه گفت: با توجه به اینکه قزوین یکی از استان های شاخص کشور در حوزه صنعتی و واحدهای تولیدی است، گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از اهداف دولت سیزدهم بود که خوشبختانه طی یک سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت تا جایی که ۳۸۵ واحد صنعتی استان با ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار از این نعمت برخوردار شده اند.

این مسوول با اشاره به بهره مندی سه هزار و ۵۶۸ واحد صنعتی و تولیدی استان از نعمت گاز طبیعی، افزود: به طور قطع استفاده هرچه بیشتری صنایع و واحدهای تولیدی از گاز طبیعی می تواند ضمن حفظ پاکیزگی محیط زیست و جلوگیری از مصرف سوخت های فسیلی، صرفه جویی مناسبی را در حوزه اقتصادی ایجاد کرده و در نهایت نیز از نظر اقتصادی و ملی نیز برای کشور و استان هم تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: شرکت گاز استان قزوین هیچ محدودیتی در زمینه ارایه گاز به واحدهای تولیدی و صنعتی ندارد و ضمن حمایت های مالی دولت جدید از این مساله، متقاضیان می توانند ضمن ارایه درخواست خود، در اسرع وقت ضمن بهره مندی از این نعمت خدادادی، عضوی از هزاران مشترک این شرکت باشند.

اولویت دولت سیزدهم، گازرسانی به مناطق محروم روستایی

حجتی پور در ادامه، گازرسانی به مناطق محروم روستایی را از شاخص های مهم و اولویت های دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: اکثر مناطق روستایی استان قزوین، کوهستانی بوده تا جایی که بسیاری از روستاهای آن در بخش هایی مانند طارم سفلی، رودبار الموت شرقی و غربی و آوج در مناطق صعب العبور قرار دارند.

وی اضافه کرد: با این وجود، عملیات گازرسانی به مناطق یاد شده در اولویت کاری این شرکت قرار داشته و اهتمام دولت سیزدهم نیز بر این است تا تمامی روستاهای این مناطق از این نعمت خدادادی بهره مند شوند و برای این منظور نیز اعتبارات قابل توجهی را در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین با بیان اینکه ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۹۰ درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، یادآور شد: به همین لحاظ تنها روستاهای دور افتاده ، کم برخودار و صعب العبور از این نعمت گاز مانده اند که با عنایت به سفر اردیبهشت ماه سال جاری ریاست جمهور به استان قزوین گازرسانی به ۱۳۳ روستا و با هفت هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال در برنامه این شرکت طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ قرار داده شده است. 

به گفته این مسوول حوزه گاز، با اجرای عملیات گازرسانی به ۲۷ روستای استان با ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار طی یک سال گذشته بیش از ۹۰ درصد از جمعیت روستایی استان هم اکنون از این نعمت بهره مند بوده و ۵۸۷ روستا نیز به شبکه گاز متصل هستند.

مدیرکل شرکت گاز استان قزوین یادآور شد: این شرکت با قبول مسوولیت های اجتماعی در برابر مددجویان تحت پوشش پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی، طی یک سال گذشته به ۸۰۰ مددجوی استان لوله کشی و اشتراک رایگان با پنج میلیارد تومان را برعهده داشته است.

وی به طرح های در دست گازرسانی این شرکت در سطح استان قزوین اشاره و یادآور شد: در حال حاضر عملیات اجرایی گازرسانی به دهستان چوقور با ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار و روستاهای حمیدآباد، خرمال آباد، مرتضی آباد، مزرعه علیا و سفلی، ازرت و سرخه دزدک با ۸۵ میلیارد ریال، هلال آباد، عباسک، کلمین، کلایه، یارود و گرمک با ۲۴۰ میلیارد اعتبار در دست انجام است.

۳۵۳ کیلومتر عملیات شبکه گذاری لوله گاز 

حجتی پور با اشاره به هفت هزار و ۸۴۶ کیلومتر طول شبکه خط لوله و تغذیه گاز استان قزوین، گفت: سال گذشته عملیات ۲۷۸ کیلومتر و امسال نیز ۷۵ کیلومتر شبکه گذاری گاز در سطح استان انجام شده که با انجام این کارهای عملیاتی، سرعت گازرسانی به مناطق دور افتاده استان بیشتر شده است.

وی با اشاره به عملیات گازرسانی به ۳۸۵ واحد صنعتی، گازررسانی به شهرک های صنعتی معلم کلایه و طارم سفلی با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی این شرکت در یک سال گذشته دولت سیزدهم، اظهار داشت: با انجام عملیات شبکه گذاری، کار اجرایی گازرسانی به پروژه ۲۲ هکتاری نهضت ملی مسکن با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار و عملیات اجرایی احداث انبار واقع در شهرک صنعتی لیا با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیز در سطح استان قزوین آغاز شده است.

حمایت از دانش بنیان ها در راستای تحقق شعار سال

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین با اشاره به دستور صریح مقام معظم رهبری در خصوص حمایت و توجه از دانش بنیان ها توسط دستگاه های اجرایی، گفت: شرکت گاز استان پنج طرح دانش بنیان را امسال در دستور کار خود قرار داده که شاخص ترین آن در خصوص طرح پژوهشی نشت یاب خطوط گاز توسط پهباد است.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت هیتر برقی برای نصب برروی رگولاتور ایستگاه های تقلیل فشار، طراحی و ساخت سامانه هوشمند ردیابی دریچه های شیرگاز، طراحی و ساخت دستگاه تشخیص عبور جریان گاز از شیرهای بسته به کمک امواج اکوستیک و همچنین ساخت پوشش شفاف برای عایق ساختمان از جمله طرح های پژوهشی این شرکت با شرکت های دانش بنیان می باشد.

این مسوول شرکت گاز استان خاطرنشان کرد: برای انجام طرح های پژوهشی یاد شده با دانشگاه های معتبر و بزرگی از جمله دانشگاه های صنعتی شریف، بین المللی امام (ره) و دانشگاه علم و صنعت در راستای استفاده از ظرفیت های علمی، پارک های علم و فناوری و نیز شرکت های دانش بنیان برای رفع مشکلات پیش رو و با استفاده از فناوری های نوین و بومی سازی آنها در این شرکت، تفاهم نامه هایی هم منعقد شده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ۲ طرح پروژه نشت یابی خطوط لوله گاز و ساخت هیتر برقی برای نصب برروی رگولاتور ایستگاه های تقلیل فشار در حال حاضر وارد فاز اجرایی نیز شده است. 

استفاده از سوخت پاک برای نیروگاه، هدف غایی دولت

حجتی پور به میزان و نوع مصرف سوخت نیروگاه حرارتی ۲ هزار و ۴۰ مگاواتی شهید رجایی اشاره و تصریح کرد: دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای مصرف سوخت پاک از سوی واحدهای نیروگاهی و صنعتی دارد و به همین منظور نیز سعی شده تا حداکثر میزان سوخت مصرفی نیروگاه یاد شده از گاز باشد. 

وی ادامه داد: مصرف سوخت گاز نیروگاه شهید رجایی در ۶ ماه نخست امسال با توجه به مصرف پایین مشترکان خانگی و تجاری به طور طبیعی بیشتر بوده اما در ۶ ماهه دوم سال که به دوره سرد از آن یاد می شود، با توجه به افزایش مصرف مشترکان خانگی، به طور طبیعی مصرف گاز نیروگاه کاهش می یابد.

به گفته وی، میزان مصرف گاز استان طی سال گذشته، بدون میزان مصرف نیروگاه بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۷ میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که مصرف سوخت گاز نیروگاه طی همین مدت یک میلیارد و ۸۵۹ میلیون متر مکعب به ثبت رسیده است. 

هزینه تمام شده هر انشعاب گاز ۴۵ میلیون تومان، هزینه دریافتی ۲۱۱ هزار تومان

وی با اشاره به تعداد مشترکان گاز استان، گفت: هم اکنون ۴۶۶ هزار و ۹۷۲ مشترک تحت پوشش این شرکت در سطح استان هستند که از این تعداد، پنج هزار و ۲۲۲ مورد خانگی، صنعتی و تجاری طی یک سال گذشته و در زمان دولت سیزدهم به مشترکان گاز افزوده شده اند.

حجتی پور یادآور شد: در حال حاضر هزینه تمام شده هر انشعاب گاز تا سقف ۴۵ میلیون توان برای این شرکت هزینه برمی دارد که این میزان برای هر یک از مشترکان رایگان بوده و شرکت تنها هزینه امتیاز برای هر کنتور با ظرفیت ۶ متر مکعب را به طور میانگین ۲۱۱ هزار تومان را از مشترک دریافت می کند.

اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها به صورت رایگان

وی با اشاره به اینکه اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها با هدف کاهش میزان سوخت، کفت: اصلاح و بهینه سازی موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری و اداری در دستور کار این شرکت قرار داشته تا جایی که سال گذشته ۱۵۲ واحد و امسال نیز ۱۲۷ واحد موتورخانه از سوی کارشناسان این شرکت مورد بازرسی و اصلاح قرار گرفت.

به گفته وی، در این رابطه عملیات نصب رسوب گیر، عایق کاری و تنظیم مشعل موتورخانه ها به صورت رایگان توسط این شرکت صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین اضافه کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۶۳۷ میلیون تومان و امسال نیز یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون تومان از سوی این شرکت برای اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها هزینه شده است.

رهاورد

با توجه به اهمیت مصرف گاز به عنوان سوخت پاک و اینکه آسیب کمتری نیز به محیط زیست وارد می آورد، ارایه خدمات گاز در استان قزوین طی یک سال گذشته از سرعت و شتاب قابل توجهی برخوردار شده تا جایی که در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی، مراکز تجاری و خانگی از این نعمت بهره مند می باشند.

ارایه خدمات رایگان در خصوص گازکشی و انشعاب به محرومان، اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه ها، ادامه عملیات گازرسانی به روستاهای دورافتاده، آمادگی کامل شرکت برای گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی و افزایش سهمیه گاز به نیروگاه از جمله خدمات شرکت گاز استان است.

در سفر اردیبهشت ماه سال جاری رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان قزوین، عملیات گازرسانی به ۱۳۳ روستا تا پایان سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که با اجرای این پروژه بسیار از مناطق دور افتاده روستایی استان نیز از این نعمت بهره مند خواهند شد.