به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم معتمدی روز پنجشنبه در نشست صمیمی با با فعالان و نخبگان حوزه عمرانی، با تاکید بر اینکه بافتهای فرسوده قم جزو محدودههای زنده و پویای شهری است، اظهار داشت:طرح نهضت ملی مسکن بهترین فرصت جهت بازآفرینی این بافتهای هویتبخش و ارزشمند شهری است.
وی در ادامه تشکیل یک اتاق فکر را برای کارهای زیرساختی شهر قم ضروری دانست و بیان کرد: یک عقل به هم پیوسته برای حوزه طراحی مجموعه شهری در قم نیاز است.
معتمدی افزود: چون به صورت مرتب دچار تغییرهای مدیریتی میشویم، طبیعتا نگاهها و رویکردها نیز دستخوش تحولهایی میشود.
وی حضور نخبگان دانشگاهی و حوزوی و کارشناسان مباحث عمرانی را برای ارائه پیشنهادها و تصمیمگیریهای درست و منطقی بسیار موثر دانست و یادآور شد: حوزه طراحی مجموعه شهری در قم نیازمند یک اتاق فکر و یک عقل به هم پیوسته است.
معاون استاندار قم در ادامه سخنان خاطرنشان کرد: ما تاکنون تصور میکردیم، همه پارکینگهای شهر را باید در اطراف حرم حضرت معصومه (س) احداث کنیم، اما با دست خودمان مهمترین نقطه شهر را به کانون اصلی بحران تبدیل کردهایم.
معتمدی افزود: طبق بررسیهای صورت گرفته ۷۶ درصد زائران و مسافرانی که به قم وارد میشوند به دلیل کمبود پارکینگ و اوضاع نامناسب پارکینگ موجود در اطراف حرم، به طور متوسط تنها ۶ ساعت در این شهر اقامت پیدا میکنند.
وی با تاکید بر اینکه موضوع پارکینگ نخستین خدمت مورد نیاز برای زائران به شمار میآید گفت: در ارائه خدمات اولیه به زائران شهر قم مشکل داریم.
معاون استاندار قم گفت: اگر در محدوده حرم حضرت معصومه به جای پارکینگ، پایانه مسافربری احداث کرده بودیم، الان میتوانستیم زائر سرای ارزان قیمت و کمپ مسافری ایجاد کنیم و با هزینههای حداقلی خدمات خوبی را به زائران ارائه بدهیم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه بلوار پیامبر اعظم (س) محور اقتصادی قم نیست گفت: چند سال از احداث این طرح میگذرد، اما تاکنون در این محور سرمایهگذاری انجام نپذیرفته است.
وی افزود: بلوار پیامبر اعظم یک محور آیینی است، باید بخش مسکن نیز به آن اضافه شود، زندگی شکل بگیرد، چون در حوزه اقتصادی مشتری حرف اول و آخر را میزند.
وی در ادامه با ذکر این نکته که حتی بلوار غدیر هم محور اقتصادی قم نیست گفت: کسانی که اقدام به سرمایهگذاری در این محور کردهاند، نیز برای جذب مشتری مساله دارند.
وی بیان داشت: محور اقتصادی قم در حقیقت از مجتمع گردشگری مهر و ماه در آزاد راه تهران - قم تا دپوی مترو است، این محور به شدت تراکم دارد و مشتریگیر است، ضمن اینکه حوزه فرهنگی شهر را هم درگیر نمیکند.
معاون استاندار قم در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت طرح منوریل گفت: دولت به این نتیجه رسیده که همه هزینه تکمیل ۶.۸ متر این طرح را پرداخت کند.
وی گفت: برآوردمان است که چیزی حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح نیاز میباشد.
معاون استاندار قم ادامه داد:ما از جانب دولت این مبلغ را تامین میکنیم، مجموعه مدیریت شهری بخواهد طرح را انجام بدهد یا ندهد یک موضوع دیگر است.
معتمدی یادآور شد: طی ۶ ماه گذشته این موضوع را پیش بردیم، مصوب کردیم همه تاییدها را نیز گرفتیم، صورت جلسه تهاتر نفت بین وزارت نفت و شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا هم تمام شده و آماده است.
وی با اشاره به اینکه در موضوع منوریل میتوان تهدید را به فرصت تبدیل کرد افزود: از طرف دولت طرح منوریل قم تعیین تکلیف شدهاست.
وی بیان کرد: منوریل طرحی است که دولت شروع کرده و باید آن را بدون اینکه مدیریت شهری ریالی پرداخت کند و هزینهای بر آن مترتب شود، تکمیل کند.
اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شدهاست.