معاون اقتصادی رئیس جمهور روز جمعه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه زیرگذر گویم گفت: این طرح زیر گذر نباید تنها برای حل معضلات ترافیکی باشد بلکه باید نقطهای برای شکوفایی اقتصادی مردم محروم این منطقه بوده و به شکل یک طرح اقتصادی ایجاد شود.
محسن رضایی افزود: این پروژه با توجه به اینکه سه استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس را به یکدیگر متصل میکند، بسیار مهم است و دارای فواید اقتصادی است.
رضایی ادامه داد: این زیر گذر میتواند یک نقطه کانونی برای آبادانی خود منطقه باشد و لذا از استاندار فارس خواستارم علاوه بر رفع مشکلات مربوط به اهالی گویم، کارگروهی را تشکیل داده تا تمهیداتی برای آبادانی این محله انجام شود.
وی افزود: ایجاد این زیرگذر و ورود و خروج وسایل نقلیه از دو استان دیگر میتواند منجر به رونق اقتصادی این منطقه شود و با توجه به هزینه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای این پروژه،می توان مبلغ دیگری برای آبادانی این منطقه اختصاص داده شود.
معاون اقتصادی رئیسجمهور با بیان اینکه امید است اجرای این پروژه موجب رونق اقتصادی منطقه شود، گفت: استانداری فارس می تواند با کمک نقدی خود به این پروژه به آبادانی این منطقه کمک کند تا رونق اقتصادی خوبی برای مردم صورت گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: در این مسیر شاهد پیچیدگی بسیار ترافیک بوده که به همراه آن شاهد معضلات اجتماعی نیز هستیم.
مهدی طاهری افزود: در حقیقت این شهرک که یکی از مناطق قدیمی شیراز بوده که به دو بخش تقسیم شده و مردم در دو طرف با یکدیگر در ارتباط هستند و این مسیر به گونهای شاهراه ارتباطی بین استان فارس و استانهای غربی است.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: عملیات اجرایی این پروژه در حالی شروع میشود که دو محور در شمال و جنوب این پروژه همچون محور قرهپیری و محور ۵۵ متری که عملیات اجرایی بخشی از آن را شهرداری در منطقه آفرینش شروع کرده، همزمان در حال اجرا است که تقاضا داریم با کمک وزارت راه و شهرسازی بتوانیم کاهش قابل توجه ترافیک در این مسیر مهم را شاهد باشیم.
طاهری خاطر نشان کرد: این زیر گذر یک ویژگی فنی دارد که روی آن دال اجرا میشود و ارتباط کامل محلی را برقرار میکند، زیرگذر کاملا باز نیست و دسترسی محلی امکان پذیر است، از سوی دیگر علاوه بر هزینه تملک های شهرداری، بخشی سرمایه نقدی تخصیص داده شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این پروژه شاهد نتایج بسیار خوبی پس از اتمام این پروژه باشیم.
سرپرست شهرداری شیراز نیز بیان کرد: این پروژه حل کننده یک گره ترافیکی در شمال و شمال غرب شیراز است.
سعید مصفا با اشاره به مشکلی که باعث گره ترافیکی در این قسمت شده است، افزود: دلیل آن، این است که در راستای اتصال شهر شیراز به استانهای شمال و شمال غربی همچون کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان که عملیات اجرایی بزرگراه آن در حال اجرا است، تنها یک مسیر وجود دارد که محور گویم خواهد بود.
سرپرست شهرداری شیراز تصریح کرد: این مسیر به دلیل قرارگرفتن در این موقعیت دارای ترافیک است و در حال حاضر پاسخگوی تقاضای ترافیک و تردد نبوده و در آینده با بهره برداری آزادراه، ترافیک آن چند برابر میشود، بر همین اساس اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت.
محمد امین معاون فنی عمرانی شهرداری شیراز نیز با اشاره به اینکه مراحل اجرایی این پروژه به وسیله دیوارهای تمام مکانیزه و با دستگاههای هیدروفرز انجام میشود، گفت: مدت زمان اجرای این پروژه ۲۸ ماهه و با اعتباری بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان است که به انضمام هزینههای تملک و جابجایی تأسیسات و آسفالت و هدایت آبهای سطحی، بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرایی آن برآورد شده است و از امروز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.