«امین ترفع» در گفتو گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برنامه دولت برای رفع موانع ترانزیتی در یکسال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش ۱۰۲ درصدی را در حجم ترانزیت داشتیم و از رقم پنج ونیم میلیون تن به ۱۱ و دو دهم میلیون تن رشد رسیدیم و رشد جهشی را نسبت به سال ۹۹ حتی نسبت به سال ۹۸ که این رقم۷ میلیون تن بود، ثبت کردیم.
وی گفت: در یکسال گذشته به واسطه برنامه ریزی دولت در حوزه تعامل با کشورهای منطقه و همسایهها و بعد از امضای موافقتنامه ۲۵ ساله با چین تاثیرات مثبت شد. البته یکسری تغییرات جغرافیایی نیز در محیط پساپیرامونی ایجاد شد و در نهایت با برداشته شدن موانع ترانزیت به خصوص ترانزیت فرآوردههای نفتی به جهش ۱۰۰ درصدی بین سال ۹۹ و ۱۴۰۰ دست پیدا کردیم.
ترفع گفت: برخیها اعلام میکنند این افزایش در اثر برداشته شدن محدودیتهای کرونایی بوده است اما اینگونه نیست؛ همانطور که اعلام کردم افزایش نسبت به سالهای قبل یعنی ۹۷ و ۹۸ نیر ثبت شده است که عدد قابل توجهی است.
مدیرکل تجاری سازی و امور تشکلهای وزارت راه درباره اینکه چه نوع کارهایی به صورت مستمر دنبال شد که منجر به افزایش ترازیت شد، گفت: وزارت راه کارگروهی که قبلا در حوزه ترانزیت وجود داشت و در سطح دولت بود و معاون اول ریس جمهوری ریس آن بود را ذیل شورای عالی ترابری احیا کرد .
به گفته ترفع این کارگروه از همه تاثیرگذاران حوزه ترانزیت تشکیل شده است.
ترفع افزود: در این جلسات دور هم جمع می شویم و موانع فرایندی و بدون هزینه را در اثر گفتو گو با هم برطرف میکنیم. این موانع در حوزه قرنطینه، سوخت، مبارزه با قاچاق، پایش هوشمند ناوگان، سوخت ناوگان و استفاده از ابزارهای نوین برای کنترل درب به درب ترانزیت است که برای آن راه حل داریم و مستمرا جلسه برگزار میکنیم تا به همبستگی در حوزه داخلی برسیم.
ترفع اضافه کرد: در حوزه بینالملل نیز یکسری توافقات را فعال کردیم؛ موضوعاتی که چهارچوب توافقنامه آن وجود داشت اما پیگیری آن سالها به تاخیر افتاده بود؛ موافقتنامههای مختلف ترانزیتی را فعال کردیم و جلسات دولتی را برگزار و نهایتا هدفگذاری کردیم تا در پایان سال ۱۴۰۱ به هدف عبور ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از کشور برسیم.
مدیرکل تجاری سازی و امور تشکلهای وزارت راه افزود: با توجه به این عدد لازم بود با کشورهای هدف در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب در مورد استفاده از مسیر ایران رایزنی کنیم. هم کشورهایی که میتوانیم در مسیر غربی شرقی و هم شمالی- جنوبی سرویس ترانزیتی به آنها دهیم . همزمان کمیته ترانزیتی مشترک با روسیه برقرار کردیم و هر دو سه هفته یکبار تشکیل جلسه دادیم تا بتوانی هدفگذاری ۱۰ میلیون تنی را محقق کنیم.
وی خبر داد: در همین راستا برنامه اقدام مشترک با روسیه تهییه و مبادله شده تا به سمت عملیاتی رفته و فقط ترانزیت ایران و روسیه را تا پایان سال به ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم. علاوه بر آن با عمان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین به ترتیب مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم از فرصت جغرافیایی که برای کشور ما ایجاد شده است حداکثر استفاده را ببریم.
مدیرکل تجاری سازی و امور تشکلهای وزارت راه اضافه کرد: بخاطر موضوع تغییرات جغرافیایی که در منطقه اتفاق افتاد نگاه به استفاده از مسیر ایران متفاوت شده است و کشورهای منطقه جلب ایران شدند. در مذاکره با کشورها علاوه بر اینکه چارچوب موافقنامههای قبلی را فعال کردیم؛ به سمت ایجاد ابتکارهای جدید رفتیم و به صورت چهار کشور و سه کشور با ترکیبهای مختلف تلاش داریم اتحادهای ترانزیتی را در منطقه فعال کنیم و بتوانیم منفعتی به نام ترانزیت ایجاد و هر کشوری سهم خود را از این منفعت بردار. این رویکرد به جای نگاه حذفی رقابت گونه است که منافع مشترک را داشته باشیم تا خودمان و منطقه از فرصت جغرافیایی پیش امده استفاده کنیم.