تهران - ایرنا - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه همه باید از نعمت سفر بهره‌مند شوند، گفت: با تقویت گردشگری داخلی، باعث ایجاد اشتغال و ارتقای اقتصاد کشور می‌شویم و ما به دنبال گردشگری ارزان هستیم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی شنبه شب - ۵ شهریور ۱۴۰۱- در برنامه زنده تلویزیونی «جهان آرا» که از شبکه افق پخش شد، اظهار داشت: در یکسال گذشته  ۲۰ مانع اساسی را احصا و سعی کردیم به جای گزارش‌های حجیم، ۳۰ محور اصلی از اقدامات انجام شده را به عنوان کارنامه عملکرد ارائه کنیم.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: اولین چالشی که در کشور با آن روبه‌رو هستیم و من برای آن از اصطلاح «زیر میز زدن» استفاده می‌کنم، این است که بسیاری از کارها با روش کارمندی جلو نمی‌رود. نظام اداری ما ناکارآمد و پوسیده است که موجب شده کارها رو به جلو نباشد.و مثل بختک روی کشور افتاده و مانع هر اقدام تحولی می شود. یکی از مخاطرات دولت همین است، سعی کردم تحول را در وزارت میراث‌فرهنگی آغاز کنم.

وی ادامه داد: بسیاری از مجوزها به ستاد وزارت میراث‌فرهنگی بر می‌گشت که موجب فساد اداری و امضای طلایی می‌شد. اگر شخصی برای فعالیتی به مجوز نیاز داشت باید به وزارتخانه در خیابان آزادی مراجعه می‌کرد.   اولین کاری که کردم این بود که نشستی را با عنوان «نهضت تفویض اختیار» برگزار کردیم تا ماموریت‌ها را به بخش‌های صفی وزارتخانه در سراسر کشور منتقل کنیم. در نگاه تحولی اشکالی که داریم این است که رئیس دستگاه و سازمان رویکرد تحولی دارد، اما متاسفانه بدنه مدیران و کارگزاران تحول را مانند او متوجه نمی‌شود، پس در نتیجه کار به سرانجام نمی‌رسد.

صنایع‌دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است. بیش از یک میلیون نفر در این حوزه مشغول هستند و شعار ما این است که «هر خانه یک کارگاه صنایع دستی است». اگر همه زمینه‌های مولد را راه بیاندازیم، مصداق آن همین است.

«از ۴۰۰ رشته صنایع‌دستی ثبت شده در دنیا ۲۹۹ رشته در ایران فعال است. هشت رشته منسوخ را هم احیا کردیم که از این تعداد ٢۶٠ رشته نیاز به مجوز فعالیت ندارند و به شکل اعلانی هستند و اکنون این کار انجام شده است»

گردشگری داخلی  باعث ایجاد اشتغال و ارتقای اقتصاد کشور می‌شود

ضرغامی با بیان اینکه همه باید از نعمت سفر بهره مند شوند، گفت: تقویت گردشگری داخلی باعث ایجاد اشتغال و ارتقای اقتصاد کشور می‌شود. ما به دنبال گردشگری ارزان هستیم. در یک سال گذشته تلاش کردم در سطح رسانه جا بیاندازم که هر سه حوزه‌ تخصصی وزارتخانه (میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) مهم هستند و اکنون بسیاری از صاحب‌نظران آرام آرام با مسائل حوزه‌های ماموریتی ما در حال آشنا شدن هستند.

وی افزود: پیشتر وزارت میراث فرهنگی را وزارت دست چندم فرض می‌کردند، اما با بسیاری از دستگاه‌ها ارتباط تنگاتنگی برقرار و با هفت دستگاه تفاهم نامه همکاری امضا کردیم. با برخی تقاطع داشتیم و با بسیاری از آنها نقاط همکاری و ماموریت مشترک داریم.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد : دومین نظام مسائل ما این است که ماموریت‌های وزارتخانه ما فرابخشی است و دستگاه‌های مختلف باید در حوزه‌های ما فعال شوند. ما با سازمان اوقاف، شهرداری و نیروهای انتظامی مسائل مشترک داریم.

کمپرها با پلاک مشخص می توانند در همه جای دنیا تردد کنند

ضرغامی به فعالیت و تردد خودروهای کاروان (کمپرها) اشاره کرد و گفت: ما باید به کمپرها مجوز بدهیم، جلسه‌ای با نیروی انتظامی داشتیم و مشکل این مجوزها را رفع کردیم، اکنون با کمک کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پلاک ویژه به کمپرها داده می شود که در سراسر ایران و جهان می توانند تردد کنند. خانواده‌هایی که در کمپرها سفر می کنند شجاعانه زندگی می‌کنند و به طبیعت و جنگل می‌روند. اینها در گذشته نمی‌توانستند در جاده تردد کنند. 

وی به آغاز همکاری مشترک با بنیاد مسکن و سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اکنون رایزن‌ های فرهنگی در سراسر دنیا ماموریت دارند و هر کدام از آنها می‌توانند به عنوان مدیران وزارت میراث فرهنگی عمل کنند. رایزن‌ های فرهنگی ما علاوه بر کار فرهنگی در کشورهای مختلف مانند اسپانیا و جمهوری آذربایجان با ما مرتب در ارتباط هستند و با آژانس‌داران جلسه می‌گذراند. در این یکسال بسیاری از مسائل مشترک فعالان بخش خصوصی با کشورهای همسایه و همکار را شناسایی، مذاکره و حل کردیم که سفیران ما به ویژه رایزن‌های فرهنگی بانی این کارها بودند.

گردشگری داخلی باعث توزیع ثروت می‌شود

ضرغامی با بیان اینکه حوزه گردشگری شامل داخلی و خارجی است، گفت: سهم صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان تا ۸۰ درصد گردشگری داخلی است؛ گردشگری داخلی باعث توزیع ثروت می‌شود، وقتی گردشگری داخلی تقویت شود، تولید، اشتغال و ثروت تقویت می‌شود.

وی افزود: در حوزه گردشگری خارجی اولین قدمی که برداشتیم این بود که مرزهای گردشگری که به دلیل شیوع کرونا ٢٠ ماه بسته بود، با مذاکراتی که با وزارتخانه‌های مرتبط، ستاد ملی مقابله کرونا کردم و حمایت شخص رییس‌جمهوری، بالاخره باز شد، محدودیت صدور روادید لغو شد. دولت قبل به دلیل نگرانی هایی که از شیوع کرونا داشت سفر به ایران را محدود کرده بود، اما با اقدامی که انجام شد نزدیک به ٢ میلیون و ٩٠٠ هزار گردشگر خارجی در این مدت به ایران سفر کردند. 

دریافت دلار از مسافران خارجی پروازها اشتباه بود لغو شد

ضرغامی عنوان کرد: زیرساخت‌های ما در صنعت گردشگری به طور کلی مشکل جدی دارد. جلسات زیادی با دستگاه‌های مختلف گذاشتیم تا مشکل زیرساخت‌ها حل شود. در گردشکری دریایی صفر بودیم در حالیکه ۵۴۰۰ کیلومتر سواحل داریم. فردا(یکشبه) با مسئولان دو کشتی تفریحی که یکی ظرفیت ١٧٠٠ گردشگر و یکی هم ظرفیت ١٢٠٠ گردشگر را دارد جلسه دارم، سوخت یارانه ای که در دولت برای این کشتی ها تصویب شد، برای کروزها مزیت ایجاد کرده است.

ضرغامی گفت: برای بازی‌های قطر می توانیم گردشگری دریایی را راه‌اندازی کنیم و هموطنان و گردشگران علاقه‌مند می‌توانند به جزیره کیش که امکانات مناسبی برای این کشتی ها دارد، سفر کند. البته هنوز امکان پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ نیست، اما با رئیس بنادر کشتیرانی جلساتی داشتم تا مشکلات این حوزه حل شود.

وزیر میراث فرهنگی به دریافت دلار از گردشگران خارجی برای هزینه پرواز در ایران اشاره کرد و افزود: این کار اشتباهی بود البته ایرلاین‌های ما هم مشکلاتی دارند، اما روش اشتباه بود و گفتند «اگر گردشگران خارجی بیایند، باید پول بیشتری برای هواپیما پرداخت کنند» با رییس هواپیمایی کشور جلسه گذاشتم هر چند مصوبه لغو شد اما ایرلاین‌ها هنوز در بخش قیمت مشکل دارند.

۶ هزار مرکز اقامتی داریم که حدود ۶۰ هزار اتاق دارند / افتتاح ۳۶۴ طرح به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در هفته دولت

ضرغامی گفت: کیفیت خدمات مراکز اقامتی ما مناسب نیست و تعداد هتل‌های با کیفیت بالا ۴ و ۵ ستاره در کشور محدود است. تعداد کل هتل‌های ما کمتر از هتل‌های استانبول ترکیه هم است. ما ۶ هزار مراکز اقامتی داریم که زیر ۶۰ هزار اتاق دارد. در این یکسال رونق جدی در مجوزها و ساخت مراکز اقامتی داشتیم. 

«۳۶۴ پروژه در هفته دولت به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود. گردشگری ارزان را باید توسعه دهیم بسیاری از مردم ما قدرت سفر ندارند. برای این کار به هتل‌های دو ستاره و مهمانسراها وام می‌دهیم. سال گذشته ۳۷۰۰ میلیارد تومان وام تبصره ۱۸ دادیم و جزو دستگاه‌های برتر در این زمینه بودیم»

ایران‌هراسی یکی از موانع جدی گردشگری است

ضرغامی  بیان کرد: برای سرمایه‌گذاری در مراکز اقامتی و بنادر و گردشکری دریایی در زمینه ارائه تسهیلات وضع ما خوب است. یکی از موانع جدی ما در این حوزه ایران‌هراسی است که باعث می‌شود رشد ورود گردشگران به ایران کند شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به این آمار که ۴٠ درصد مردم در طول سال سفر نمی روند، توضیح داد: یکی از مشکلات ما نظام آماری صحیح است. منابعی که باید آمار بدهند متنوع و آمارشان متفاوت است، تلاش می کنیم نظام آماری را با کمک دستگاه‌های دیگر یکسان کنیم. تا این نظام یکپارچه نشود هیچ آمار قطعی نمی‌توانیم اعلام کنیم. 

وی گفت: شعار جهانی ما این است «گردشگری و سفر حق همه مردم است» پس باید حتی طبقه فرودست جامعه از یک حداقل و کف گردشگری و سفر هم برخوردار باشد، ما از اول روی سفر ارزان‌قیمت برنامه‌ریزی کردیم. همین الان بخش‌هایی از وزارتخانه را برای انجام این کار اختصاص داده ایم. مهمانسراهای ارزان قیمت برای مردم در نظر گرفتیم تا سفر برای آنها ارزان قیمت رقم بخورد.

نوروز امسال همه هتل‌های پنج ستاره پر شد

ضرغامی گفت: تهران در گذشته قطب گردشگری نبود، اما امسال با تلاش‌هایی که کردیم مناطق گردشگری، ری تهران و شمیرانات را در یک کتابچه معرفی کردیم که با استقبال مردم روبرو شد. نوروز امسال همه هتل‌های پنج ستاره ما پر شد. در گذشته در مقاطع تعطیلات ۱۰ درصد میانگین مراکز اقامتی تهران پر می شد اما امسال ۶۰ درصد مراکز اقامتی تهران تکمیل شد. در نوروز امسال به عنوان جایگزین شهرهایی که ظرفیت آن‌ها تکمیل می شد، مقصدها و شهرهای جدید را معرفی کردیم.

وزیر میراث فرهنگی توضیح داد: ستاد هماهنگی خدمات سفر در ایام نوروز کاملا فعال بود و با هماهنگی بین دستگاهی اجازه نداد بحرانی برای اقامت مردم در زمان سفر نوروزی پیش بیاید. برخی موارد هم شورای تامین استان ورود می‌ کرد و پس همه مجبورند کمک کنند. 

ضرغامی خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ و کلانشهرها مردم عادت به گردشگری شهری ندارند، ما با چاپ کتاب گردشگری تهران سعی کردیم محورها و جاذبه های گردشگری در مناطق مختلف پایتخت را به مردم معرفی کنیم که در همین راستا اکنون با شهرداری تهران در حال امضا تفاهم‌نامه هستیم که به زودی سازمان گردشگری در شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف گفت: برای ترویج گردشگری لازم بود در جاده تابلوی معرفی یک اثر را بزنیم، اما نمی‌توانستیم بزنیم، اما اکنون با هماهنگی که با وزارت راه انجام دادیم، این مشکل حل شده است. قانونی وجود دارد که جاده‌ها در اختیار بخش تبلیغاتی وزارت راه است و می‌گویند وزارت میراث‌فرهنگی نمی‌تواند تابلو بزند. ما هم آیین‌نامه‌ای در دولت تصویب کردیم که مربوط به ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه است و در یکی از بندها به وزارت میراث‌فرهنگی اجازه نصب تابلو می‌دهد.

لایحه وظایف و اختیارات وزارتخانه  در کمیسیون‌های مختلف دولت در حال بررسی است

ضرغامی گفت: لایحه قانون جامع وظایف و اختیارات وزارتخانه آماده شده و اکنون در کمیسیون‌های مختلف دولت در حال بررسی است. در حوزه های ماموریتی با برخی دستگاه‌های مختلف تقاطع و تعارض داریم و یکی از بحث‌های ما استفاده از امکانات سایر دستگاه‌ها در حوزه گردشگری است. برای منطقه‌ای مانند اروند طرح نوشتیم که تمام امکانات دستگاه‌ها مانند وزارت نفت به کمک گردشگری بیایند. 

وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: برای توسعه گردشگری باید بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی ایجاد شود و همه این هماهنگی‌ها در اختیار من نیست، به همین منظور نمی‌توان زمان برای این هماهنگی مشخص کرد. در آن موضوعاتی که در اختیار من است، زیر میز زدم اما هماهنگی با سایر دستگاه‌ها نیاز به زمان دارد.

۲۰ مدیر دهه شصتی منصوب کردم / از ترکیب مدیران جوان و باتجربه و پخته استفاده کردم

ضرغامی درباره انتصاب خودش و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی بدون رزومه و سابقه مرتبط با حوزه های تخصصی گفت: بنای این وزارتخانه فرهنگی است و حوزه‌های تخصصی آن کامل مرتبط با مسائل فرهنگی است. رشته من عمران است و با مسائل مختلف معماری و عمران آشنا هستم. وقتی رئیس سازمان صدا و سیما بودم، در همه حوزه‌های کشور حضور داشتم ساعت‌ها آنها را می‌شنیدم و عمل می‌کردم. 

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: اگر در وزارتخانه‌ای مثل وزارت میراث‌فرهنگی کارشناس درجه یک میراث‌فرهنگی بود دلیل بر این نیست که کارنامه مدیریتی خوبی داشته باشد و بتواند مدیریت کند. وقتی فردی ویژگی‌های مدیریتی دارد حتما تشخیص داده می‌شود که آن وزارتخانه را مدیریت کند. 

وی  با بیان اینکه در کنار مدیران جوان از حضور مدیران با تجربه استفاده کردیم، افزود: انتصابات من از نظر خودم بهترین انتصاب مدیریتی است. ۲۰ مدیر دهه شصتی منصوب کردم، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارتخانه دهه شصتی است و جزو افراد درجه اول در زمینه‌های ایدئولوژیک و موارد مختلف صنعت گردشگری است. در کنار این ۲۰ مدیر ارشد جوان مدیرانی منصوب کردم تا از تجاربشان استفاده شود. 

وزیر میراث فرهنگی گفت: آقای علی دارابی (قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی) یکی از بهترین و موفق‌ترین مدیران در زمان صدا و سیما بوده و امروز یکی از موفق‌ترین مدیران میراث‌فرهنگی است. کارنامه خوبی طی این مدت دارند.

ضرغامی اظهار داشت: برای برقراری ارتباط موثر با سایر دستگاه‌ها در معاونت توسعه مدیریت و منابع از آقای سعید اوحدی (معاون توسعه مدیریت )استفاده کردم؛ او با ارتباطات خوبی که با بانک‌ها داشتند توانستند تسهیلات زیادی برای فعالان گردشگری و صنایع‌ دستی بگیرند که تبصره ١٨ نمونه روشن آن است. 

«برخی به شدت به دولت حمله می‌کنند که در استان‌ها بسیاری از نیروهای حزب‌الهی مانند شما می‌گویند «چرا این مدیران را انتخاب می‌کنید»، من معتقدم مدیرانی که در دولت‌های مختلف گذشته بودند و خدمت کردند، اگر سالم و متخصص و متعهد هستند و معاند نیستند از حضور آنها باید استفاده کنیم»

وزیر میراث درباره حواشی انتصاب مدیر موزه فرش گفت: ضمن قدردانی از مدیر سابق موزه فرش معتقدم موزه‌های ما باید زنده و فعال باشند تا مردم از محیط موزه لذت ببرند. وضعیت موزه فرش با مدیریت سجاد نوروزیان خیلی بهتر شده و او موجب رونق این موزه شده است. آقای نوروزیان فرد با مطالعه و با سوادی است. او اگر شخصیتی به نام «چولمن سیزدهم» خلق کرده، توانسته با خلاقیت خود مسائل جدی را به زبان طنز مطرح کند.