بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در سال اول فعالیت دولت سیزدهم با احداث ۱۵۵ دستگاه پست برق، نوسازی و اجرای ۲۶۵ کیلومتر شبکه، ۲۴۰ میلیارد تومان در حوزه برق این استان سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی دادگر روز یکشنبه در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی منتخب شهرستان بیرجند که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در این مدت به هفت روستا برق‌رسانی و برق ۱۲ هزار مشترک جدید در استان تامین شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نرخ برخورداری مشترکان برق روستایی در این استان ۹۹.۹ درصد است و اگر روستایی باقیمانده، آبادی‌های زیر پنج خانوار هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به احداث ۵۰ دستگاه پست و بهینه‌سازی ۲۹۳ کیلومتر شبکه برق فشار متوسط و فشار ضعیف در استان گفت: همچنین در یک سال گذشته هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی قابل حمل به خانوارهای عشایری تحویل شد.

وی افزود: ضریب نفوذ برق در روستاها به قدر کفایت است اما خانوارهایی که به شکل عشایر کوچ‌رو امرار و معاش می‌کنند از برق برخوردار نبودند و با تحویل پنل‌ها که ۹۰ درصد هزینه آن بلاعوض از محل اعتبارات شرکت توانیر تامین شد، برق‌دار شدند.

دادگر بیان کرد: همچنین در این مدت ۱۳۵ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت هزار و ۸۰۰ کیلووات از نیروگاه‌های انشعاب مشترکان انجام شد که ۳۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این بخش است.

وی گفت: هفته دولت امسال ۱۲۷ پروژه شرکت توزیع برق استان با اعتباری بالغ بر ۱۰۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: برای اجرای پروژه‌های یادشده ۵۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۴۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۱۵۵ ترانسفورماتور احداث شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های صنعت برق شهرستان بیرجند افزود: در هفته دولت ۲۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط، فشار ضعیف و روشنایی معابر با ۵۴ دستگاه پست و هزینه‌کرد ۳۸.۵ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.

دادگر با اشاره به بهره‌برداری از فاز یک برق سایت صنوف آلاینده بیرجند گفت: این پروژه از سال‌های قبل مطرح بوده و تاکنون برای بهره‌برداری از فاز نخست آن، کل شبکه فشار متوسط و ۷۰۰ متر شبکه فشار ضعیف اجرا و ۱۷ دستگاه پست نصب شده است.

وی اظهار داشت: برای فاز دوم سایت صنوف آلاینده نیز شبکه فشار ضعیف و روشنایی معابر سایت به‌زودی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ مورد اشتراک در این سایت واگذار شده است گفت: تامین اعتبار برای فاز دوم سایت در مصوبات سفر رئیس جمهور گنجانده شده است که سعی‌می کنیم با اجرای آن در همه قطعات آماده پذیرش مشترکان باشیم.

وی از تامین زیرساخت برق طرح نهضت ملی مسکن در سایت اداری و زعفرانیه بیرجند خبر داد و افزود: با تامین اعتبار از محل منابع ملی مجموع شبکه این سایت‌ها با پیگیری‌های شرکت توزیع برق استان و همراهی استاندار اجرا شد.

دادگر بیان کرد: صنعت برق و مجموعه وزارت نیرو در استان با همدلی که در یک سال گذشته اتفاق افتاد، ۲ اقدام مهم از جمله گذر موفق از زمستان ۱۴۰۰ و گذر موفق از پیک تابستان ۱۴۰۱ را انجام داد.

وی گفت: این ۲ دستاورد مهم جز با همراهی مجموعه وزارت نیرو در سطوح ملی، حمایت و همراهی‌های مجموعه استانداری و فرمانداران با شرکت توزیع نیروی برق استان محقق نمی‌شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: تابستان امسال به نسبت تابستان ۱۴۰۰ که قطعی‌های برق بیداد کرده و موجب نگرانی شهروندان و واحدهای تولیدی و صنعتی شده بود، خاموشی و تنشی در این زمینه نداشتیم.

وی افزود: امسال با تامین سوخت زمستانه نیروگاهی و هماهنگی‌ها در پیک مصرف، سبب شد این موفقیت خوب رقم بخورد که دستاورد کمی نیست.

دادگر گفت: این در حالی بود که با توجه به انباشت ناترازی تولید و مصرف، بهار امسال به‌شدت نگران تابستان بودیم اما با کمترین تنش از این شرایط عبور کردیم.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش مصرف برق، توسعه خدمات را متوقف نکرده‌ایم گفت: از تابستان پارسال تاکنون ۱۲ هزار انشعاب جدید واگذار شده و پیک مصرف از ۳۰۶ مگاوات به ۳۶۶ مگاوات در استان رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: بابت رویکرد جهادی شرکت توزیع نیروی برق و شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در اجرای پروژه‌ها و تامین زیرساخت‌ها قدردانی می‌کنیم.

جواد اشرفی افزود: برای سایت صنوف آلاینده بیرجند که از سال‌ها پیش در دستور کار قرار دارد، اقدامات زیادی انجام شده که با رویکرد جهادی این ۲ دستگاه خدمات‌رسان، بسترها فراهم شد.

وی بیان کرد: تامین اعتبار فاز دوم سایت صنوف آلاینده به‌طور جد و خاص مدنظر است و در مصوبات سفر رئیس جمهور گنجانده شده است.