شهرکرذ-ایرنا- رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به نیاز واحدهای صنعتی استان به مشوق‌های دولتی گفت: در این زمینه مشوق های بیشتری برای صنعتگران و واحدهای صنعتی استان در نظر گرفته شود.

به گزارش ایرنا، سجاد رستمی روز یکشنبه در نشست معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان افزود:در برنامه‌های امروز بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی استان به اطلاع معاون صمت رسید و نامه‌های درخواست تولیدکنندگان دریافت شد.

وی افزود: یکی از مطالبات واحدهای تولیدی استان کاهش و حذف تعرفه گمرکی ماشین‌های خطوط تولید است چرا که ورود خطوط تولید جدید، هم ایجاد اشتغال می‌کنند و هم موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شوند و برای حمایت از تولید جا دارد تعرفه گمرکی خطوط تولید حذف و یا کاسته شود.

رستمی اظهار داشت: محدود شدن پرداخت تسهیلات بانکی تبصره ۱۸ تنها به چهار بانک اختصاص دارد و مشکلاتی برای تولیدکنندگانی که در این چهار بانک حساب ندارند ایجاد کرده است و درخواست افزایش تعداد بانک ها را داریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد: نمی‌توان تمام واحدهای صنعتی را یک چشم دید و نسخه واحدی برای تمام واحدهای کشور پیچید و جای توجه ویژه به آمایش سرزمینی احساس می‌شود.

رستمی درخواست کرد: مشوق های بیشتری در اختیار فعالان صنعتی چهارمحال و بختیاری قرار گیرد و صنعت‌گران استان‌های محروم از میزان بیشتری تسهیلات برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: با تقسیم‌بندی استان‌ها به چهار ناحیه تقاضا می‌شود، اعتبارات ویژه‌ای برای نواحی بسیار کم برخوردار در نظر گرفته شود.

رستمی مشکل برق و گاز تولیدکنندگان استان در فصول گرم و سرد را مانعی سر راه صنعت استان برشمرد و درخواست کرد: وزارت صمت با تعامل و هماهنگی با وزارت نیرو و نفت تمهیداتی برای استفاده بیشتر از حامل های انرژی در صنعت اندیشیده شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: راه طولانی صنعت که در استان چهارمحال و بختیاری طی شده است، نمونه یک موفق و عمل صالح است که می تواند الگوی سایر استان ها قرار گیرد.

سید محمد موسوی افزود: تعداد شهرک های صنعتی این استان در تراز استان‌هایی است که یک کار جهادی در آن صورت گرفته است و چشم‌انداز روشنی پیش روی صنعت چهارمحال و بختیاری است.

وی ادامه داد: نخستین برنامه وزارت صمت، حمایت از مدیریت صنعت، معدن و تجارت استان برای تداوم انجام کارهای جهادی در چهارمحال و بختیاری است.

موسوی تاکید کرد: وزارت صمت برای کاهش و رفع محرومیت‌ها، همه استان‌های کشور را به چهار ناحیه تقسیم کرده است و به دنبال انتقال سرمایه‌گذاری‌ها به مناطق محروم استان‌ها است و در صورت سرمایه‌گذاری صنعتی در نواحی برخوردار استان‌ها، ادارات کل صمت استان مربوطه در ارزیابی‌ها نمره منفی کسب می‌کنند.

وی افزود: اتفاق انجام شده در صنعت چهارمحال و بختیاری حاصل تلاش صنعتگران و در کنار آن حمایت گمرک، بانک ها و صمت است.

موسوی گفت:وزارت صمت، خانه صنعت‌گران است و ما وظیفه داریم بسراغ صنعت‌گران برویم و مشکلات آن ها را مرتفع و وضعیت آنها راپایش کنیم و کارهای جاری را تسهیل کنیم و در این راه اولویت با صنایعی که تولید ارزشمندتر و صادرات دارند.

وی افزود صنایع ما باید کارهای دانش بنیان را در دستور کار داشته باشند و 
رویکرد فناورانه داشته باشند و وزارت صمت بدنبال توقف سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی است که سرریز شده‌اند و در صورت سرمایه‌گذاری در این شهرک ها ، شاخص عملکرد روسای سازمان‌هایی در شاخص عملکرد جذب سرمایه‌گذاری در مناطق محروم است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر در این استان  ۹۲۶ واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد های صنعتی کوچک هستند.

تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تاسیس و افزون بر ۴۰۰طرح با سرمایه گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گامهای بلندی برداشته شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است که در برخی از محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.