رشت - ایرنا - رئیس ستاد اربعین استان گیلان اعلام کرد: برای پذیرایی از حدود ۳۰ هزار زائر پیاده اربعین حسینی از کشورهای آسیای میانه از طریق آستارا برنامه ریزی‌ها در حال انجام است.

اسدالله عباسی یکشنبه شب در گفت و گو با رادیو اربعین با بیان این مطلب افزود : سال ۹۸ حدود ۱۸ هزار زائر خارجی اربعین از کشورهای آذربایجان، روسیه و غیره از مرز آستارا وارد استان و از طریق گیلان عازم مرز مهران و سفرپیاده اربعین شدند.

وی تصریح کرد : امسال پیش بینی ها برای ورود ۳۰ هزار زائر خارجی به استان است و طبق برنامه ریزی های انجام شده آمادگی استقبال از این زوار آسیای میانه در استان مهیا و ومقدمات لازم برای این امر فراهم شده است.

 استاندار گیلان با بیان اینکه هنوز این زائران به استان وارد نشده اند، گفت : موکب‌هایی برای پذیرایی از آنان در مسیر ورودشان به گیلان مستقر و آماده کرده ایم ضمن آنکه کار انتقال آنان از طریق مرز زمینی به مهران در حال برنامه ریزی است و تا کنون ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تدارک شده ضمن آنکه از ظرفیت مینی‌بوس‌ها و سواری‌ها هم استفاده خواهیم کرد.

عباسی با اشاره حجم زوار خارجی و تقاضا بالای داخل استان برای سفر اربعین تصریح کرد: با توجه به محدودیت ناوگان حمل و نقلی در این رابطه با استان‌های همجوار از جمله اردبیل و قزوین و نیز برخی نهادها از جمله سپاه در استان مذاکره شده تا ظرفیت انتقال زوار را افزایش داده و آنان را با سهولت و کمترین مشکل به مرز منتقل کنیم.

وی تصریح کرد : همچنین برنامه‌ریزی شده تا زمان بازگشت زائران اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقلی استان به مرزهای خسروی و مهران اعزام شده و کار انتقال زوار را تا حد امکان با به خوبی انجام دهند.

 به گفته وی، برای زائران گیلانی موکب هایی هم در مرز مهران و طول مسیر و نیز برای اسکان و پذیرایی در شهر کربلا تدارک شده و پیش بینی‌ها برای تامین مواد غذایی مورد نیاز و انتقال این مواد وتجهیزات به ایستگاه های پذیرایی هم صورت گرفته است.

عباسی تاکید کرد : طی جلسات راهبردی در استانداری مسائل زوار اربعین در سال های قبل هم احصا و برطرف شده و برنامه‌ریزی ها به گونه ای است که زائران بتوانند برای این سفر معنوی با کمترین مشکل این مسیر را طی کنند و حتی با توجه به شلوغی و تراکم جمعیت تلاش شده محل‌های اسکان ومسیرها و زمان‌های تردد به گونه ای برای زائران استان برنامه ریزی شود که کمترین مشکل را داشته باشند.

 وی در ادامه از زوار اربعین حسینی خواست : قبل از اعزام دوز یادآور واکسن کرونا را زده و در طول مسیر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و با توجه به گرمای هوا مراقبت های مربوطه برای جلوگیری از گرمازدگی انجام دهند تا این سفر معنوی را در سلامتی کامل طی نموده بهره لازم را ببرند.