تهران - ایرنا - مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی و دبیر کارگروه خیرین و مشارکت‌های مردمی، ضمن تبیین ساختار حوزه اجتماعی و خیرین وزارت بهداشت، گفت: امروزه دیپلماسی سلامت از مقوله‌های مهم در حوزه ارتباطات خارجی به شمار می‌رود و نیازمند توجه ویژه به این حوزه هستیم.

 به گزارش روز سه شنبه ایرنا از اداره  کل سازمان های مردم نهاد و خیرین  سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رضا محمودی در دیدار با مشاور فرهنگی و دستیار اجرایی وزارت امور خارجه با اشاره  به ضرورت توجه به گردشگری سلامت افزود: از دیگر حوزه‌هایی که ارزآوری مناسبی برای کشور دارد، همین گردشگری سلامت است که به رشد اقتصادی کشور کمک می‌رساند.

وی با اشاره به مشکلات کشور در دوران کرونا اظهار داشت: کمک خیرین خارج از کشور در دوره کرونا از مسایل قابل اتکا بود که باید به طور مناسب و منسجم به آن پرداخت.

محمد جواد حیدری‌پور، مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت نیز  با اشاره به جایگاه بیست و دوم ایران در امور خیریه در جهان طبق رتبه‌بندی ۱۰ساله افزود: این رتبه در واقع بخشی از ظرفیت ایران در این زمینه است و آمارها کامل و جامع نیست و اگر بخش‌های مغفول نیز شناسایی و در آمارها اعمال شود، بی‌شک جایگاه بهتری خواهیم داشت اگرچه فاصله بسیار زیادی با رتبه‌های یک تا پنج جدول داریم.  

وی  با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان خیر خارج از کشور افزود: ایرانیان زیادی در جای جای جهان حضور دارند که می‌توانند به نظام سلامت کشور کمک‌های بسیار خوبی بکنند و باید با برنامه‌ریزی از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت با اشاره به پراکندگی ایرانیان خارج از کشور گفت: حوزه‌های جغرافیایی متفاوتی را برای تسهیل امور می‌توان در نظر گرفت که با همکاری وزارت خارجه می‌بایست نسبت به تدقیق حوزه‌ها و تسهیل شناخت و راه‌های ارتباط با ایرانیان خارج از کشور اقدام کنیم.   

حیدری‌پور یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها را خلیج فارس دانست و افزود: نزدیک‌ترین حوزه و شاید یکی از پرثمرترین حوزه برای مشارکت خیرین، حوزه خلیج فارس است که خیرین دل‌سوز و بزرگواری را در خود جای داده است و می‌کوشیم در نخستین سفر و دیدار خود با ایشان دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم.

 حجت‌الاسلام امرودی، مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه، ضمن استقبال از مدیران حوزه اجتماعی و خیرین وزارت بهداشت و حضور ایشان در وزارت امور خارجه، از کوشش و دل‌سوزی ایشان در راه ارتقای سلامت کشور تقدیر کرد.

وی با تقدیر از وزیر بهداشت به دلیل توجه ویژه به حوزه اجتماعی و خیرین گفت: از حوزه‌های مهم و کارآمد در وزارت بهداشت که خدمات مناسبی در عرصه سلامت داشت و متاسفانه در دوره گذشته در محاق تعطیلی رفت، حوزه اجتماعی بود که خوش‌بختانه با حضور آقای دکتر عین‌الهی احیا شد.

حجت‌الاسلام میثم امرودی در ادامه و در راستای مبحث گردشگری سلامت، خواستار گسترش هتل‌بیمارستان‌ها در کشور شد و افزود: هتل بیمارستان‌ها در کنار پزشکان و گروه‌های درمانی کارآمد ایران، می‌توانند به افزایش میزان جذب گردشگران متمول و درآمد ارزی کشور یاری رسانند.    

مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه با تاکید بر جذب درآمدهای خارجی افزود: با این همه نمی‌بایست از شفافیت مالی غافل بود و با همکاری مناسب نهادها باید از پول‌شویی و فرار مالیاتی با سواستفاده از این ظرفیت جلوگیری کرد.

حجت‌الاسلام امرودی با پرداختن به مسوولیت اجتماعی افراد و بنگاه‌ها، ادامه داد: می‌توان از این طریق و طی هماهنگی‌های لازم، معافیت‌های مالیاتی برای خیرین سلامت خارج از کشور در نظر گرفت و به جذب سرمایه و کمک‌های خیرین یاری رساند.

وی ضمن تاکید بر شناسایی ایرانیان خارج از کشور، گفت: با یافتن زادگاه هر کدام از این بزرگوران، می‌توان ایشان را به کار خیر و ارتقای زیرساخت‌های سلامت آن مناطق فراخواند.

مجتبی بنی‌اسدزاده، دستیار اجرایی وزیر امور خارجه، ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سلامت، گفت: این شاخه از گردشگری دارای گردش مالی بسیار خوب و بالا بدون حواشی معمول سیاسی و اقتصادی است و می‌توان بسیار بیش‌تر روی آن کار کرد.

وی با اشاره به مبحث تاریخی حضور مبلغان و راه‌اندازی مراکز درمانی در کشورهای دیگر، افزود: درمان یکی از راه‌های تسهیل ارتباطات و دروازه ورود به کشورهای دیگر است، چنان چه تجارب ارزشمندی نیز در این حوزه در کشور و در ارتباط با کشورهای ثروتمند همسایه داشته‌ایم.  

دستیار اجرایی وزیر امور خارجه با تاکید بر توانایی، تخصص و تجربه بالای پزشکان و نیروهای درمان کشور، ادامه داد: کشور ما می‌تواند با استفاده از آن، به حضور و ارتباط هدفمند ایرانیان در کشورهای دیگر کمک کند و از این طریق به ارتقای دیپلماسی سلامت یاری رساند؛ چناننچه تاکنون در برخی از کشورها توانسته‌ایم از این طریق حضور و رابطه‌ای ارزشمند داشته باشیم.

وی در پایان ضمن ارایه آمارهایی از ایرانیان خارج از کشور، حضور و بهره‌گیری از ظرفیت ایشان در کشور را نیازمند برنامه‌ریزی درست و هماهنگی مناسب با دیگر دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: درصد بسیار بالایی از ایرانیان خارج از کشور، وابستگی خاصی به جریان‌های سیاسی مرسوم خارج‌نشین ندارند و می‌توان با ایشان تعامل و همکاری داشت.