میثم بابایی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح تیتراژ و دیده شدن آن از سوی مخاطبان، بیان کرد: چیزی که در چندسال اخیر باعث شد که مقوله تیتراژ به شدت جدی گرفته شود، ورود افرادی خلاق این حوزه بود که مستقل اثری را خلق می کردند. در عین حال که تیتراژ در خدمت فیلم بود این قابلیت را داشت که خودش به صورت یک اثر مستقل بررسی شود.
وی ادامه داد: تیتراژ حوزه جذابی بود، چون تلفیقی از گرافیک، کارهای ویژوال و جلوه های ویژه و تصویربرداری های جذاب بود که وقتی با یک موزیک عالی همراه می شد، بیننده را کاملا آماده می کرد تا وارد تونل فیلم شود. بر این اساس تیتراژ فضا سازی ابتدایی را انجام می داد و مخاطب رابرای اینکه زودتر فیلم شروع شود و آن را مشاهده کند، تشنه می کرد. بنابراین ساخت تیتراژ جزئی از فضای جذاب سریال شد.
این طراح ادامه داد: در یکی دوسال گذشته این درک از جذابیت حوزه تیتراژ به ایران هم رسیده است؛ اگر تیتراژ و اهمیت آن تا به امروز کمتر دیده شده است وقتی تعداد کارها در این حوزه بیشتر شود و جدیت در تولیدات این حوزه داشته باشیم، تغییرات حتمی است و این حوزه سرانجام دیده خواهد شد.
وی افزود: قطعا مخاطب هوشمند است و بعد از مدتی متوجه می شود که تیتراژ بخشی از فیلم است که بسترسازی برای ورود به آن را شکل داده؛ هر کاری که خوب باشد در این حوزه دیده می شود و مخاطب خودش را دارد. در نهایت و در کوتاه مدت مخاطب عام توجه بیشتری به این حوزه خواهد داشت و اهمیتش را در نظرمی گیرد.
بابایی با اشاره به پرونده کاری خود و ورودش به حوزه مستند، بیان کرد: به عکاسی مستند و طبیعت علاقمند بودم و از سال اول دانشگاه کم کم وارد کار فیلمسازی شدم. با کارهای مستند، فیلم کوتاه و تیزر فعالیت هایم را ادامه دادم. در حوزه مستندهای پرتره، من مجموعه ای به اسم «قهرمانان» را کارگردانی کردم که متمرکز بر قهرمانان پارالکمپیک بود و در آن ساره جوانمردی، محمدخالوندی و زهرا نعمتی به صورت جداگانه سوژه های مستندها بودند.
وی تصریح کرد: هرکدام از مستندها (قهرمانان) در جشنواره های متعددی در آسیا، اروپا و امریکا شرکت داده و دیده شد. مستند بعدیام کاری در حوزه فرهنگ، گردشگردی و مذهب مردم در جغرافیای سیستان و بلوچستان بود؛ استانی که مساحتی اندازه کشور سوریه دارد. پروژه سخت و جذابی بود که تدوینی طولانی داشت؛ این فیلم از زمان پخش با اقبال عمومی در جامعه خودمان مواجه شد و در جشنواره های متعددی از جمله ایتالیا، ژاپن، اسپانیا نمایش داده شد و بازخورد خوبی داشت و در دو جشنواره آخر در اکراین و صربستان برنده جایزه بهترین فیلم شد. با وجود اینکه چندسال از تولید کار گذشته است اما هنوز هم در جشنواره های مختلف حضور پیدا می کند.
بابایی در توضیح شیوه طراحی تیتراژ سریال آقای قاضی یادآور شد: چند جلسه متعدد با کارگردان، تهیه کننده و عوامل داشتم. سعی کردم به طور ویژه با آنها در این مورد صحبت کنم. چند ایده مختلف در مورد این قضیه داشتم. ولی ایده ای که برایم جذاب تر از بقیه بود این بود که اگر یک کلمه از میان این فیلم باید می نوشتم آن کلمه قضاوت بود. قضاوت در بعد عمومی باعث می شود وقتی موضوعی را برای شما تعریف می کنند هر کسی از هر جهت نسبت به آن نگاهی داشته باشد.
وی افزود: قضاوت چند بعد دارد. وقتی به عنوان یک قاضی قرار می گیرید باید تمام این ابعاد را در نظر و در نهایت تصمیم بگیرید. این موضوع تک بعدی نیست. در واقع این تعدد ابعاد را در داخل تصاویر مابه ازایی از اتفاقاتی که در حوزه قضاوت و دادگاه ها اتفاقات می افتد آوردهام.
بابایی اظهار داشت: به نظرم کار موثری بود؛ شاید بگوییم در واقع یک اثر پیشگام بود؛ در آقای قاضی یک سیتکام دادگاهی را شاهدیم که موفق ظاهر شد و در عین حال که استوری ها و اتفاقات واقعی جذاب است، آموزنده و به شدت کاربردی است.