مهاباد - ایرنا - معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: با انجام غربالگری بینایی سالانه بطور متوسط از معلولیت بیش از هشت هزار کودک در کشور پیشگیری می‌شود.

افروز صفاری فرد روز چهارشنبه در سفر به مهاباد در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح غربالگری اختلالات چشم از سال ۱۳۷۵ در سازمان بهزیستی کشور آغاز شده و از برنامه‌های موفق این سازمان است، افزود: با اجرای این طرح سالانه چهار هزار کودک دارای عارضه تنبلی چشم و چهار هزار کودک دارای سایر اختلالات بینایی شناسایی و با انجام مداخلات درمانی و تجویز عینک از معلویت آنها جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: تنبلی چشم عارضه‌ای است که اگر در زمان طلایی شناسایی و درمان نشود می‌تواند منجر به معلولیت بینایی کودک می‌شود به همین دلیل لازم است کودکان سه تا ۶ ساله، سه بار در طول سنوات عمر خود از نظر تنبلی چشم غربال شوند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در صورتی که موارد مشکوک شناسایی شدند به بینایی‌سنج یا اپتومتریست ارجاع داده می‌شوند و مداخلات بهنگام را دریافت می‌کنند که می‌تواند شامل تجویز عینک بوده و یا در مواقعی که نیاز به جراحی داشته باشند که به چشم پزشک مراجعه کنند.

صفاری فرد تاکید کرد: از ابتدای اجرای این طرح در کشور تاکنون بیش از ۵۰ میلیون مورد غربالگری بینایی انجام شده که نتیجه آن شناسایی افزون بر ۳۷۰ هزار مورد کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و با درمان به هنگام از معلولیت بینایی آنها جلوگیری شده است.

وی گفت: طرح غربالگری بینایی امسال برخلاف سال های قبل از اردیبهشت ماه امسال در کشور آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار کودک سه تا ۶ ساله زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

صفاری فرد با بیان اینکه برای اقشار محروم و نیازمند، بسته‌های حمایتی جهت تأمین عینک و کمک هزینه جراحی از طرف سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است که پرداخت می‌شود، یادآور شد: طی تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا با بنیاد ۱۵ خرداد امضا شده قرار بر این شده که کمک هزینه خرید عینک را این بنیاد تقبل کند.

وی تاکید کرد: با بهبود شرایط اپیدمی کرونا از خانواده‌ها انتظار می‌رود جهت انجام غربالگری فرزندانشان سریع تر اقدام و کودکان سه تا ۶ ساله خود را به نزدیکترین مرکز غربالگری ببرند تا از سلامتی کودکان خود اطمینان حاصل کنند.

به گزارش ایرنا،  معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور به منظور بازدید و پایش مراکز غربالگری بینایی و شنوایی به مهاباد سفر کرده است.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود؛  در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می‌گویند، باعث می‌شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می‌ماند.

برنامه غربالگری آمبلیوپی با سابقه بیش از ۲۵ ساله از برنامه‌های موفق سازمان بهزیستی در پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات بینایی است که  هر ساله حدود ۷۰ تا ۷۶ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال تحت غربالگری بینایی قرار می‌گیرند.

غربالگری بینایی در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می شود که در سطح غربال کارشناسان آموزش دیده با استفاده از ابزار E چارت و در موارد لزوم استفاده از دستگاه غربالگری به این کار می پردازند و اگر کودک دارای اختلال شناخته شود به سطح بعدی یعنی اپتومتر ارجاع داده می‌شوند.

اپتومتریست ها پس از انجام ارزیابی‌های لازم با تجویز عینک نسبت به اصلاح اختلال بینایی اقدام می‌کنند و در صورت نیاز جهت تشخیص نهایی و یا انجام مداخلات جراحی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.