به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، جمعی از مستعدان برتر در نشستی با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به بیان دیدگاهها و نظرات خود درخصوص فضای نخبگانی کشور، تسهیلات توانمندسازی و اثربخشی بنیاد ملی نخبگان در حوزههای مختلف دانشآموزان، دانشجویان و دانشآموختگان برتر پرداختند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در بخشی از این نشست ضمن آرزوی موفقیت برای نخبگان در مسیر اثرگذاری در جامعه، به بیان تعاریف نخبگی بر اساس سند راهبری کشور در امور نخبگان پرداخت و اظهار داشت: بر اساس سندی که در کشور در توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، بخش عمدهای از افرادی که به عنوان نخبه میشناسیم جزو مستعدان برتر هستند یعنی تواناییهای ذاتی، هوش سرشار و استعداد بالقوه دارند که باید شناسایی، توانمند و حمایت شوند و کشور از تواناییهای ایشان استفاده کند.
ناصر باقریمقدم افزود: جمعی از مستعدان برتر هم که به بنیاد ملی نخبگان مراجعه میکنند به دنبال رفع موانع در مسیر اثرگذاری هستند. از اینرو هدف کلی این بنیاد ایجاد تسهیلاتی است تا افراد بتوانند با استفاده از آنها امکان فعالیت بیشتر در کشور را داشته باشند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با بیان اینکه مخاطبان بنیاد در بخش علمی، سه شاخه عمده دانش آموزی، دانشجویی، اعضای هیات علمی و دانش آموختگان را شامل میشود که هر کدام تسهیلات ویژه خود را دریافت میکنند، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان در ازای اعطای این تسهیلات از استعداد برتر میخواهد پویایی خود را حفظ کند و توقع دارد مستعدان برتر در این مسیر در انجام مطالعات علمی خود استمرار داشته باشند.
باقریمقدم در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است مستعدان برتر و دانشجویان نوورود، برای مطالعه طرحها و تسهیلات بنیاد وقت بیشتری بگذارند تا با آگاهی کامل از شرایط، بهترین انتخاب را در راستای افزایش توانمندیهای خود داشته باشند، گفت: بسیاری از دانشجویان که هماکنون تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان هستند عموماً توانایی اولیه خوبی دارند اما تا رسیدن به نقطه اثرگذاری، فاصله دارند، رسیدن به این نقطه نیازمند انجام اقداماتی جهت توانمندسازی ایشان است که از جمله وظایف بنیاد به شمار می رود.
وی به برخی از طرحهای در دست اجرای بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: در بنیاد ملی نخبگان، هماکنون بالغ بر ۱۹ طرح مختلف در حال اجراست که امیدواریم بتوانیم با اطلاعرسانی صحیح و به موقع با کمک رسانهها، دانشگاهها و بنیادهای نخبگان استانی که در واقع بازوهای اجرایی بنیاد ملی نخبگان به شمار میروند و البته پیگیری نخبگان به عنوان مخاطبان اصلی این طرحها، بستر لازم برای توانمندسازی مستعدان برتر کشور و طی طریق آنها تا نقطه اثرگذاری و نخبگی را فراهم کنیم.
معاون مستعدان و آیندهساران بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست به برخی از سوالات حاضران در جلسه پاسخ گفت و ضمن تاکید دوباره بر لزوم پیگیری مستعدان برتر در راستای کسب اطلاعات لازم درخصوص طرحهای بنیاد از طریق وبگاه این نهاد به آدرس bmn.ir به تشریح ضوابط و مقررات برخی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان پرداخت.
سید محمدصاق موحد به بازنگری در ضوابط، مقررات، شیوهنامه و آییننامههای طرحها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگا اشاره کرد و گفت: تسهیلات بنیاد براساس نیاز جامعه مخاطب طراحی شده است، و دلیل اعطای سالیانه برخی از این تسهیلات به دلیل حفظ پویایی مخاطبان این حمایتها است.
وی به تشریح برخی ضوابط طرح شهید وزوایی پرداخت و ادامه داد: به عنوان نمونه در طرح توسعه فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان و طلاب مستعد تحصیلی که به عنوان طرح شهید وزوایی شناخته میشود، معیارهای بسیار متنوعی برای شناسایی مد نظر است که در سامانه سینا بالغ بر ۲۵۰ مولفه برای آن در نظر گرفته شده که برگزیدگی در المپیادهای علمی و کسب رتبه برتر در آزمونهای ورودی دانشگاهی دو مورد از اقسام معیارها است.
معاون آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در این طرح، مولفههایی چون دستاوردها و بروندادهای پژوهشی و افتخارت آموزشی و همچنین افتخارات و دستاوردهای فرهنگی، مهارتی و فعالیتهای اثرگذار به طور شفاف و دقیق دیده شده و مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش شده امتیازبندی ها در مقیاس یکدیگر تراز شده باشد.
موحد ضمن تاکید بر تلاش بنیاد در اصلاح رویههای اطلاعرسانی و لزوم همراهی دانشگاهها و سایر مراکز علمی در تحقق این مهم به ضروت حل مسائل واقعی کشور به دست مستعدان برتر و نخبگان اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد در قالب کارگروههای تخصصی نیازهای هر گروه نخبگانی را شناسایی و آنان را توانمندتر کند.
وی افزود: به همین منظور طرح توسعۀ هستههای مسئلهمحور پژوهشی و فناورانه یا طرح شهید احمدی روشن و طرح توسعۀ رویدادهای رقابتی مسئلهمحور یا طرح شهید بابایی طراحی و اجرا شدهاند تا مستعدان در یک فضای واقعی روی یکی از مسائل واقعی کشور و ذیل یک استاد خبره، فعالیت کنند. این اقدام سبب میشود هم فرد به توانمندی لازم برای فعالیت در بازار واقعی کار برسد و هم دستگاهها و نهادهای مختلف به توانمندی و مهارت آنان اعتماد کنند.
نکاتی پیرامون رویههای استعدادیابی و سازوکارهای اجرایی طرح دانشآموزان مستعد برتر(طرح شهاب) ، پیشنهاداتی درخصوص فرآیند شناسایی استعدادهای برتر دانشجویی در طرح شهید وزوایی، طرح نکاتی ناظر بر فرایندهای تشکیل هستههای مسالهمحور طرح شهید احمدی روشن، ارائه مسایلی پیرامون رویکرد بنیاد در رویدادها و جریانهای حل مساله و مسالهمحور، تاکید بر لزوم ایفای نقش بنیاد در موضوع ماموریتگرایی دانشگاهها و طراحی رویههای الزامآور برای بکارگیری توان دانشجویان و اساتید در حل مسایل واقعی استانی، ملی و منطقه ای از جمله مهمترین مباحثی بود که از سوی دانشجویان حاضر در این نشست مورد اشاره قرار گرفت.
همچینین ضرورت افزایش اطلاعرسانی بنیاد درباره طرحهای بنیاد در رسانههای و در سطح دانشگاهها، بیان مطالبی پیرامون نحوه حمایتهای بنیاد ملی نخبگان از شرکتهای دانشبنیان، خلاق و رویههای حمایت از ایدههای نوآورانه، از دیگر موضوعات مورد اشاره در این نشست بود.
در ادامه این نشست حاضران ضمن مطالعه سند راهبردی کشور در امور نخبگان، آییننامهها و شیوهنامههای طرحها و تسهیلات بنیاد، نسب به بیان نقطه نظرات، دغدغهها، انتقادات و پیشنهادات خود درخصوص نظام آموزش و پرورش، آموزش عالی، مباحث مرتبط با برنامههای فرهنگی، ملی و هویتساز و نگهداشت نخبگان در کشور و استعدادیابی در سایر حوزههای غیر دانشگاهی اقدام و مطالب خود را به بنیاد ملی نخبگان ارسال کنند.