جواد جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین برنامه های گمرک خراسان رضوی در دولت سیزدهم، انتقال گمرک مشهد به مکانی دیگر بوده است که خیلی خارج از شهر نباشد و به نحوی جانمایی شود که همه جاده های مشهد را پوشش دهد.
وی اضافه کرد: بحث جابه جایی گمرک مشهد از داخل به خارج از شهر از سال ۱۳۸۱ مطرح بوده است و نخستین اقدام در این راستا ایجاد ایستگاه مطهری به منظور در نظر گرفتن جایگاه موقتی برای واردات ریلی کالاها بود تا از ترافیک در مرکز شهر جلوگیری شود و سپس در سال ۱۳۸۳ زمینی برای جانمایی کلی گمرک مشهد در نظر گرفته شد که تقریبا نهایی شده بود اما با توجه به تغییر و تحولاتی که در این مدت انجام گرفت این مساله مسکوت ماند هرچند در سالهای گذشته پیگیریهای انجام شد اما کار پیشرفتی نداشت.
ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه های اصلی گمرک در دولت سیزدهم تعیین تکلیف وضعیت گمرک مشهد و انتقال آن به خارج از شهر است. از یک سو وجود گمرک در مرکز شهر به دلیل تردد کامیونهای وارداتی و صادراتی، باعث ترافیک و شلوغی شهر شده و از سوی دیگر دفاتر متعدد گمرک مشهد موازی کاری را به وجود آورده است چرا که این پراکندگی در ارایه خدمات، کیفیت کار را کاهش داده و با توجه به فشار کمبود نیروی انسانی در گمرک، از دقت و نظارت بر روند اجرای کار کاسته شده است.
جعفری افزود: امید است با تلاشهای انجام گرفته و هماهنگی با سایر دستگاه های اجرایی بتوان هر چه زودتر دفاتر متعدد گمرک مشهد در نقاط مختلف شهر را تجمیع و مکان مناسبی که خیلی دور از شهر نباشد را برای استقرار گمرک در نظر گرفت.
خراسان رضوی پنج گمرک فعال در مشهد، سرخس، دوغارون، لطف آباد و باجگیران دارد.