به گزارش ایرنا از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، میرهاشم موسوی، در مراسم گرامی داشت روز پزشک، روز داروساز و کارمند افزود: اگر بخواهیم هم از کارمند نمونه و هم از پزشک و داروساز نمونه تصویری واقعی ارایه دهیم، تصویری است که از رضایت در خدمت گیرندگان این دو قشر میتوانیم برداشت کنیم. به هر اندازهای که رضایت را در مواجهه با کارمند، در مواجهه با پزشک و خدمات مرتبط با آن ببینیم، به همان اندازه میتوانیم بگوییم که تصویری از نمونه بودن را در آن بخش داریم.
وی ادامه داد: امروز این تصویر در تأمیناجتماعی با این گستردگی و در خدمترسانی به حدود ۴۵ میلیون نفر به شکل مستقیم و به نحوی در ارتباط با کل آحاد جامعه، به معنای واقعی خود را نشان میدهد. اگر امروز در حوزه کسب و کار و در حوزه خدمات درمانی و در هر حوزه خدمترسانی به این ۴۵ میلیون نفر در بخش درمان و در بخش بیمهای شاهد افزایش سطح رضایت هستیم، ماحصل فعالیت مثمر ثمر عزیزان حاضر است که در چنین نشستهایی باید قدردان همه آنها باشیم.
وی همچنین گفت: البته این به آن معنا نیست که تأمیناجتماعی کاستی و نواقص ندارد. حتماً هم در بخش بیمه و هم در بخش درمان و سرمایهگذاری موانع بسیار زیادی داریم که این موانع ممکن است در اذهان عمومی آثار نامطلوبی داشته باشد. باید تلاش کنیم و این موانع را با توسعه خدماتی که ارایه میکنیم، از میان برداریم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در ادامه گفت: ارزش کار در حوزه درمان در تأمیناجتماعی از چند جهت محل توجه است. در درمان مستقیم خدمات رایگان سلامت را میدهیم و با مردم مواجهه خوبی داریم. حاضران در این جمع نمونه منتخب در درمان مستقیم هستند. بخش مهم دیگری که در درمان غیرمستقیم با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد خدمات ارایه میدهیم هم محل تأمل و توجه است که از معاونت درمان سازمان خواهش میکنم برای آنکه این بخش هم محل توجه و تقدیر قرار گیرد، در برنامههای بعدی که به نحوی به دنبال پزشک نمونه هستیم، این جامعه هم محل توجه جدی قرار گیرد.
موسوی افزود: بخش اعظم خدمات درمانی تأمیناجتماعی، مربوط به حوزه خرید راهبردی خدمات سلامت از طرفهای قراردادمان است که تجلیل از خدمات همکاران در این بخش، در کیفیت خدمات حتماً میتواند مثمر ثمر باشد. امروز با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد در بخشهای مختلف مواجه هستیم.
وی افزود: یکی از رویکردهای راهبردی در بخش درمان، توسعه کمی و کیفی خدمات چه در بخش درمان مستقیم و چه در بخش درمان غیرمستقیم است. نقطه تعادل توسعه در درمان مستقیم و غیرمستقیم در تأمیناجتماعی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. مجموعه عزیزان روی این موضوع، تمرکز راهبردی پیدا کنند. در بحث توسعه درمان نظام سطحبندی را داریم، اما تأمیناجتماعی باید بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را پیدا کند. تأمیناجتماعی امروز، تأمیناجتماعی ۲۰ سال پیش یا حتی ۱۰ سال پیش نیست. تأمیناجتماعی در شرایطی به سر میبرد که در هزینه فایده خدمات حتما باید نگاه تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی گفت: امروز در تأمیناجتماعی با کسری منابع نقدینگی مواجه هستیم. این البته به این معنا نیست که نباید خدمات خود را توسعه دهیم، اما توسعه در درمان مستقیم را تا کجا باید ادامه دهیم؟ سال گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساخت و ساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و... هزینه داشتیم. امسال بناست که ۴ هزار نیروی جدید جذب کنیم و حدود ۹ هزار میلیارد تومان در بخش توسعه، اعتبار پیشبینی شده است. اما آیا خروجی این اعتبارات و تحلیل راهبردی آن رسیدن به نقطه مطلوب است یا خیر؟
موسوی گفت: بخشی از فضای تصمیم از حوزه اختیارات ما خارج است که در قالب نظام تعرفهگذاری در شورای عالی بیمه است، در قالب تولیگری سلامت در حوزه بهداشت است. متولی سلامت به این معنی که باید تولیدکننده اولیه و اصلی سلامت باشیم، قاعدتا نیستیم و نمیتوانیم باشیم. مراکزی داریم که تمامی امکانات و تجهیزات در حد بسیار عالی فراهم شده اما ضریب اشغال پایین است و ما متولی آموزش پزشک نیستیم. آموزش و تربیت با وزارت بهداشت است و طبعا بیشترین بهرهمندی هم برای آنهاست. امسال ۹ هزار میلیارد تومان، سال آینده چه مقدار در بخش درمان مستقیم و توسعه باید سرمایهگذاری کنیم.
وی همچنین تصریح کرد: این که در بخش توسعه داریم کار را این طور جلو میبریم، در بخش خریدهای راهبردی چقدر باید هزینههای ما کاهش پیدا کند؟ اگر یک طرف نمودار پایین میآید، آن طرف باید بالا برود، اما نمودار ما از هر دو طرف بالا میرود. اینکه در نگاه راهبردی بتوانیم مدیریت بهینه منابع را در حوزه درمان داشته باشیم و نسبت بهینه میان توسعه خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم را مشخص کنیم اولویتی است که به عنوان یک صورت مسئله مهم از شما نخبگان مطالبه میکنم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در ادامه گفت: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه درمان که سازمان تأمیناجتماعی در آن الگویی موفق بوده و بقیه دستگاههای مرتبط هم موفق باشند، این است که باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه درمان کاهش دهیم و بلکه به صفر برسانیم. در درمان مستقیم این اتفاق افتاده و عزیزانی که در درمان مستقیم از ما خدمات میگیرند چیزی پرداخت نمیکنند. در درمان غیرمستقیم هم این مسیر آغاز شده، به خصوص در جاهایی که مراکز درمانی ملکی نداریم، فرانشیز خدمات بستری، در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی را صفر کردهایم. فرانشیز خدمات بستری و سرپایی را برای بیمهشدگان بالای ۶۵سال در همه بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی صفر کردهایم. اینکه حوزه درمان باید پرداخت از جیب مردم را مواظبت کند، میتواند از الگوی تأمیناجتماعی در این دو بخش استفاده کند.
موسوی افزود: یکی دیگر از رویکردهای مهم در نظام سلامت این دولت در سازمان تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، بحث خدمات الکترونیک سلامت بود. در این بخش هم با همکاری حوزه درمان و بخش فناوری و هوشمندسازی از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود، الان به عدد بالغ بر ۹۰ درصد در نسخه نویسی و هم در نسخهپیچی رسیدیم که امید است این مقدمه باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده الکترونیک است شود. در همراهی با طرحهای کلان دولت تأمین اجتماعی خوب عمل کرده است و امروز طرح تحولی دارویار ۵۰ درصد آن توسط این سازمان اداره میشود و تا این لحظه یک مورد گزارش نداشتهایم که حاکی از چالش جدی به خصوص در درمان مستقیم باشد. بخش داروخانه و همکاران داروساز نیز در این بخش همراهی جدی داشتند که از همه این عزیزان تشکر میکنم. انشاء الله بتوانیم در استفاده از ظرفیتهای دانشی و تجربی بخش درمان و هم از ظرفیتهای بخش کارمندی افقهای روشنی را که در تأمین اجتماعی برای ایجاد آسایش و امنیت با رویکرد عدالت دنبال میکنیم را رقم بزنیم.
موسوی ادامه داد: در آغاز مسئولیت بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم. علاوه بر اینکه به تمامی تعهدات خود علیالخصوص پرداخت مستمریها عمل کردیم، چون ادعا شده بود که این دولت حتی نمیتواند یک ماه مستمری پرداخت کند، در هفته تأمیناجتماعی بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم. همچنین در سال گذشته بالغ بر یک میلیون بیمه شده جدید داشتهایم؛ یعنی یک دریچهای را از باب ایجاد آرامش و امنیت از ظرفیت موجود تأمین اجتماعی به روی مردم باز کردیم.
وی افزود: در قالب بیمه فراگیر خانواده و طرحهایی نظیر بیمه زنان خانهدار و بیمه دانشجویی از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز ۷۰۰هزار بیمه شده وارد شدند که ۴۲۰ هزار نفر در همین چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱بیمه شدند. اگر همکاری، همراهی و تمرکز راهبردی روی ظرفیتهای داخلی بویژه سرمایه انسانی خود داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل میشود. یک طرحی به اسم جمعینو را آغاز کردهایم که ۲۰ ایده برتر آن برای حل مشکل در حد کلان و راهبردی از میان ۱۴۰۰ ایده برگزیده شد که انشالله آنها را عملیاتی خواهیم کرد.
محمد رییسزاده رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این مراسم گفت: تأمیناجتماعی با نگاه به آینده میتواند برای واقعی کردن تعرفهها و محاسبه قیمت واقعی خدمات در کنار سایر نهادهای ذیربط همکاری بیشتری داشته باشد. هرچه تعرفهها را به بهانههای مختلف فریز کنیم، هزینه خدمات القایی افزایش مییابد و عدم محاسبه واقعی تعرفهها موجب ایجاد شکاف بیشتر بین تعرفهها پزشکی در کشور ما با کشورهای همجوار میشود و تداوم این وضعیت دستاوردهای نظام سلامت کشور را تهدید میکند.
مهدی اسلامی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز در این مراسم گفت: معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی بر اساس آییننامه اجرایی قانون الزام متولی درمان در این سازمان است و ۵۰ هزار نفر از ۷۰ هزار کارمند سازمان را همکاران درمان تشکیل میدهند که در اقصینقاط کشور در بیمارستانها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی مشغول خدمترسانی به جامعه شریف بیمهشدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی هستند.
وی افزود: بیمه شدگان تأمین اجتماعی علاوه بر مراکز ملکی این سازمان در ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد نیز خدمات دریافت میکنند و اکثریت قریب به اتفاق بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی کشور با تأمین اجتماعی طرف قرارداد هستند و تأمین اجتماعی یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در نظام سلامت کشور است.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای اجرای موفقیتآمیز طرح دارویار همکاری بسیار خوبی توسط سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته و به نحوی عمل شده است که در پرداختی از جیب مردم افزایش نداشته باشیم و امیدواریم با همکاری سایر دستگاهها این طرح با موفقیت تداوم یابد.
اسلامی گفت: اهتمام مدیریت سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از حوزه درمان این سازمان به بهترین وجه وجود دارد و با این حمایت امیدواریم شاهد روند رو به بهبود و ارتقا درمان سازمان باشیم.
ابوالفضل عفتنژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این مراسم گفت: سال گذشته و در زمان شروع کار در سازمان تأمین اجتماعی برخی مسایل که از سال ۹۹ باقی مانده و تصمیم گیری نشده بود مثل مطالبات کادر درمان و آزمون استخدامی سال ۹۹ که بسیار پرچالش بود را سعی کردیم در کمترین زمان ممکن این مشکلات را حل کنیم و با تصمیمگیری مناسب و حمایت مدیرعامل محترم سازمان طی زمان کوتاهی این مشکلات برطرف شدند.
وی افزود: رویکرد اصلی تفویض اختیار به استانها و تمرکز بر حوزه سیاستگذاری سازمان است و سعی کردیم در زمینه توجه به معیشت همکاران بویژه همکاران کمتر برخوردار و شرکتی سازمان اقداماتی انجام دهیم و در همین زمینه در ضابطه رفاهی سال جاری، این عزیزان هم مورد توجه قرار گرفتند. در مورد فوقالعاده ویژه کادر درمان نیز با همت مدیرعامل محترم سازمان، مطالبات این قشر عزیز محقق شد. همچنین ضوابط انگیزشی دندانپزشکان بازنگری شد و تصمیمات خوبی نیز در زمینه پزشکان قراردادی ماده۲۰ سازمان اتخاذ شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی از تحقق خواسته پرستاران این سازمان در زمینه محاسبه سنوات خدمتی آنها به عنوان مشاغل سخت و زیانآور خبر داد و گفت: بحث بازنشستگی کارکنان شاغل در مشاغل سخت و زیانآور که در سال ۹۹ با رای دیوان عدالت، بازنشستگی آنان از ۲۰ سال به ۲۵ سال تغییر کرده بود؛ با پیگیریهای صورت گرفته و کار بزرگی که انجام شد بازنشستگی با ۲۵ سال سابقه خدمت که ۲۰ سال آن سخت و زیانآور باشد برای پرستاران و مشاغل سخت و زیانآور محقق و مصوب شد.