وی پیش از این، پنج اثر خود به نام های کاش اثر انگشتمان یکی بود، خواب هایی که دربیداری دیده ام، خونه دوماد، دورت بگردم وعشق تقسیم برسه را به چاپ رسانده بود و هماینک ششمین اثر متفاوت خود تحت عنوان پس از اخذ مجوز به زیر چاپ دارد.
امیری بر این باور است که قالب اشعار وی در کتاب جدیدش، تلفیق و ترکیبی از دوقالب چهارپاره ومثنوی است که وقتی شاعر به زایش و سرایش آن می پردازد همزمان دو قالب شعری را تولید می کند به این معنی که از خوانش افقی شعر چهارپاره با قواعد خاص چهارپاره حاصل می شود و از خوانش عمودی، قالب مثنوی با قافیه های مجزا و تکنیک وفنون ویژه مثنوی حاصل می شود بی آنکه ریتم و وزن شعر به هم بریزد.
این شاعر دارابی اظهار کرد که ازسال ۸۵ به طور پراکنده درگیر و سرگرم این قالب جدید است که گاهی خسته و رها می کرده وگاهی دلگرم میشده و کار خود را ادامه میداده و در نهایت با تلاش و سماجت و مشورت برخی اساتید موفق شده است که تلفیقی از چارپاره و مثنوی را در هم بیامیزد، قالبی که آن را چم نام نهاده اما سال ها سعی کرده است تا حصول نتیجه در محافل و فضاهای مجازی سخنی به میان نیاورد.
دکتر غلامرضا فولادی مدرس دانشگاه ودکترای ادبیات اهل شهرستان داراب نیز در خصوص این کتاب معتقد است: هوش سرشار در کنارشهامت و عمق عاطفه ورزی، این سه ویژگی باعث شده که این شاعر هم از رنج های عمیق مردم گریزان نباشد وهمراه با مردمش رنج ها را تجربه کند وهم درمیان آن ها،هیچ وقت خودش را به چارچوب های قطعی وتعیین شده توسط دیگران محدود نکند.
این استاد دانشگاه گفت: طبیعت این سه ویژه گی یعنی هوش سرشار، شهامت و عاطفه ورزی منجر به نوآوری می شود که رسول امیری پیش از این در مرزهای شعر و روایت و داستان سرگردان بود و در اثر خودش یعنی عشق تقسیم برسد،تلاش کرد که مرزهای بین شعر و داستان و روایت را بیازماید وگاهی آن ها را رها وازآن عبور کند.مدتی هم بین شعر ونثر ادبی سرگردان بود که آن هم منجر به چاپ اثر دیگری شد وتلاش کرد که این مرزها را درهم بیامیزد ومرزهای جدیدی را تجربه کند ودر این اثر جدیدش "چم" به سراغ در هم شکستن ،در هم ریختن ودر هم آمیختن دو قالب شعری معاصر بر آمده است. فولادی می گوید: یعنی چهارپاره ومثنوی باهم آمیزش پیدا کرده و منجر شده یک قالب نو آفریده شود به نام "چم"یعنی چهارپاره-مثنوی.
وی در ادامه به خصوصیات این قالب شعری اشاره کرد و گفت: از دید توانمندی هایی که به قالب های پیشین می افزاید باید عرض کنم که درقالب "چم" حداقل ها را به دست آورده است؛ یعنی این که رسول امیری به داشتن معنا اکتفا کرده است؛ اما این مسیر ادامه دارد وبه وسیله خود شاعر وچه بسا که پیروانی دیگری هم پیدا کند،امکان این دارد که درمسیری کاملا متفاوت ودریک اثر پیموده شود؛ یعنی درقالب مثنوی یک روایت و در چهارپاره هم روایت دیگری نقل شود و می دانیم که هر دو قالب پایان ناپذیرند یعنی می شود هم چهارپاره و هم مثنوی را حتی تا صدهزار بیت ادامه داد، بنابراین بسیار خوش بین هستم که این شیوه گسترش یابد.
این کتاب شعر به شماره ۶۶۵۶۶۶_۳۲۹۴۳_۹ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۹ شهریورماه ۱۴۰۱ مجوز انتشار گرفته است.
خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع بیشتر درباره روش کار این شاعر دارابی، پرس و جویی از یک استاد برجسته ادبیات دانشگاه شیراز داشت و پاسخ شنید: شاعر دارابی در ساختار یک قطعه شعر، دست به تفننی قابل توجه زده است.
این عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: این رفتار ادبی را می توان یک "تفنن" دانست؛ شاعران در سده های گذشته بارها دست به تفننهایی زده اند و بعضی اوقات، این تفننها برخی را خوش آمده است. آنچه که در یکی از سروده های بررسی شده آمده است از همین گونه تفنن ها است. آنچه در این چند بیت آمده است، خیلی ضعیف نیست اما اینکه گفته شود کشف جدیدترین قالب در ادبیات فارسی، کمی اغراق آمیز است. بلکه می توان گفت که تفننی قابل توجه صورت گرفته است.
بخش فورگ در فاصله ۱۰۰ کیلومتری داراب و در منتهی الیه جنوب شرقی استان فارس و هم مرز با استان هرمزگان است.