به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه «چاینا دیلی» چین تحقیقات ساخت و ساز قطارهای سریعالسیر را در دهه ۱۹۹۰ آغاز کرد، در حالیکه همان زمان ژاپن قطارهای «شینکانسن» خود را به مدت ۲۰ سال به راه انداخته بود. در سال ۲۰۰۸ اولین قطار سریع السیر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت به راه افتاد که پکن را به تیانجین وصل میکرد. این پروژه شروع توسعه ملی قطارهای سریعالسیر در این کشور شد.
باوجود اینکه شروع این پروژه دیر رقم خورد چین خود را از یک دنبالکننده به رهبر در این زمینه در جهان تبدیل کرد.
براساس اطلاعات گرداننده شبکه ریلی چین که شرکت دولتی گروه خطوط راهآهن چین است، اکنون این کشور قطارهای سریعالسیری با بالاترین سرعت و تنوع عملیاتی راهاندازی کرده است. چین همچنین در زمینه جامعترین تکنولوژیها به توسعه چشمگیری دست یافته و غنیترین تجربه مدیریت راه آهن در جهان را کسب کرده است.
با چنین پیشرفت چشمگیری در مدت زمانی بسیار کوتاه، چین در رده نخست جهان در شبکه های ریلی جهان قرار گرفته که یا عملیاتی شدند و یا درحال ساخت هستند. تا پایان سال گذشته میلادی شبکه قطارهای سریعالسیر چین به ۴۰ هزار کیلومتر گسترش یافت که بیش از دو سوم طول کلی از چنین شبکههایی در سراسر جهان است.
باوجود این سرعت ساهت و ساز مسیرهای بیشتر هنوز آهسته نشده است و در ۶ ماه اول سال جاری میلادی نزدیک به ۹۹۶ کیلومتر خط جدید قطارهای تندرو در چین عملیاتی شده است.
در پایان این گزارش آمده است چین تمایل دارد دانش و تجربههایش را در زمینه قطارهای سریعالسیر و ساخت خطوط راهآهن در اختیار کشورهای دیگر بگذارد و در پروژههای بین المللی از جمله قطارهای تندروی جاکارتا-باندونگ در اندونزی، چین-لائوس، بلگراد-بوداپست که صربستان را به مجارستان متصل میکند نیز مشارکت کند.