بوشهر - ایرنا - مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: متخصصان داخلی موفق به تعمیر یدک‌کش عملیات‌های پهلودهی پایانه نفتی جزیره خارگ شدند که علاوه بر کاهش ریسک عملیاتی، از هزینه‌های سنگین تعمیراتی جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت پایانه‌های نفتی ایران روز یکشنبه به نقل از عباس اسدروز اعلام کرد: این دستگاه (ASD)  یکی از یدک کش‌های بسیار مهم در عملیات‌های پهلودهی و جداسازی نفتکش ها است که از ناحیه کارت‌های الکترونیکی برای سیگنال دادن به نیرو محرکه شناور دچار ایراد و از مدار سروریس دهی خارج شده بود.

وی افزود: اجاره روزانه هر کدام از این یدک کش‌ها حدود پنج هزار یورو است و با وجود تحریم‌های ظالمانه بین المللی علیه کشور، درخواست تامین اینگونه قطعات غیرممکن بود.

اسدروز اضافه کرد: با توجه به اینکه خارج شدن این دستگاه، هزینه بالای اجاره شناور را به شرکت پایانه‌های نفتی ایران تحمیل می‌کرد، مهندسان و کارشناسان تعمیرات مدیریت عملیات و عملیات دریایی اقدام به عیب یابی و مهندسی معکوس کارت الکترونیکی شناور و تعمیر آن کردند. 

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران یادآور شد: بر اساس آخرین استعلام‌های گرفته شده، هر کارت الکترونیکی شناور حدود ۲۸ هزار و ۷۰۰ دلار قیمت دارد و موفقیت متخصصان داخلی در تعمیر این دستگاه، سبب کاهش ریسک عملیاتی و جلوگیری از هزینه‌های سنگین تعمیراتی شد.

وی توضیح داد: نقش یدکش های عملیاتی در عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی ها بسیار حائز اهمیت است و ایمنی ترمینال را  به شدت بالا می‌برد.

اسدروز اظهار کرد: اعتماد به توانمندی کارکنان سازمان و رفع موانع و فراهم آوری زمینه شکوفایی دانش و تخصص آنها، برگ زرین دیگری را بوجود آورد تا شکست هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه نمود پیدا کند و نیازهای صنعت نفت بدست متخصصان داخلی رفع شود.

وی یادآور شد: عملیات دریایی شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان متولی خدمات دریایی پهلودهی و جداسازی کشتی ها نقش اصلی و تعیین کننده در به ثمر رساندن فرآیند صادرات نفت کشور  ایفا می‌کند که لازمه استمرار این فرآیند مهم، تعمیرات و بروزرسانی و بهینه سازی مداوم شناورهای عملیاتی از جمله یدک کش ها و قایق ها است.

جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر بزرگترین پایانه نفتی کشور است که بیش از ۹۵ درصد صادرات نفت ایران از این جزیره انجام می شود.