به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت پایانههای نفتی ایران روز یکشنبه به نقل از عباس اسدروز اعلام کرد: این دستگاه (ASD) یکی از یدک کشهای بسیار مهم در عملیاتهای پهلودهی و جداسازی نفتکش ها است که از ناحیه کارتهای الکترونیکی برای سیگنال دادن به نیرو محرکه شناور دچار ایراد و از مدار سروریس دهی خارج شده بود.
وی افزود: اجاره روزانه هر کدام از این یدک کشها حدود پنج هزار یورو است و با وجود تحریمهای ظالمانه بین المللی علیه کشور، درخواست تامین اینگونه قطعات غیرممکن بود.
اسدروز اضافه کرد: با توجه به اینکه خارج شدن این دستگاه، هزینه بالای اجاره شناور را به شرکت پایانههای نفتی ایران تحمیل میکرد، مهندسان و کارشناسان تعمیرات مدیریت عملیات و عملیات دریایی اقدام به عیب یابی و مهندسی معکوس کارت الکترونیکی شناور و تعمیر آن کردند.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران یادآور شد: بر اساس آخرین استعلامهای گرفته شده، هر کارت الکترونیکی شناور حدود ۲۸ هزار و ۷۰۰ دلار قیمت دارد و موفقیت متخصصان داخلی در تعمیر این دستگاه، سبب کاهش ریسک عملیاتی و جلوگیری از هزینههای سنگین تعمیراتی شد.
وی توضیح داد: نقش یدکش های عملیاتی در عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی ها بسیار حائز اهمیت است و ایمنی ترمینال را به شدت بالا میبرد.
اسدروز اظهار کرد: اعتماد به توانمندی کارکنان سازمان و رفع موانع و فراهم آوری زمینه شکوفایی دانش و تخصص آنها، برگ زرین دیگری را بوجود آورد تا شکست هرچه بیشتر تحریمهای ظالمانه نمود پیدا کند و نیازهای صنعت نفت بدست متخصصان داخلی رفع شود.
وی یادآور شد: عملیات دریایی شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان متولی خدمات دریایی پهلودهی و جداسازی کشتی ها نقش اصلی و تعیین کننده در به ثمر رساندن فرآیند صادرات نفت کشور ایفا میکند که لازمه استمرار این فرآیند مهم، تعمیرات و بروزرسانی و بهینه سازی مداوم شناورهای عملیاتی از جمله یدک کش ها و قایق ها است.
جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر بزرگترین پایانه نفتی کشور است که بیش از ۹۵ درصد صادرات نفت ایران از این جزیره انجام می شود.