یاسوج - ایرنا- افزایش ۲ برابری کشت های قراردادی، تامین نهاده های کشاورزی مورد نیاز بهره برداران پیش از آغاز فصل کشت، افزایش قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم و جو، کاهش قیمت کود از اقدام های دولت سیزدهم برای حمایت از کشت محصولات زراعی پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد است.

تلاش برای رساندن به موقع نهاده های کشاورزی با افزایش تعداد مبادی خرید کود،پرداخت به موقع بهای خرید تضمینی محصولات زراعی از دیگر گام های دولت است که در نیمه نخست امسال صورت گرفت تا باعث افزایش امید بهره برداران در کشت پاییزه در این استان شود.

از آنجا که کشت محصولات زراعی به ویژه دانه های روغنی کلزا و گندم به خودکفایی و امنیت غذایی کشور کمک می کند حمایت از بهبود روند فرایند کشت تا فروش ضرورتی برای رضایت تولیدکننگان است به همین دولت تلاش می کند برای تحقق این امر همه امکانات را به کار گیرد.

دو سوم از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به محصولات زراعی اختصاص دارد و از این میزان نیمی از آن به شکل دیم شکل می شود به همین دلیل برنامه ریزی اصولی برای کشت پاییزه محصولات زراعی نقش مهمی در رونق تولید و بهبود درآمد کشاورزان دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

پایداری اشتغال و محرومیت زدایی،خودکفایی در تولید محصولات مهم به ویژه گندم، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده استان از اهداف دولت در حمایت از کشاورزان برای کشت محصولات زراعی است که بهره برداران را به بهبود وضعیت معیشت امیدوار کرده است .

افزایش ۲ برابری کشت های قراردادی

افزایش ۲ برابری کشت های قراردادی در قالب طرح های جهش تولید که با تخفیف بیمه محصولات کشاورزی،پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و تامین نهاده های کشاورزی همراه است برای افزایش درآمد و پایداری کشاورزی بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی راهبردی گره گشا و امیدبخش خواهد بود.

در این طرح که بر پایه تحقیقات کشاورزی صورت گرفته است، نظارت مستمر بر فرایندهایی مانند بذرمال کردن بذر، تاریخ کاشت، آموزش بهره برداران، بیمه محصولات کشاورزی، مدیریت نهاده های کشاورزی، تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای خرید تجهیزات کشاورزی و تحویل کود به کشاورزان صورت می گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان پاییز امسال با همکاری ستاد فرمانی حضرت امام اجرا می شود.

داریوش حصار با اشاره به اینکه این طرح پارسال در ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد اظهار داشت: سطح اجرای طرح جهش تولید امسال نسبت به پارسال ۲ برابر شده است.

وی بیان کرد: این طرح برای پنج محصول دیمی شامل گندم و جو، نخود، عدس و دانه ای روغنی و علوفه اجرا می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:به افراد متقاضی اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت می شود.

وی تاکید کرد:تخفیف هزینه بیمه محصولات و توزیع بذر از دیگر حمایت های پیش بینی شده در طرح جهش تولید امسال است.

حصار ابراز داشت: ۶۰نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای ارائه آموزش حین انجام عملیات کاشت،داشت و برداشت طرح جهش تولید در سال جاری ساماندهی شده اند.

حصار استفاده حداکثری از آب نزولات آسمانی برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح ذکر کرد.

تجربه افزایش تولید در کشت های قراردادی بهار و  تابستان

افزایش میزان تولید در واحد سطح مهمترین ثمره کشت های قراردادی پارسال بود که بهار وتابستان امسال کام کشاورزان را با افزایش درآمد آنان شیرین کرده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال میانگین برداشت گندم در دیمزارهای زیرپوشش طرح جهش تولید مناطق گرمسیری این استان در هر هکتار یکهزار و۲۵۰ کیلوگرم  و در کشتزارهای های دیگر ۹۵۰ کیلوگرم بوده است.

داریوش حصار تاکید کرد: همچنین میانگین برداشت جو در مزارع زیر پوشش طرح جهش تولید در مزارع کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در سایر دیمزارها ۹۵۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار بوده است.

وی بیان کرد: میزان تولید محصولات نخود و عدس نیز در هر هکتار از مزارع طرح جهش تولید استان به ترتیب ۸۰۰و۶۲۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده در حالی که میزان تولید این محصولات در سایر زمین ها ۷۵۰ و ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جهش تولید که به همت این ستاد و جهاد کشاورزی اجرا شده میزان بهره وری از دیمزارهای استان را از نظر میزان تولید و سطح کشت افزایش چشمگیر داده است.

شایان نادری افزود: سطح برنامه محصولات کشت دیم شامل گندم، جو، نخود دانه ای، عدس دانه ای، علوفه، گلرنگ، کلزا، کاملینا و گیاهان دارویی در شهرستان های گرمسیری استان ۱۶ هزار هکتار  بوده اما با اجرایی شدن طرح جهش تولید، میزان کشت این محصولات به ۲۲هزار و۸۱۰ هکتار افزایش یافته  که  رشد ۳۹ درصدی بیشتر از سطح برنامه را نشان می دهد.

کاهش قیمت نهاده کشاورزی کود

کاهش نرخ نهاده های کشاورزی یکی از راهکارهای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول برای کشاورز است که به رضایت و بهبود درآمد آنان کمک می کند به همین علت دولت امسال با کاهش کود گامی مهم برای حمایت از کشاورزان برداشته است.

مدیر شرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:کاهش میزان قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از تدبیرهای دولت برای کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی است.

سید علی لاهوتی بیان کرد:از ابتدای سال 1400 تاکنون ۱۰ هزار تن کود شیمیایی یارانه ای با مشارکت ۶۶ کارگزاری در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد بین بهره برداران توزیع شده است.

وی ابراز داشت: به منظور تامین کود در کمترین زمان ممکن تعداد مبادی تامین این نهاده کشاورزی مهم در استان امسال افزایش چشمگیر یافته است.

تلاش برای تامین به موقع کود

رساندن به موقع نهاده های کشاورزی به دست بهره برداران یکی از نیازهای بهبود کیفی محصولات است که دولت امسال با افزایش مبادی خرید کود سعی در تحقق آن دارد.

مدیر شرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت تصریح کرد: در حالی که سال گذشته ۹۵ درصد از کود مورد نیاز استان از شهرستان مرودشت تامین می شد امسال پتروشیمی مسجد سلیمان،بندر امام خمینی،بندرعباس و لردگان به مبادی خرید کود استان افزوده شده است.

برنامه ریزی کشت پاییزه

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برنامه ریزی های لازم برای کشت پاییزه امسال انجام شده  ابراز داشت: بذر و کود مورد نیاز کشت پاییزه در استان تامین شده و مشکلی از بابت ماشین آلات کشاورزی وجود ندارد.

راستین نسب تاکید کرد: هم اکنون هشت هزار تن انواع کود پایه در انبارهای استان ذخیره شده تا در زمان مورد نیاز بین کشاورزان توزیع شود.

وی تاکید کرد: تامین ۹ هزار تن بذر گندم برای کشت در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد و ۱۲هزار کیلوگرم بذر کلزا از دیگر اقدام های انجام  شده برای انجام کشت پاییزه در استان است.

راستین نسب عنوان کرد:بذر برای کشت در مزارع مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد نیز به استان های مجاور در خواست شده و هم اکنون در حال آماده سازی برای ارسال به استان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت پاییزه محصولات زراعی مانند گندم، کلزا و جو در بیش از۱۰۰ هزار هکتار از مزارع این استان هدفگذاری شده است .

عیسی راستین نسب تاکید کرد: کشت محصولات زراعی در برخی از مزارع آبی استان شروع شده و عملیات کاشت در مزارع دیم پس از شروع بارندگی های پاییزی آغاز می شود.

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و کلزا

خرید محصولات کشاورزی به ویژه گندم به قیمت مناسب از دغدغه های همیشگی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد است،آنان با اشاره به اینکه معیشت خانواده هایشان برپایه درآمد حاصل از تولید محصولات زراعی است و همچنین هزینه های زیادی برای تامین بذر،کود و ماشین های کشاورزی متحمل می شوند خواهان قیمت منصفانه محصولات تولیدی هستند که خوشبختانه امسال دولت با افزایش چشمگیر بهای گندم و کلزا تا حدودی به انتظارات آنان پاسخ داده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم و کلزا امسال نسبت به پارسال افزایش چشمگیری یافته است.

ابوالحسن صداقت کیش تاکید کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و این در حالی است که پارسال هر کیلوگرم گندم کمتر از هفت هزارتومان خریداری شده بود.

وی بیان کرد: بهای خرید تضمینی محصول دانه های روغنی کلزا امسال به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان و پارسال هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان بوده است.

نیمه نخست امسال  بیش از ۳۸هزار  تن گندم ، افزون بر ۲۰ هزار تن جو  و یکهزار و۲۰۰ تن کلزا در مزارع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده به دلیل خشکسالی نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

پرداخت به موقع بهای خرید تضمینی

پرداخت به موقع بهای خرید محصولات کشاورزی یکی از انتظارات بهره برداران در کهگیلویه و بویراحمد بوده که تحقق آن در نیمه نخست امسال رغبت آنان را برای کشت و کار در پاییز بیشتر کرده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تاکنون بیش از ۹۵ درصد از  خرید تضمینی گندم به حساب گندم کاران واریز شده است.

بهنام فرح‌ بخش از آغاز فصل خرید گندم ،میزان ۳۰هزار و ۵۰۰تن گندم به ارزش ۳هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد به صورت تضمینی خریداری شده است. 

وی تاکید کرد: همچنین تا زمان حاضر یک هزار و ۱۳۶ تن کلزا به ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال از کشاورزان استان خریداری و به حساب کشاورزان واریز شده است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷۲هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.