زنجان - ایرنا - مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: تعداد پیمانکاران حقیقی (محلی) این استان به نسبت مساحت، جمعیت و اعتبارات بزرگتر از سایر استان‌های همجوار است که در این راستا پیمانکاران برای استمرار فعالیت خود به شخصیت حقوقی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود محمدی مشفق روز سه شنبه در مراسم تجلیل از پیمانکاران پیشکسوت و برتر محلی استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت جامعه پیمانکاری محلی این استان بطور موردی با سه استان قزوین، آذربایجان شرقی و اردبیل مورد مقایسه قرار گرفته است، افزود: استان زنجان ۳۱۱ پیمانکار محلی دارد که این تعداد در استان قزوین ۱۶۴ نفر است و بر این اساس استان می تواند در حوزه پیمانکاری محلی در رشته های ساختمان، ابنیه و راه خدمات فنی و مهندسی بیشتری ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز به عنوان کلانشهر ۱۴۲ پیمانکار حقیقی(محلی) دارد؛ اضافه کرد: این تعداد در استان اردبیل ۲۸۹ نفر است و به تفکیک ‌رشته های ساختمان و ابنیه، راه و ترابری، آب، مرمت، تاسیسات و تجهیزات، نیرو و کاوش‌های زمینی فعالیت می کنند.

مشفق با بیان اینکه رغبت پیمانکاران حقیقی زنجان و اردبیل به حقوقی شدن یعنی حفظ سرمایه های تجربی در قالب شرکت کمتر است افزود: در زنجان تعداد پیمانکاران حقیقی(محلی) قابل اعتنا بوده و این موضوع نیازمند توجه بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه های انجام گرفته موارد دیگری نیز لحاظ شده است، گفت: مساحت زنجان ۲۲ هزار کیلومتر مربع، قزوین ۱۵ هزار کیلومترمربع، آذربایجان شرقی ۴۵ هزار کیلومترمربع و اردبیل ۱۷ هزار کیلومترمربع است.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: جمعیت استان زنجان نیز یک میلیون نفر، قزوین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، آذربایجان شرقی چهار میلیون نفر و اردبیل نیز بیش از یک میلیون نفر است.

مشفق خاطرنشان کرد: طبق بررسی های انجام گرفته نسبت تعداد پیمانکاران به اعتبارات عمرانی(میلیاردتومان) در زنجان ۲.۸۸ درصد، قزوین ۰.۸ درصد، آذربایجان شرقی ۰.۴ درصد و در اردبیل  ۱.۹  درصد است.

وی با اشاره به ظرفیت ریالی-قراردادی تمامی پیمانکاران محلی استان زنجان در رشته های مختلف نیز گفت: این  ظرفیت در رشته ساختمان و ابنیه ۳۲۳ میلیارد تومان، راه و ترابری ۹۷ میلیارد تومان، آب ۱۹ میلیارد تومان، مرمت ۱۶ میلیارد تومان و ۱۲ میلیارد تومان نیز در حوزه تاسیسات و تجهیزات ‌بصورت سرجمع این ظرفیت نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است.

این مسوول یادآور شد: خوشبختانه مابقی ظرفیت اعتبارات ابلاغی به استان توسط ظرفیت شرکت های حقوقی بومی استان قابل پوشش است.

در این مراسم از قنبر الماسی، حمزه علی بیات، هوشنگ خسروی، یوسف علیزاده، مسیح الله مرادی و محرمعلی بابایی، ۶ پیمانکار محلی پیشکسوت فعال از دهه ۶۰ هجری شمسی تا سال‌های اخیر، قدردانی شد همچنین ۱۱ پیمانکار برتر محلی استان که هم اکنون نیز فعال هستند مورد تجلیل قرار گرفتند.