«علی سلیم» امروز در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه عمده مطالعات انجام شده در موسسه طبق سفارش و تقاضای محافل سیاستگذاری کشور به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام میشود، افزود: تدوین برنامههای پژوهشی موسسه در سال ۱۴۰۱ نیز مبتنی بر همین رویکرد تدوین و اجرایی شده است.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی بیانداشت: از رویکردهای متمایز در این دوره، توجه ویژه به مسائل حوزه تولید و تجارت در استانها و تعامل جدی با سازمانهای صمت استانی برای دریافت مسائل و چالشها جهت بهره برداری در برنامهریزی پژوهشی موسسه بوده است.
وی تاکید کرد: در یک سال گذشته همکاری موسسه با ذینفعان بیرونی از جمله کانون ملی سیاستگذاری، موسسات پژوهشی، اتاقهای بازرگانی، دانشگاهها و کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی در قالب انعقاد قرارداد طرحهای پژوهشی، پشتیبانی مطالعاتی طرحهای اجرایی، انعقاد تفاهمنامهها و ارسال گزارشهای پژوهشی بیشتر از سالهای قبل شکل گرفته است.
سلیم تصریحکرد: یکی از طرحهای کلیدی موسسه در سال گذشته که دستاوردهای پژوهشی و اجرایی قابل توجهی را به همراه داشته است، طرح تدوین سند آمایش صنعت، معدن و تجارت بوده است که با مشارکت همه گروههای پژوهشی موسسه تدوین و اختتام یافته است. همچنین دستاوردهای طرح با محوریت موسسه و در تعامل با ذینفعان استانی در حال انجام بوده و در همین راستا، جلسات ستاد سرمایهگذاری بخش صمت با محوریت موسسه و با حضور وزیر صمت شکل گرفته است.
وی ادامهداد: از دیگر طرحهای کلان میتوان به «تدوین نقشهراه راهبردی صنعتی کشور» اشاره کرد که پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تدوین این سند، توسط موسسه و با همکاری موسسه آموزش عالی برنامهریزی و مدیریت در حال انجام است.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی خاطرنشانکرد: از دیگر طرحهای مصوب موسسه در سال گذشته میتوان به ارائه خدمات مشاوره به سازمان توسعه تجارت ایران برای انعقاد موافقتنامههای تجاری ایران با سایر کشورها ( برای سال جاری: اندونزی)، ارائه خدمات مشاوره به سازمان توسعه تجارت ایران برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیازسنجی حوزه های عملیاتی و صنایع مختلف کشور در خصوص خدمات و توانمندیهای مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، ارتقای سیستمهای شناسایی، کاتالوگسازی، ردیابی و رهگیری اقلام در کشور بر اساس استانداردهای جهانی با هدف بهبود سازوکار تنظیم بازار و مقابله با جعل و قاچاق کالا اشاهرک در.
وی اضافهکرد: تخصصگرایی منطقهای با تاکید بر اولویتبندی مزیتهای صنعتی، معدنی و تجاری استانی منطبق بر ملاحظات آمایش سرزمین، سند استراتژی توسعه صنعتی پایدار و فراگیر جمهوری اسلامی ایران و طرح نظام جامع بازرگانی کشور توسط موسسه به سفارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سایر طرحهای مصوب موسسه در سال گذشته است.
سلیم گفت: علاوه بر این پشتیبانی از موضوعات سیاستگذاری از طریق تهیه ۲۰ دیدگاه هفتگی یکی از اقدامات دیگر موسسه در سال جاری بوده است.
وی افزود: در یک سال گذشته همه طرحهای باز در سنوات گذشته در شورای پژوهشی موسسه تعیین تکلیف شده است؛ بهطوری که از ۳۲ طرح باز در دست انجام با خاتمه ۲۰ طرح و انجام فرایند اختتام در شورای پژوهشی موافقت بهعمل آمده است.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی افزود: یکی دیگر از اقدامات موثر موسسه در یک سال گذشته، تغییر و تقویت روش ارائه محتوای پژوهشی در قالب مصورسازی محتوا، و تهیه اینفوگرافی و موشنگرافی و غیره در شبکههای اجتماعی و همچنین پایگاههای اطلاعاتی تحلیلی- تخصصی بوده است.
وی همچنین بهروز رسانی نرم افزار کتابخانه بهمنظور ایجاد پایگاه اطلاعاتی- آماری تجاری و صنعتی را از دیگر فعالیتهای مهم موسسه عنوان کرد.