به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای سای تک دیلی، محبوبیت خودروهای برقی به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای خودروهای معمولی با سوخت بنزین رو به افزایش است. این مساله موجب تلاش های تحقیقاتی با هدف ساختن باتریهای با بهرهوری بالا برای خودروهای برقی شده است.
یکی از موارد مهم ضعف و ناکارآمدی در این باتریها ناشی از برآورد غیردقیق شارژ باتری است. خروجی باتری در هر زمان خاص برای ارزیابی وضعیت شارژ اندازه گیری میشود و این برای محاسبه مسافت باقی مانده قابل طی شدن با شارژ باتری استفاده میشود.
جریان برق به طور معمولی در باتریهای خودروهای برقی میتواند به صدها آمپر برسد اما حسگرهای تجاری قادر به سنجش تغییرات کوچک در سطح میلیآمپر نیستند و این مساله موجب قطعیت نداشتن حدود ۱۰ درصد در مورد میزان برآورد شارژ باتری می شود.
اکنون گروهی از محققان به راه حلی دست پیدا کرده اند. آنها تکنیکی برای رصد باتری بر اساس حسگرهای کوانتوم الماسی ابداع کرده اند که میتواند شارژ باتری را با دقتی تا حد یک درصد مورد سنجش قرار دهد. این گروه تحقیقاتی از موسسه فناوری توکیو ژاپن نتایج خود را در نشریه «گزارشهای علمی» منتشر کردند.
دکتر ماتسوکو هاتانو گفت: ما حسگرهای الماسی ساختیم که نسبت به جریانهای میلیآمپر حساسیت دارند و به اندازی کافی جمع و جور هستند که میتوان آنها را در خودروهای برقی جاسازی کرد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش کارآمدی استفاده از باتری به میزان ۱۰ درصد موجب کاهش وزن باتری به میزان ۱۰ درصد می شود و این منجر به کاهش انتشار گازهای دیاکسید کربن به میزان دهم۲ درصد می شود. امیدواریم که این پیشرفت ما را یک گام به جامعه عاری از کربن نزدیک تر کند.