به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا احمدی روز چهارشنبه در نخستین جلسه کارگروه فضای مجازی سالجاری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: رده بندی سنی بازی ها بر اساس محتوای آسیب رسانی که در آنها وجود دارد، به پنج گروه اصلی در رده های سنی مثبت سه، مثبت هفت، مثبت ۱۲، مثبت ۱۵ و مثبت ۱۸ تقسیم بندی می شود.
وی ادامه داد: بسیاری از بازی هایی که وارد کشور ما می شوند، دارای محتواهای متناسب با فرهنگ ما نیستند و باید ویرایش هایی بر روی آنها انجام شود که با توجه به وجود شرکت های خوبی در این حوزه این بازی ها بصورت ویژه در کشور توزیع و رده بندی سنی بر روی آنها انجام می شود.
احمدی اضافه کرد: این بنیاد در زمینه بازی های موبایلی هم ورود پیدا کرده و از ابتدای فعالیت بنیاد تا کنون بیش از ۴۰ هزار عنوان بازی موبایلی رده بندی سنی شده است.
به گفته وی، بازی هایی که توسط مارکت های موبایلی از جمله کافه بازار، مایکت و بازیک عرضه می شود پیش از عرضه برای دریافت پروانه انتشار به بنیاد ارسال، بررسی محتوایی و رده بندی سنی بر روی آنها انجام و پروانه انتشار آنها صادر می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه بازی های "پی سی" و "کُنسولی" هم بررسی محتوایی بیش از پنج هزار عنوان بازی انجام شده است.
معاون برنامه ریزی و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز در این جلسه با اشاره به پیمایشی که سال ۹۸ انجام شد، گفت: بر اساس این پیمایش چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در آن برهه زمانی در حوزه بازی های رایانه ای در کشور هزینه شد در حالیکه این مبلغ در همان سال برای حوزه سینما حدود ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است.
حسین مهدی پور افزود: هنگامیکه در حوزه مخاطب و گردش مالی بازی های رایانه ای نگاه می کنیم در می یابیم که یکی از حوزه های جدی برای دنیا محسوب می شود و اعدادی که در این حوزه در کشورهای توسعه یافته وجود دارد موید همین مطلب است.
وی با بیان اینکه حوزه بازی های رایانه ای با چالش ها و ظرفیت های بسیاری مواجه است، ادامه داد: در زمان حاضر بازی سازهایی در کشور ما حضور دارند که در سطح استانداردهای جهانی برای بعضی از شرکتهای خارجی کار میکنند و از نظر دانش فنی و ظرفیت نیروی انسانی بطور تقریبی در جایگاه خوبی هستیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
معاون برنامه ریزی و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای اظهار داشت: مهمترین کار و ماموریت این بنیاد حمایت از زیست بوم ملی بازی های رایانه ای است.
وی اضافه کرد: این زیست بوم شامل بازی ساز، بازیکن (گیمر)، بازی سرا، گیم نت، بازی راه تا دانش آموز و خانواده است و حمایت های مادی، مالی و معنوی از بازی سازها صورت می گیرد.
وی افزود: "اسرا" یکی از هفت نظام رده بندی بازی های رایانه ای دنیاست و تنها نظام رده بندی موجود در بین کشورهای اسلامی محسوب میشود و سایر کشورهای اسلامی از رده بندیهای کشورهای دیگر استفاده میکنند و نظام رده بندی مختص به خود را ندارند.
معاون برنامه ریزی و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای بیان کرد: رده بندی بازی ها بر اساس استاندارد ها و نظامنامه ای که در نظام اسرا تعیین شده، انجام می شود.
وی گفت: ماموریت های استانی بنیاد ملی بازی های رایانه ای با حمایت و همکاری اداره های کل فرهنگ و ارشاد در استانها به نحو مطلوبتری به پیش می رود تا بتوانیم خدمات و حمایت های مادی و معنوی بنیاد را ارائه دهیم و این ظرفیت ها در حوزه های نظارتی، حمایتی و آموزشی در استان ها فعال شود.
بیش از ۳۰ میلیون بازیکن بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد
مدیر ستاد ساماندهی بنیاد ملی بازار بازی های رایانهای نیز در این جلسه اظهار داشت: بر اساس آخرین پیمایش بیش از ۳۰ میلیون بازیکن بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد.
رضا رسولی افزود: بازی های رایانه ای در سه ساله اخیر با شیوع کرونا رواج بیشتری در بین خانواده ها و بویژه جوانان و نوجوانان پیدا کرده اما همانند سینما از شهرت ویژه ای برخوردار نیست.
وی ادامه داد: سینما بدلیل حضور هنرپیشه های معروف در حوزه فرهنگ مطرح تر است اما بازی های رایانه ای از گردش مالی بالایی برخوردار هستند و مخاطبان و کاربران بسیار زیادی دارند.
وی با بیان اینکه کار اصلی ما در بنیاد ملی بازی های رایانه ای حمایت است، گفت: ستاد ساماندهی بازی های رایانه ای نظارت بر فضای مجازی از جمله سایت ها، مارکت ها، شبکه های اجتماعی و فضای حقیقی از جمله شهربازی ها، گیمنت ها و فروشگاههای عرضه محصولات مرتبط را بر عهده دارد.
وی اضافه کرد: بازی های رایانه ای همه عوامل، ویژگیها و عناصر هنر هفتم (سینما) را دارند اما فراتر از آن هستند بدلیل اینکه ۲ ویژگی متفاوت تعاملی بودن و مبتنی بر عمل متقابل بودن و ایجاد همزاد پنداری را دارند و در نهایت به یک سبک زندگی تبدیل می شود.
مدیر ستاد ساماندهی بنیاد ملی بازار بازی های رایانهای افزود: فارغ از این، بیشتر محیط های عمومی بازی های رایانه ای از جمله گیم نت ها فضاهایی هستند که سبک زندگی انسانها را تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: در خواست ما در تمام استانها از مسوولان این است که فعالیت های مربوط به صنعت بازی رایانه ای باید در چارچوب مقررات و قوانین قرار بگیرد.
مدیر ستاد ساماندهی بنیاد ملی بازار بازی های رایانهای اضافه کرد: اولین و مهمترین کاری که باید در استانها انجام دهیم این است که فعالان صنعت بازی رایانه ای در چارچوب مقررات فعالیت و مجوزهای لازم را دریافت کنند و در گام بعدی نظارت و کنترل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: دغدغه همه ما فراتر از سلیقه های شخصی باید اجرای قوانین و مقررات مربوطه باشد تا نسل جوان و نوجوان ما بتوانند به شایستگی روزگار خود را بگذرانند و سرگرمی های دیجیتال که مهمترین آنها بازی های رایانه ای است بتوانند سبک زندگی شایسته آمیخته با پیشرفت، هیجان، نشاط، دینداری و اخلاق شایسته را در جامعه رقم بزند.
وی تاکید کرد: ریشه خشونت، بدحجابی و بی حجابی، درگیری در محصولات فرهنگی غربی از جمله بازی های رایانه ای است و هنگامیکه یک بازی رده بندی سنی ندارد و مروج روابط غیر اخلاقی است و اباحهگری را ترویج و خشونت را تبلیغ می کند باید شاهد این باشیم که تصادف در خیابان به دعوا و جنایت تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه کارگروه فضای مجازی استان اصفهان روز چهارشنبه با حضور مدیران بنیاد ملی بازی های رایانه ای و جمعی از مسوولان استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
همچنین امروز نخستین ایستگاه سواد بازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برای معاونان و مربیان پرورشی جهت ارتقا سواد بازی دانش آموزان در مدارس برگزار شد.
مدیران بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین در سفر به استان اصفهان از مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان بازدید کردند و با مسوولان این مرکز گفتگو و تبادل نظر کردند.