تهران - ایرنا - مرحله نخست بوستان ایرانیان مجهزترین بوستان ویژه افراد کم توان شهر تهران در منطقه ۱۹ افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این مراسم گفت: این بوستان دارای سه باغ راه، ۶ پیاده راه، مسیر ویژه دوچرخه سواری، مسیر ویژه نابینایان، زمین تنیس، زمین بازی چند منظوره همچنین زمین بازی کودکان است.  

عباس شعبانی اظهار داشت: این طرح از تیر سال ۱۴۰۰ در اختیار سازمان عمرانی مناطق قرار گرفت و بعد از ۱۴ ماه در شهریور ۱۴۰۱ عملیات اجرایی مرحله نخست آن به پایان رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بوستان ایرانیان مجهزترین بوستان از نظر زیر ساخت برای افراد کم توان است افزود: علاوه بر ایجاد رمپ برای سهولت رفت و آمد این افراد در طراحی مسیرها، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی مناسب سازی شده است.

آبیاری ۱۰۰ درصدی فضای سبز تهران با آب غیرشرب

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: اکنون برای آبرسانی فضای سبز شهر تهران به صورت ۱۰۰ درصد از آب غیرشرب استفاده می‌شود.

علی محمد مختاری  درباره تعهد وزارت نیرو مبنی بر تامین حجم قابل توجهی آب مورد نیاز از پساب برای آبیاری فضای سبز اظهار داشت: طبق این قرارداد باید تا افق ۱۴۱۰ از آب غیرشرب یا پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز شهر تهران استفاده شود.

وی تاکید کرد: اکنون برای آبیاری ۱۳۵ میلیون متر مکعب از چاه‌ها، ۱۷ میلیون متر مکعب از قنوات، ۱۱ میلیون متر مکعب از رواناب و ۱۴ میلیون مترمکعب از پساب استفاده می‌شود، سال گذشته هفت میلیون متر مکعب پساب وجود داشت که امسال از ابتدا تا پایان سال ۴۵ میلیون متر مکعب از پساب استفاده خواهد شد که برهمین اساس برداشت از آب‌های زیرزمینی به طور چشمگیری کاهش داشته است

ممنوعیت کاشت چمن

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ضمن اشاره به ممنوعیت کاشت چمن نیز گفت: در همین بوستان ۳۰۰ هزار درخت، درختچه و گونه گیاهی مقاوم به کم آبی و مقاوم کاشته شده که حدود ۱۰۰ هزار گونه گیاهی طی ۱۰ روز گذشته در این بوستان کاشته شد..

وی با بیان اینکه ارتباطاتی با شرکت‌های دانش بنیان برقرار شده تا ضمن بهینه سازی بوستان‌ها، هزینه‌های نگهداشت کاهش پیدا کند گفت: باید توجه بیشتری به نگهداشت بوستان‌ها شود.

مختاری در مورد بوستان های مادر و کودک نیز گفت: احداث این بوستان‌ها خواسته بانوان شهر تهران است و به منزله تفکیک زنان و مردان نیست. طرح بوستان مادر و کودک باید به صورت جهادی تحت یک مدیریت واحد انجام شود، برای شهر تهران باید یک نفر و آن هم فقط شهردار تهران تصمیم گیری کند.

اجرای کارهای به زمین مانده در دستور کار است

همچنین رییس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم افتتاح مرحله نخست بوستان ایرانیان در منطقه ۱۹ اظهار داشت: مردم تلاش‌ها را می‌بینند و این اقدامات نیازی به تبلیغات ندارد و بهترین تبلیغات چشمان تیزبین مردم است که در این دوره کارهایی که خوابیده بوده دوباره آغاز شد و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مهدی چمران تاکید کرد: بیمارستان کودکان حکیم نیز در این منطقه از طرح‌های نیمه کاره است که تکمیل آن می‌تواند بسیار به مردم منطقه کمک کند زیرا چنین بیمارستانی در این محدوده نداریم.

وی با اشاره به افتتاح مرحله نخست بوستان ایرانیان نیز گفت: این طرح در دوره چهارم آغاز و تصویب شد ولی کار اجرایی و عملیاتی درستی روی آن انجام نشده بود که در این دوره مجددا عملیات اجرایی آن آغاز شد و با یک کار شبانه‌روزی به این مرحله رسید.

رئیس شورای شهر تهران درباره نامگذاری این بوستان نیز گفت: به این دلیل نام ایرانیان برای آن انتخاب شده بود که در این طرحاز همه اقوام و استان‌های ایران اثری یافت می شود که علاوه بر فضای سبز، یک آموزش عملی برای گردشگر باشد به طوری که یک ایران کوچک را در این بوستان ببیند. امیدواریم مابقی این طرح با این رویکرد و نگاه ادامه یابد و شاهد بوستانی بزرگ در جنوبی ترین نقطه تهران باشیم.