اراک - ایرنا - مدیر مخابرات منطقه مرکزی گفت: اصلاح تعرفه‌های تلفن ثابت در افزایش کیفیت سرویس دهی به مشتریان نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا لطفی» روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: ثابت ماندن تعرفه‌های مخابراتی در سال های گذشته باعث شده که بخش‌های مختلف شبکه به ویژه شبکه ثابت، دچار فرسودگی و اختلال شود و از طرف دیگر توسعه زیرساخت‌های اساسی متوقف شود.

وی بیان کرد: شرکت مخابرات ایران که مهم ترین بازیگر عرصه ارتباطات ثابت کشور است، در طول بیش از ۱۰ سال بارها و بارها از راه‌های مختلف، نیاز خود و کشور را برای تغییر تعرفه خدمات تلفن ثابت اعلام کرده، اما این درخواست هر بار با بهانه‌های مختلف، مورد مخالفت قرار گرفته است و این در حالی است که صورت‌های مالی مخابرات در چند سال اخیر نشان می‌دهند، سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود نه تنها سود ده نیست، بلکه هزینه‌های خود را نیز تامین نمی‌کند.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی ادامه داد: هزینه نگهداری یک خط تلفن شهری ماهانه بیش از ۲۰ هزار تومان است، اما در مقابل متوسط درآمد هر خط تلفن در ماه کمتر از هفت هزار تومان است و این یعنی مخابرات باید حدود سه برابر درآمد هر خط تلفن را صرف نگهداری آن کند و بدیهی است که این موضوع منجر به ورشکستگی هر شرکتی خواهد شد.

لطفی اظهار داشت: مخابرات با وجود خصوصی شدن با استخدام ۱۰ها هزار نیروی انسانی بخشی از وظیفه دولت در این زمینه را برعهده گرفته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاغل متعددی را ایجاد کرده و در این سال‌ها مصوبات متعدد مجلس و دولت، شرکت مخابرات را ملزم به استخدام نیروهای جدیدی کرده است که در نهایت همین موضوع باعث شده بیش از ۸۰ درصد درآمد مخابرات صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود شود و حتی گاهی اوقات شنیده شده که مخابرات برای پرداخت حقوق پرسنل خود مجبور به دریافت وام شده است.

وی تصریح کرد: عدم تغییر تعرفه‌ها طی این سال‌ها منجر به توقف تولیداتی شد که تنها خریدار آنها شرکت مخابرات ایران بود و به دنبال آن بسیاری از پیمانکاران بخش‌های توسعه و تولید، بیکار شدند و در همین حال مشکلاتی برای اداره امور جاری در شرکت مخابرات ایران به وجود آمد.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی افزود: همه این رخدادها در حالی اتفاق می‌افتد که در صورت اتخاذ یک تصمیم درست در سال‌های گذشته ممکن بود جلوی ایجاد مشکلات را گرفت و اکنون نیز اگر تصمیم درست و به موقعی گرفته شود می‌توان انتظار داشت پس از مدتی وضعیت مخابرات ایران بهبود یابد و در نهایت منجر به توسعه بخش ثابت شود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات تاکید بسیاری بر آن دارند.

۶۰۳ هزار تلفن ثابت در استان مرکزی وجود دارد و ضریب نفوذ تلفن ثابت در این استان ۴۱ و ۷۷ صدم درصد است که از متوسط کشور بالاتر است.