یکی از کلاسهای پرتنوع، اسپرت شهری است. این گونه موتورسیکلتها، حالتی بین موتورهای ریس و شهری دارند؛ این بدان معناست که به اندازه موتورهای ریس اسپرت نیستند و از طرفی، سادگی طراحی موتورهای شهری را نیز ندارند. موتورسیکلتهای کلاس اسپرت شهری، میتوانند به عنوان وسیله نقلیه روزمره، برای سفرهای کوتاه برون شهری و یا تفریح استفاده شوند.
این گونه موتورسیکلتها، ظاهر جذابی دارند و در برخی از قسمتهای آنان از فلاپ استفاده شده است. عموما جوانان جذب موتورسیکلتهای اسپرت شهری میشوند. ظاهر این موتورسیکلتها شبیه به یکدیگر نیست و ممکن است تفاوتهای ظاهری فراوانی داشته باشند. برای مثال، یاماها ایروکس بیشتر به اسکوترهای شهری شباهت دارد که با المانهای اسپرت عجین شده است. اما سبک طراحی هوندا CB کاملا اصیل و کلاسیک است و جزئیات ظاهری کمتری دارد.
موتورسیکلتهای اسپرت شهری مزایای فراوانی دارند. از جمله این مزایا میتوان به ظاهر زیبا و اسپرت، پیشرانه قدرتمندتر از موتورهای شهری، سواری نرم و راحت، تنوع و ... اشاره کرد. البته ناگفته نماند که این موتورسیکلتها نیز همانند سایر مدلها، نقاط ضعفی دارند. یکی از مهمترین نقاط ضعف موتورسیکلتهای اسپرت شهری، هزینه نگهداری بالاتر و استهلاک بیشتر نسبت به مدلهای شهری است. پیشرانه حجیمتر آنها نیز بنزین بیشتری نیاز دارد.
برای خرید موتور یاماها صفر و کارکرده و یا هوندا با کلاس اسپرت شهری، چندین گزینه پیشرو است. مانند موتور cb ۱۳۰۰ و ایروکس.
هوندا CB ۱۳۰۰
اولین سری CB ۱۳۰۰ در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد. موتور چهارزمانه آن ۱۲۸۴ سیسی حجم دارد و استاندارد آلایندگی یورو ۲ است. CB ۱۳۰۰ حداکثر ۱۱۴ اسببخار قدرت و ۱۱۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعت این موتورسیکلت تا ۲۳۱ کیلومتربرساعت محدود شده است و شتاب آن ۱۱.۱ ثانیه است. سیستم انتقال قدرت از نوع زنجیری است و وزن موتورسیکلت به ۲۳۰ کیلوگرم میرسد.
برخلاف اکثر موتورسیکلتهای این کلاس که ۶ دنده هستند، CB ۱۳۰۰ تنها ۵ دنده دارد و شتاب خوبی را ارائه میدهد. مصرف سوخت CB ۱۳۰۰ به ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد و ظرفیت باک آن ۲۱ لیتر است.
از مزایای موتور هوندا CB ۱۳۰۰ میتوان به طراحی زیبا و کلاسیک، هندلینگ خوب و شتابگیری قابل قبول اشاره کرد.
یاماها ایروکس
موتور سیکلت ایروکس موتور یاماها در واقع یک اسکوتر اسپرت شهری محسوب میشود. نسخه فیسلیفت آن ظاهر اسپرتتر و غیرشهریتری دارد. شاید ظاهر آن یادآور هوندا کلیک باشد، اما اصلا به سادگی آن نیست و جزئیات طراحی فراوانی دارد.
یکی دیگر از تفاوتهای آن با هوندا کلیک، محل و نحوه قرارگیری پاهای راکب است. فضای پا در هوندا کلیک کاملا یکپارچه و کنار هم است؛ اما فضای پا برای یاماها ایروکس کاملا جداگانه در نظر گرفته شده است.
پیشرانه آب خنک این موتورسیکلت از نوع ۱۵۵ سیسی و یورو ۴ است و حداکثر خروجی آن به ۱۴.۷ اسببخار قدرت و ۱۳.۸ نیوتنمتر میرسد. نوع گیربکس CVT و اتوماتیک است. این پیشرانه در هر صد کیلومتر حدود ۲.۵ لیتر بنزین مصرف دارد و حجم باک آن به ۵ لیتر میرسد.
از جمله ویژگیهای یاماها ایروکس میتوان به درگاه USB، سیستم اتصال هوشمند Y-Connect، استارت و استاپ موتور، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال، ترمز ABS، چراغهای LED و ... اشاره کرد.
هوندا CB ۱۵۰
این مدل از محصولات هوندا، ظاهر عضلانیای دارد و کاملا اسپرت است. حجم پیشرانه به ۱۴۹ سیسی میرسد. خروجی این پیشرانه چهار زمانه آب خنک به ۱۱.۷ کیلووات قدرت و ۱۳.۳ نیوتنمتر گشتاور میرسد. انتقال قدرت از نوع زنجیری بوده و به یک گیربکس ۶ سرعته با کلاچ دستی مجهز است. ظرفیت باک هوندا CB ۱۵۰ برابر با ۱۱ لیتر است. نوع سرعتسنح نیز تمام دیجیتالی است.
این موتورسیکلت اسپرت شهری، ۱۱۷ کیلوگرم وزن دارد که نسبت به نوع کاربرد و کلاس بدنه، تقریبا سبک محسوب میشود. حداکثر سرعت هوندا CB ۱۳۰۰ به ۱۳۰ کیلومتر برساعت میرسد و ترمزهای آن در هر دو محور از نوع دیسکی است.
یاماها MT ۲۵۰
یکی دیگر از محصولات اسپرت یاماها، MT ۲۵۰ است که ظاهر بسیار جذابی دارد. این موتورسیکلت به پیشرانهای با حجم ۲۴۹ سیسی مجهز شده و ۲۵.۸ کیلووات قدرت و ۲۱.۷ نیوتنمتر گشتاور دارد.
یاماها MT ۲۵۰ برای پیمودن هر صد کیلومتر به ۲.۳ لیتر بنزین نیاز دارد. ظرفیت باک آن نیز به ۱۵ لیتر میرسد. این موتورسیکلت اسپرت حداکثر سرعت ۱۲۸ کیلومتر برساعت را ارائه میدهد که کاملا مناسب شهر است.
یاماها MT ۲۵۰ رقیب مستقیم هوندا CB ۲۵۰ r محسوب میشود. از مزایای یاماها MT ۲۵۰ میتوان به ظاهر جذاب و اسپرت، قدرت بالا و هندلینگ خوب اشاره کرد.
** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.