به گزارش خبرنگار ایرنا، اتصال خرم آباد به خط ریلی دورود و اندیمشک، یک زیرساخت مهم و حیاتی به شمار می رود که مرکز لرستان تاکنون از آن محروم بوده است اما سفر ۱۹ آذر پارسال رییس جمهور و تاکید شخص آیت الله رییسی بر تکمیل این طرح نیمه تمام و مطالبه دهها ساله، نقطه عطفی بود تا بسیج همگانی و اقدامی جهادی برای این مهم در سطح ملی شکل بگیرد.
۱۵۵ کیلومتر از خطوط ریلی کشور در حالی از لرستان میگذرد که بجز شهرستان دورود سایر شهرهای استان با وجود قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی جاده های کشور از صدای سوت قطار محروم بوده اند که اکنون با پیگیری مسوولان استان طرح احداث ۱۰ ساله راه آهن خرم آباد به ایستگاه احیا رسیده است.
اوایل دهه ۹۰ کلنگ احداث راهآهن خرمآباد- دورود ـ اندیمشک به عنوان یکی از پروژههای مهم عمرانی لرستان به زمین زده و قرار شد طبق برنامهریزیهای صورت گرفته تا شهریور ۹۸ به بهرهبرداری برسد اما در پیچ و خم کمبود اعتبار و نبود حمایت های مستمر مسوولان ملی ماند.
راه آهن دورود – خرم آباد ۱۲۱ کیلومتر و خرم آباد – اندیمشک ۲۱۹ کیلومتر است که امروز کمتر از ۱۰ ماه پس از سفر رییس جمهور و تاکید بر اجرای این طرح، پروژه راه آهن جان تازه گرفته است چراکه آیت الله رییسی در سفر به لرستان اذعان کرد "موضوع راهآهن لرستان سالها پیش باید حل میشد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود".
سال گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با سفر به لرستان از کارگاه ۲ پروژه راه آهن دورود - خرمآباد - اندیمشک و دورود - بروجرد - ملایر بازدید و اذعان کرد راه آهن دورود - خرم آباد یکی از پروژههای مهم کشور و علاوه بر اینکه یکی از خواستههای مردم استان است، یک پروژه ملی و جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این سفر به کمبود اعتبار طرح راه آهن خرم آباد صحه گذاشت و تایید کرد این پروژه در سالهای گذشته به علت مشکلات مالی تقریبا تعطیل بوده است، البته قاسمی همان موقع این قول را هم داد که اعتباراتی با سفر استانی رییس جمهور به این طرح تخصیص مییابد.
به گفته وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ۵۸۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رییس جمهور برای تکمیل طرح راه آهن دورود - خرم آباد است و برای این طرح که اکنون کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت دارد تصمیمات خوبی گرفته شده است.
شهریورماه امسال اعتبارات ویژه این طرح ابلاغ و مشکلات قراردادی آن برطرف شد و بنابر اظهارات احمدرضا دالوند معاون هماهنگی مور عمرانی استانداری لرستان، این پروژه جزو پروژههای تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و اکنون با برآورد اعتبار ۳۶ هزار میلیارد تومان برای قطعه دورود - خرم آباد و ۲۳ هزار میلیارد ریال برای مسیر خرم آباد - اندیمشک از سر گرفته شد.
به هر حال امروز پس از یک دهه رکود و معطلی طرح، راه آهن لرستان با اقدامی ۱۰ ماهه در ایستگاه احیا قرار گرفته است تا صدای سوت قطار در مرکز استان نوید بخش توسعه ، عدالت و رونق اقتصادی باشد.