بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان ‌جنوبی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام استان آمادگی دارد برای خرید دام مازاد، با دامداران دارای بیش از ۱۰۰ راس دام، قرارداد منعقد کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز یکشنبه در بیست و یکمین نشست کارگروه تنظیم بازار استان از فرمانداران خواست زمینه خرید دام مازاد روستاییان و عشایر را تسهیل کنند و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص به دامداران انجام شود.

وی اظهار داشت: خرید دام مازاد توسط اتحادیه نباید به شکلی باشد که دود آن به چشم بهره‌برداران برود همچنین اسامی اتحادیه‌هایی که کم‌کاری کنند باید اعلام شود.

معاون استاندار خراسان ‌جنوبی گفت: طرح خرید دام مازاد توسط دولت مصوب شده و سازمان جهاد کشاورزی پای کار آمده است لذا باید اتحادیه‌ها نیز همراهی و همسویی داشته باشند.

وی عنوان کرد: دامداران هر شهرستان به‌صورت مستقیم وارد فروش شوند تا خروجی و بازدهی کار افزایش یابد.

اشرفی با بیان اینکه در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس هستیم افزود: برخی دانشگاه‌ها تقاضای تامین اقلام اساسی از قبیل برنج، گوشت قرمز و گوشت مرغ دارند که باید میزان نیاز دانشگاه‌ها جمع‌آوری شده و جهاد کشاورزی نسبت به تامین این اقلام اقدام کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه  در پایان ماه صفر مراسم مذهبی برگزار می‌شود باید اقلام اساسی مورد نیاز در این زمینه نیز تامین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به قیمت مصوب مرغ در استان گفت: قیمت مرغ در مراکز عرضه مستقیم از جمله روزبازارها که دسترسی عام وجود ندارد نباید از قیمت مصوب یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان بالاتر برود.

وی افزود: اداره کل صنعت، معدن و تجارت پیگیری کند تا در سطح شهرستان‌ها حداقل یک مرکز عرضه مستقیم گوشت سفید راه‌اندازی شود.

اشرفی به توزیع سبوس دامی هم اشاره و تصریح کرد: برای توزیع سبوس دامی در استان باید کارخانه‌های آرد از یکم‌ هر ماه برنامه توزیع داشته باشند.

وی با تاکید بر تشدید نظارت بر حوزه آرد و نان گفت: بانک سپه سامانه پیامکی را امروز یا فردا راه‌اندازی کند تا به نانوایی‌هایی که تخلف می‌کنند، پیامک ارسال شود.

معاون استاندار خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: دستگاه‌های پُز (کارتخوان هوشمند) در نانوایی‌ها فعال شده و باید مورد استفاده قرار گیرد چون تحت نظارت قرار گرفته و ملاکی برای ارزیابی و فروش نان است.

وی اضافه کرد: جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری باید رصد شود تا به پایداری خوبی در این زمینه برسیم، همچنین تحلیل وضعیت جوجه‌ریزی و دورنمای ۴۵ روزه مورد توجه باشد.

اشرفی با تاکید بر اینکه قیمت مرغ گرم در بازارهای رسمی نباید از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تجاوز کند، گفت: اینکه خرده‌فروشی‌ها بعضا مرغ را با قیمت بیشتر از مصوب به فروش می‌رسانند باید توسط اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه رسیدگی و رصد شود.

وی تاکید کرد: هر فرمانداری برای تامین مرغ منجمد با قیمت ۴۵ هزار تومان تقاضا داشته باشد، می‌تواند مراتب را با اتاق اصناف هماهنگ و نسبت به تحویل و توزیع مرغ در شهرستان اقدام کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: مصوبات ستاد تنظیم بازار لازم الاجراست و شان و جایگاه دستگاه‌های نظارتی در این ستاد نیز نظارت بر اجرای صحیح مصوبات است.

وی با بیان اینکه مشکل تامین گوشت در استان نداریم افزود: برخی مرغداری‌ها قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند که در این زمینه باید دستگاه‌های نظارتی ورود میدانی داشته باشند.