تهران-ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان هشدار داد که انرژی اتحادیه اروپا تمام شده است و بوروکرات‌ها و فعالان محیط زیست در این زمینه مقصر هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نخست وزیر مجارستان در پستی در صفحه فیس بوک خود نوشت: اگر بخواهیم ریشه ای این مشکلات را بررسی کنیم، همیشه به یک جای مشابه ختم می شود: مسئله انرژی. مسئله این است که اروپا از انرژی تهی شده است.

با این حال  نخست وزیر مجارستان می گوید کشورش با وجود بحران کنونی انرژی، کمبود سوخت را تجربه نخواهد کرد.

اوربان، بوروکرات ها و حامیان محیط زیست را در کمبود انرژی در اتحادیه اروپا مقصر دانست و گفت کشورش از خود در مقابل این بحران حفاظت کرده است.

وی گفت: «سبزهای بنیادگرا و بوروکرات ها» در «بازی های ژئوپلتیکی» نقش دارند و اتحادیه اروپا از استفاده از «منابع مختلف انرژی» به «دلایل سیاسی» خودداری می‌کند و این امر هزینه زندگی را بالا برده و به صنایع آسیب رسانده است.

اوربان افزود: قاره های کمی وجود دارند که مانند ما در چنین شرایط سختی قرار دارند، اما فقط قاره ما زندگی خود را بسیار سخت‌تر می‌کند.

نخست وزیرمجارستان پیشتر هشدار داده بود جنگ در اوکراین و تحریم های اتحادیه اروپا خطر کمبود انرژی را ایجاد می کند که می تواند اروپا را به زانو درآورد.

وی متعهد شد هر اقدام لازم را برای جلوگیری از وخامت اوضاع انرژی در کشورش انجام دهد.

در اواخرماه اوت، مجارستان قراردادی را با غول انرژی روسیه گازپروم برای تامین گاز طبیعی  مازادی که از طریق صربستان پمپ می‌شود، منعقد کرد. مجارستان یکی از معدود کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که از الزامات پرداخت روبل مسکو برای تحویل گاز پیروی می کند.

بوداپست با این حال به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت می کند. در اوایل این هفته، دولت سقف دمای ۱۸ درجه سانتیگراد را در تمام مؤسسات دولتی در سراسر کشور وضع کرد. مقامات همچنین کاهش اجباری مصرف گاز را برای نهادهای دولتی به جز بیمارستان ها و تسهیلات مسکن اجتماعی وضع کرده اند.

مجارستان بارها از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه که به دلیل درگیری در اوکراین اعمال شده، انتقاد کرده است. بوداپست چنین استدلال می‌کند که محدودیت‌ها نتوانسته اند نتیجه مورد نظر را به همراه داشته باشد. تحریم ها عرضه گاز طبیعی به اتحادیه را مختل کرده و قیمت انرژی را به بالاترین حد بی‌سابقه رسانده است.