احمد دنیا مالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه از همه آنانی که در حوزه دریایی فعال هستند برای استفاده از این فرصت ها حمایت می شوند، عنوان کرد: به افراد و شرکت هایی که توانایی خرید کشتی دارند کمک می شود از دریای سیاه کشتیهای ارزان قیمت تهیه کنند تا سهم کشورمان در حوزه اقتصاد دریایی با محوریت حمل بار افزایش یابد.
وی با اشاره به افزایش نرخ رشد تخلیه و بارگیری در بخش صادرات هم گفت : در گذشته اکثر کشتیهای باربری فعال در بندرانزلی بصورت یک سربار در این مسیر تردد داشتند که با افزایش صادرات از کشورمان امکان حمل دوسربار برای کشتی های فعال در این مسیر فراهم شد.
نماینده بندرانزلی تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی باید ضمن حفظ موقعیت بندر انزلی با اقدامات توسعه محور و تجهیز این بندر نسبت به ارتقاء بخشی آن بیاندیشیم.
وی در ادامه تعریض خیابان بایندر و خرید تجهیزات بندری و اراضی پنج هکتاری برای احداث داکینگ و نگهداری شناورها، احداث مارینا و اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی با دستور وزیر راه به متولیگری سازمان بنادر و دریانوردی برای آغاز لایروبی در تالاب انزلی اشاره و ابراز امیدواری کرد: با تسریع در این فرآیند بندرانزلی به بندر هاب شمال کشور تبدیل شود و موقعیت خود در منطقه را بازیابد.
دنیامالی درخصوص تکمیل پروژه راه آهن رشت – بندرکاسپین نیز گفت : اتمام این پروژه به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که پیگیر تخصیص این اعتبار هستیم.
وی عنوان کرد: راه آهن انزلی به آستارا نیز در دستور کار است که به دلیل سخت و صعب العبور بودن زمینهایی که خطوط راه آهن از آنجا عبور میکند (اراضی قابل ارزش و کشاورزی) حدود ۹۰۰ میلیون دلار هزینه دارد.
وی در مورد اسکله شماره ۱۰ مجتمع بندری انزلی نیز گفت : این اسکله در دهه ۷۰ بنا به اقتضاء موقعیت و نیز برای جلوگیری از ورود آب دریای خزر به بلوار ساحلی و خیابان سیمتری انزلی احداث شد که پس از رفع این خطر، کانال ورودی آب به تالاب انزلی به حوضچه آرامشی تبدیل شد که رسوب گذاری در تالاب انزلی و کانال این آبراهه را افزایش داد.
وی اضافه کرد: به اعتقاد سازمان بنادر و دریانوردی باید بررسی مشکلی ناشی از ایجاد اسکله شماره ۱۰ به مشاور سپرده شود تا با شبیه سازی موقعیت و استخراج نتایج، راه حل قابل قبولی ارائه و در صورت لزوم این اسکله جمعآوری شود تا با سرعت جریان خروجی آب در زمان بارندگی های شدید، خود پالایی را در تالاب انزلی داشته باشیم.
دنیامالی در مورد پروژه جمع آوری گونه مهاجم سنبل آبی نیز گفت : این گیاه مشکلی جهانی بوده که حیات تالاب های جهان را به مخاطره افکنده و امروز وضعیت تالاب بین المللی انزلی هم همین گونه است و باید تلاش کنیم ضمن مبارزه با سنبل آبی کارکردی برای آن پیدا بیابیم.
وی خاطر نشان کرد: تالاب در گذشته نیز با ورود گیاه آزولا به این پهنه دچار مشکل شد که پس یافتن کارکردی برای مصرف این گیاه در خوراک دام طی چند سال، این گیاه صرفه اقتصادی یافت. درباره سنبل آبی نیز باید شرایطی بوجود آورد که علاوه بر مبارزه بیولوژیک و مکانیکی بعنوان خوراک دام بهره برداری اقتصادی داشته باشد سپس در کنار آن منابعی پیش بینی شود تا به مقابله با گونه مهاجم سنبل آبی بپردازیم.