اسماعیل حسین زهی روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در لایحه بودجه امسال پیش بینی شده که عملیات ساخت راه آهن زاهدان به میلک آغاز شود و اگر راه آهن زاهدان به چابهار تکمیل شود اما زاهدان به میلک به شبکه ریلی متصل نشود در عمل اتفاق خاصی صورت نگرفته است.
وی بیان کرد: ریل گذاری راه آهن زاهدان به خاش و ایستگاههای راه آهن خاش و طول مسیر تکمیل شده و هماینک آماده افتتاح است و در آینده نه چندان دور با حضور رییس جمهور، شهرستان خاش به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
نماینده حوزه انتخابیه خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرسازی و روسازی راه آهن ایرانشهر به چابهار از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است اما به دلیل وجود مسیرهای سخت گذر باید تونل و پلهایی در مسیر احداث شود.
وی اظهارداشت: راه آهن زاهدان به چابهار جز ابرپروژههایی است که در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است، با تکمیل این طرح ریلی تجار میتوانند از طریق بندر چابهار به صورت ریلی کالاهای خود را به آسیای مرکزی صادر کنند.
حسین زهی ادامه داد: انعقاد پیمان، تجهیز کارگاه و تملک اراضی مسیر راه آهن زاهدان به زابل و میلک حدود ۲ سال زمان میبرد، بنابراین پیش از تکمیل راه آهن زاهدان به چابهار باید عملیات ساخت راه آهن زاهدان به زابل آغاز شود.
وی عنوان کرد: بندر چابهار و پایانه مرزی میلک مکمل یکدیگرند و امیدواریم هر چه سریعتر منطقه آزاد سیستان به بهرهبرداری برسد تا مردم منطقه از مزایای آن بهرهمند شوند.
نماینده مردم خاش، تفتان، نصرت آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگراه چابهار به میلک در حال ساخت است، افزود: طرحهای تحت نظر ادارهکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از پیشرفت خوبی برخوردار هستند، اما طرحهای زیر نظر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پیشرفت خوبی ندارند.
وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه باید عنایت ویژهای در تخصیص اعتبار نسبت به طرحهای عمرانی سیستان و بلوچستان داشته باشد.
حسین زهی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان حتی یک کیلومتر آزادراه نداریم افزود: ۱۲ درصد راههای سیستان و بلوچستان را بزرگراه تشکیل میدهد و طی ۲ سال اخیر روند ساخت بزرگراه در استان شتاب خوبی گرفته است.