تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰

رشت - ایرنا - گیلان بدلیل اقلیم خاص و هوای شرجی همه ساله شرایط سختی را در ایام تابستان طی می کند و خاموشی های بسیار در سال‌های گذشته این گذران سخت را دو چندان می‌کرد؛ اما امسال بالاخره پیک گرما بدون خاموشی طی شد و مدیران برق استان برای همراهی و مدیریت مصرف برق قدردان مردم شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور زمان اوج مصرف برق بدلیل شرایط شرجی و گرمای گیلان اعلام شد و متولیان برق استان هدف از برنامه های مدیریت مصرف را  خوب مصرف کردن و اجتناب از بد مصرف کردن بیان کردند؛ وزیر نیرو نیز با اشاره به افزایش ۵ درصدی تقاضای مصرف برق نسبت به سال گذشته گفت: محور برنامه‌های مختلف وزارت نیرو برای عبور موفق از تابستان بر اساس اقدامات صنعت برق و همکاری و صرفه‌جویی مردم است که ضرورت دارد این همکاری ادامه یابد.

گرمای هوا روز به‌روز افزایش می یافت و درخواست متولیان برق استان برای مدیریت مصرف در قالب ارسال پیامک، مشوق و اخطار افزایش یافت لذا مدام در قالب پیام‌های تاکیدی از مردم خواسته می شد درجه کولر منزل و محل کار خود را  روی ۲۵ و بالاتر تنظیم کنند؛ همچنین برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی توصیه شد مشترکان از استفاده همزمان لوازم برقی پرمصرف مانند کولر گازی، ماشین لباس شویی، اتو، جاروبرقی و دیگر وسائل برقی خودداری کنند

در همین راستا استفاده از روشنایی طبیعی توصیه شد و استفاده از لوازم پر مصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، جارو برقی در ساعات پیک (۱۲تا۱۷ و ۲۰تا۲۴) منع شد و بالاخره با همه تمهیدات و همراهی مردم بدون خاموشی پیک گرما طی شد و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان موفقیت های دولت در گذر موفق از تابستان سال جاری در بحث تامین آب و برق را برخلاف تجربیات تلخ سالیان گذشته دستاورد بزرگی دانست که نشان دهنده وفاق و همدلی دولت و ملت در عرصه خدمت رسانی است.  
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان محمدتقی مهدی زاده در این رابطه بیان کرد: برنامه‌ها و اقدامات مهمی از سوی توزیع برق گیلان برای گذر از پیک تابستان اجرایی شده است که از جمله می توان به اجرای طرح رویت پذیری و کنترل پذیری مصرف مشترکین، برقراری مشوق های مدیریت مصرف در تعرفه های مختلف، پایش مصرف برق دستگاه های اجرایی، انعقاد تفاهم نامه با صنایع استان برای همکاری در مدیریت مصرف، اجرای طرح های آگاه سازی و... اشاره کرد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل توزیع برق گیلان افزود: ۷۲۰ هزار مشترک ما درحال دریافت پاداش هستند و این پاداش مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان است، ضمن آنکه در راستای مدیریت مصرف در استان برق حدود ۷۰ اداره استان قطع و بالغ بر ۴۰۰ مورد اخطار برای ادارات ثبت شد.
وی اظهار داشت: ۷۶ درصد مشترکین خانگی ما الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و فقط ۲۴ درصد هستند که این الگو را رعایت نمی‌کنند که این ۲۴ درصد مشترکین، ۴۴ درصد از میزان مصرف برق را به خود اختصاص داده اند.
مدیرعامل توزیع برق گیلان تصریح کرد: احداث نیروگاه های جدید در کل کشور علاوه بر هزینه های بسیار بالایی که دارد با توجه به اینکه تنها در ماههای گرم سال مورد بهره برداری و استفاده قرار خواهد گرفت به صرف و صلاح نخواهد بود و این موضوع نشان دهنده ظرفیت مهم و حیاتی مدیریت مصرف از سوی مشترکین برای گذر از پیک تابستان را بیش از پیش نمایان می سازد.
مهدی زاده گفت: امسال بعد از ۲ دهه شاهد تابستان بدون خاموشی در گیلان بودیم و انتظار داریم همانگونه که با برنامه ریزی و اقدامات صحیح، موفق به عبور از مشکلات تابستان شدیم  برای فصل زمستان و بحران های جوی احتمالی نیز آمادگی کامل وجود داشته باشد.

موفقیت حاصل مشارکت 

همچنین محمد اله داد معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر نیز با ارسال نامه ای از مدیریت موثر بهمن داراب زاده مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان در پیک سایی و عبور موفق از تابستان ۱۴۰۱ قدردانی کرد.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان، این موفقیت مهم را حاصل مشارکت، همراهی و همدلی مردم شریف و فهیم گیلان در مدیریت مصرف انرژی برق عنوان کرده است.


رفع عیوب حرارتی انجام شد

مدیر امور نظارت بر تعمیرات پست ها و خطوط برق منطقه ای گیلان نیز گفت: مغایرتهای حرارتی بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد در پست ها و خطوط با موفقیت برطرف شد.  
حمید بابایی بیان کرد: در راستای شناسایی اتصالات سست و نقاط ضعیف تجهیزات پست ها و خطوط برای ترمیم و حفظ پایداری شبکه، ۶۳ مورد از پست ها و خطوط انتقال و فوق توزیع تحت آزمون ترموویژن قرار گرفته و تعداد ۹۰  نقطه حرارتی شناسایی و اقدامات لازم جهت رفع این عیوب توسط واحدهای اجرایی صورت پذیرفت.
بر پایه دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت توانیر، استان گیلان در منطقه گرمسیری چهار قرار دارد و الگوی مصرف برق خانگی در این استان در ماه‌های گرم سال (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای ماه‌های عادی یا غیر گرم سال، تا ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.
بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت تامین برق یعنی ۵۰۰ تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند  ومشترکینی که الگوی مصرف را رعایت کنند شامل هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند شد.
مشترکان برق با نصب اپلیکیشن برق من و ورود به این سامانه می‌توانند علاوه بر امکان پرداخت آنلاین صورتحساب از تمامی خدمات شرکت توزیع نیروی برق گیلان بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات و امورهای توزیع برق بصورت غیرحضوری بهره‌مند شوند.
گیلان بدلیل اقلیم و شرایط شرجی شرایط سختی را در گذران روزهای تابستان طی می کند و مدیران حوزه برق استان از دستگاه های دولتی و مردم می خواهند نحوه درست از برق را مورد اهتمام قرار دهند.