نوشهر- ایرنا- استاندار مازندران گفت: زیرساخت‌های این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

محمود حسینی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در رامسر با اشاره به ضعفِ زیرساخت ‌های استان و فاصله آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای تعدیل چالش ترافیکی مازندران برشمرد.

وی افزود: برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت ما توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربی‌ترین نقطه استان است که به طور تقریبی تلاش های خوبی صورت گرفته است و در مجموعه استانداری در حال رایزنی هستیم که این طرح اجرایی و عملیاتی شود که گشایش بزرگی خواهد بود.

فعال کردن خط ریلی اولویت نخست برای تعدیل چالش ترافیک

استاندار مازندران فعال کردن خط ریلی را از اولویت‌های نخست برای تعدیل چالش ترافیکی استان ذکر و اضافه کرد: معتقدم برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.

به گفته وی مطالعات برای اجرای این طرح انجام شده است و پیگیری‌ها برای عملیاتی شدن آن با جدیت تا حصول نتیجه ادامه دارد.

در غرب استان با محدویت جغرافیای اراضی مواجه ایم

حسینی پور ادامه داد: در غرب استان با محدودیتِ جغرافیای اراضی مواجه هستیم، عدم توسعه ‌جاده ای استان و در پی آن ترافیک سنگین در این منطقه را از چالش‌های مردم است و  مردم بومی و مسافران از این نظر با دشواری های زیادی مواجه هستند و این درحالیست که مردم مناطق بومی در این مدت فشار روانی زیادی را تحمل می کنند که تدام آن پیامدهای روانی و اجتماعی بالایی دارد.

وی با تایید زیرساخت‌های خدماتی ناکافی در مازندران و غرب استان گفت: مازندران در سال با پذیرای جمعیت گردشکر ۳۰ میلیونی است و به همین خاطر طرح هوشمند سازی خدمات استان را در دستور کار قرار دادیم تا مراجعات مردمی به ادارات رو که به حداقل کاهش دهیم که برای ایجاد چنین زیرساختی میزبان وزیر ارتباطات بودیم و تفاهم نامه ای را هم در همین زمینه امضا کردیم. 

طرح هوشمندسازی را فعال کردیم

این مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه  بخش های مختلفی را برای طرح هوشمندسازی استان فعال کردیم و پای کار آوردیم و مراکز دولتی، دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانانی که در مراکز دانشگاهی استان هستند در حال مطالعه و اجرایی شدن این طرح هستند. 

حسینی پور با بیان‌ اینکه هوشمندسازی بهره وری در خدمات را  تقویت می‌کند، افزود: چنانچه این هوشمندسازی خدمات اتفاق بیفتد ما بهره وری را تقویت می کنیم که معتقدم  بخشی از مشکلات در استان را کاهش می‌دهد.

مجوز بلندمرتبه سازی برای برخی شهرهای مازندران

حسینی پور نبود زمین برای ساخت و ساز و در کنار مهاجرت به شهرهای مازندران به ویژه منطقه غرب را از دیگر چالش‌هاس منطقه برشمرد و افزود: ما در حالی شاهد مهاجران به این مناطق و نقاط مختلف استان هستیم که این شهرها با چالش  نبودِ اراضی مواجه هستند، به همین‌دلیل در وزارت راه و شهرسازی اخذ مصوبه برای بلند مرتبه سازی را در دستور کار قرار دادیم. 

وی افزود: برای بخشی از شهرستان های استان به ویژه غرب استان چاره ای جز اخذ مجوز بلند مرتبه سازی نداریم چرا که باید بتوانیم اراضی ۲ و یک کشاورزی را حفظ کنیم بنابراین معتقدم  چنین مجوزهایی در کنار توسعه راه‌ها تا اندازه زیادی چالش‌های عمده استان را برطرف می کند.

وی بیان کرد: معتقدم مجموعه این اقدامات می تواند تا حد زیادی کاستی ها و ضعف های استان را برطرف کند.

کلیه اراضی زراعی، باغها و اراضی که در حکم اراضی کشاورزی هستند، اگر در خارج از محدوده (۱) شهرها و شهرک‌های مصوّب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و (۲) طرح هادی روستاهای دارای طرح هادی مصوّب واقع شده باشند؛ مشمول مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها هستند که امکان ساخت و ساز در آنها وجود ندارد

به گزارش ایرنا، استان مازندران  بر اساس رسمی به طور میانگین در میزبان ۲۰ میلیون گردشکر و مسافر است که حضورشان در جاده‌ها برای وقت گذرانی در مازندران مختص به ایام تعطیلات و تابستان نیست، جاده های منتهی به شهرهای مازندران در تمام سال با ترافیک چشمگیری مواجه هستند؛ درواقع تعطیلات گذرانی وقت و بی وقت در مازندران در حالی طی سال های اخیر همواره در حال رشد بوده که مسافران زمینی گاهی مسیر سه تا چهار ساعته رسیدن به این استان را از پایتخت به بعد به خاطر ترافیک سنگین طی ۱۲ ساعت طی کردند.

به همین دلیل کارشناسان معتقد هستند که راه آهن شمال نسخه شفابخشی است که می‌تواند بار ترافیکی گسترده را از روی شانه های جاده های استان بر دارد چراکه سفر هوایی به دلیل هزینه بالا کمتر گردشگری را متقاعد به صرفه جویی زمان می کند و به همین دلیل زدن به دلِ جاده و توقف زیاد در ترافیک طولانی جاده‌ها انتخاب اول و آخر برای رسیدن به مازندران شده است. 

از سوی دیگر این وضعیت علاوه بر جاده‌های برون شهری در جاده‌های درون شهری شهرهایی که کمربندی ندارند هم برای شهروندان بومی با چالش‌های فراوانی همراه است ، ترافیک‌های سنگین کلافه کننده که با پیامدهای اجتماعی و فشارهای روانی زیادی برای آنان همراه است و کارشناسان معتقدند تداوم این وضعیت با واکنش منفی مردم بومی همراه خواهد بود که ریشه آن در بداخلاقی‌ها ‌و نزاع های خیابانی انها که آمار آن رو به افزایش است قابل بررسی است.

استان مازندران افزون بر سه میلیون نفر جمعیت دارد.