مشهد- ایرنا- مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان موارد مثبت آزمایشهای سریع و پی.سی.آر ویروس کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی تک رقمی شده و به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمدحسن درخشان افزود: اگر چه میزان ابتلا و بیماری در موج هفتم شیوع ویروس کرونا نسبت به سایر موجها بیشتر بود اما واکسیناسیون گسترده صورت گرفته از وضعیت شدید بیماری و آمار مرگ و میر زیاد جلوگیری کرد و هم اکنون میزان و آمار ابتلا، بستری و فوتی ناشی از ابتلا به کرونا روندی کاهشی دارد.

وی ادامه داد: کاهش آمارها گرچه خبر بسیار خوبی بوده است اما این موضوع نباید به معنای پایان بحران کرونا و وجود عادی انگاری در جامعه تلقی شود چرا که ما در موج‌های قبلی از این باور غلط آسیب دیدیم و اگر می‌خواهیم که موج هشتم از راه نرسد باید نسبت به عدم تکرار اشتباهات قبل مقید باشیم.

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشترین بستری‌ها و فوتی‌های موج هفتم، افراد واکسن نزده و واکسن ناقص بودند به همین دلیل دریافت دُز چهارم، ۶ ماه پس از تزریق دُز سوم بسیار مورد تاکید است.

درخشان افزود: همچنین برای افرادی که برنامه واکسیناسیون آنها به صورت مرتب انجام نشده است دریافت دز یادآور واکسن کرونا مورد تاکید است و طبق تأکید وزیر بهداشت تا پایان بحران کرونا که زمان آن مشخص نیست باید حداقل سالی یک بار واکسن یادآور دریافت شود.

وی ادامه داد: هم اکنون هیچ‌گونه کمبودی در واکسن کرونا وجود ندارد و انواع واکسن‌های کرونا در مراکز واکسیناسیون موجود است و رسیدن به آمارهای قابل قبول در این خصوص، تنها نیازمند حضور گسترده مردم است.

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی دیگر در کنار ویروس کرونا استفاده از ماسک در ایام اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر که اوج حضور زائران سواره و پیاده در مشهد است بسیار مورد تأکید است.

درخشان با تاکید بر این که در این روزها زائران ایرانی و غیر ایرانی زیادی در مسیرهای منتهی به کربلای معلی حضور دارند که عدد آنها افزون بر ۵۰ میلیون نفر اعلام شده است افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در کشور عراق و وجود ویروس کرونا، به تمامی زائران پیاده توصیه می‌شود در طول زمان سفر و از آغاز تا پایان آن،  تمامی نکات بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک، تغذیه سالم و حضور در محل‌های با تهویه مناسب را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین از تمامی زائران اربعین می‌خواهیم که در زمان ورود به مرزهای زمینی و هوایی با نیروهای بهداشتی همکاری لازم کنند تا سلامت خود و اطرافیانشان به خطر نیفتد و در زمان بازگشت هیچ برنامه‌ای اعم از دید و بازدید، روبوسی، مهمانی و دورهمی نداشته باشند.

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که از روزهای آینده سیل جمعیت زائران پیاده و سواره امام رضا(ع) را در مشهد شاهد خواهیم بود گفت: همانند عزاداران حسینی از عزاداران رضوی می‌خواهیم که در مشهد و تمامی شهرها و جاده‌های منتهی به این شهر مقدس خود را ملزم به رعایت تمامی نکات بهداشتی و در رأس همه آنها استفاده از ماسک بدانند و درصورت عدم رعایت دیگران، به آنها تذکر دهند زیرا معتقدیم، تذکری که از سوی خود مردم داده می‌شود بسیار اثربخش‌تر از تذکری است که یک فرد مسوول یا بازرس می‌دهد.