تهران-ایرنا- کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آغاز فعالیت خود در سال ۹۸ تاکنون توانسته است ۱۰۴ طرح تولید بار اول را حمایت و از خروج بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، تولید محصولاتی که تاکنون در کشور ساخته نشده‌اند و دستگاه‌ها برای تامین آن از خارج کشور به مشکل برخورده‌اند، ذیل برنامه تولید بار اول از حمایت ویژه این کارگروه برخوردار می‌شوند.

این اولویت تولیدی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شکل گیری کارگروه تولید بار اول، به صورت جدی و مستمر پیگیری می‌شود.

به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، این کارگروه به منظور مقابله با تحریم‌های حوزه محصولات فناورانه با عضویت نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شهریور ۱۳۹۸ تشکیل شد.

در صورت تأیید این کارگروه برای عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تولید بار اول اقلام فناورانه تحریمی و راهبردی، الزامی به برگزاری مناقصه نیست و معامله مورد نظر بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات قابل انجام است.

براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این کارگروه از بدو تاسیس تاکنون توانسته است ۱۰۴ طرح تولید بار اول را حمایت و از خروج بیش از۵۰۰ میلیون دلار ارز از کشور پیشگیری کند.

شرکت‌هایی که برای انجام طرح های تولید بار اول به دستگاه‌ها معرفی می‌شوند، شرکت‌های تازه کار نیستند و حداقل دانش تولید را تا سطحی کسب کرده یا محصولات مشابهی را تولید کرده اند. استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر بهترین راه است زیرا علاوه بر کاهش قیمت و به صرفه بودن، می‌توانند خدمات پس از فروش سریع‌تری را نسبت به شرکت‌های خارجی ارائه کنند بنابراین ریسک بومی سازی تا حد ممکن کاهش پیدا می‌کند.