اردبیل - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: مرکز مدیریت راه‌های این استان بر اساس ارزیابی عملکرد سامانه‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای رتبه اول کشور را کسب کرد.

به گزارش ایرنا، امید نسیمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: کارشناسان مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل مسئولیت مدیریت سامانه های تردد شمار، ثبت تخلفات عبور و مرور، دوربین‌های نظارت تصویری، توزین حین حرکت، پاسخگویی شبانه‌روزی به سامانه ۱۴۱ و ثبت سوانح و وقایع را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت ناوگان راهداری و تابلوهای ترافیک نما و پیام متغیر (وی ام اس) نیز از وظایف کارشناسان این مرکز است، بیان کرد: عدم قطعی و فعال بودن مستمر سامانه ها، بازدیدهای بصری و نگهداری و پشتیبانی به موقع، تهیه گزارش‌های تحلیلی از سامانه‌ها و همچنین عملکرد بهینه و دقت بالا در ثبت اطلاعات از جمله دلایل موفقیت مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل است.

وی با اشاره به توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای در سال‌های اخیر اضافه کرد: افزایش جابجایی و بهره‌وری، کاهش تصادفات، ارتقای ایمنی و امنیت، روان‌سازی ترافیک، بهبود عملکرد، اصلاح روش‌ها، مدیریت موثر و توسعه پایدار حمل و نقل جاده‌ای، کاهش مصرف انرژی و افزایش شاخص‌های زیست محیطی از جمله مزیت‌های هوشمند کردن جاده‌ها است.

او ارائه گزارش‌های تردد در مبادی ورود و خروج استان، ثبت سرعت لحظه‌ای و متوسط وسایط نقلیه عبوری و ارسال آن به پلیس راهور ناجا، شناسایی وسایط نقلیه سنگین باری دارای اضافه تناژ، ارایه هشدارهای و پیام‌های ایمنی، ترافیکی و جوی از طریق تابلوهای پیام متغیر و اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی و شرایط جوی محورهای مواصلاتی استان از طریق سامانه ۱۴۱ را از دیگر اقدامات مرکز مدیریت راه‌های استان عنوان کرد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل پاسخگویی به شکایات مردمی و مشکلات جاده‌ای مشاهده شده در حوزه‌های حمل و نقل و راهداری، ثبت سوانح و حوادث جاده‌ای و هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی استان و اعزام گشت‌های راهداری تا خاتمه عملیات را از دیگر فعالیت‌های این مرکز ذکر کرد و گفت: از سال ۸۸ به بعد بخش قابل ملاحظه‌ای از راه های ارتباطی استان به سامانه‌های هوشمند مجهز شده‌اند.

نسیمی با اشاره به فعال بودن ۱۸۶ سامانه هوشمند در محورهای مواصلاتی استان، ادامه داد: هم‌اکنون ۷۴ سامانه تردد شمار برخط، ۴۱ دوربین نظارت تصویری، ۶۶ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور سرعت، ۲ سامانه توزین حین حرکت (WIM)  و سه تابلوی پیام متغییر در جاده‌های استان اردبیل فعال است.

او از مردم خواست قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ و یا با شماره تلفن ۳۳۷۴۵۹۰۲ مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۲۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ،  از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.