به گزارش ایرنا از شرکت مهندسی و توسعه گاز، نعمتالله شهرویی مجری طرح سایر خطوط اصلی و فرعی گاز با بیان اینکه خط انتقال گاز ۴۲ اینچ «رشت - چلوند» در مجاورت خط لوله موجود اول سراسری در حال اجراست، به تشریح ضرورت اجرای آن پرداخت و اظهار کرد: با توجه به گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر خط لوله اول سراسری گاز، ضرورت داشت که خط لوله جدید جایگزین آن شود از این رو احداث پروژه «رشت - چلوند» در دستور کار قرار گرفت.
وی با تشریح ویژگیهای پروژه «رشت - چلوند» توضیح داد: این خط لوله به طول ۱۵۱ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ از تاسیسات تقویت فشار گاز لاکان رشت آغاز شده و تا منطقه چلوند آستارا ادامه دارد تا به خط ۳۰ اینچ اردبیل متصل شود و گاز را به شمالغرب کشور انتقال دهد.
مجری طرح با بیان اینکه این پروژه در دو قطعه در دست احداث است، اظهار داشت: قطعه اول از لاکان رشت تا نیروگاه پره سر و قطعه دوم از نیروگاه پرهسر تا چلوند امتداد مییابد.
شهرویی اجرای پروژه «رشت - چلوند» را سبب تقویت شبکه گاز در غرب گیلان و استانهای اردبیل آذربایجان شرقی و غربی دانست و تصریح کرد: قطعه اول این پروژه دارای ۸ ایستگاه شیر بینراهی، ۵ انشعاب، یک ایستگاه حفاظت کاتدیک و یک ایستگاه لانچر بوده و برای قطعه دوم آن ۷ ایستگاه شیر بینراهی، یک ایستگاه حفاظت کاتدی و یک ریسیور پیشبینی شده است.
پیشرفت بالای ۸۰ درصد در پروژه رشت - چلوند
رمضانعلی ضرابی، مسئول پروژه «رشت - چلوند» نیز با بیان چالشها و موانع این پروژه، موضوع تعرض به مسیر اختصاصی شرکت گاز را از مشکلات اصلی پروژه برشمرد و گفت: در طول سالهایی که از احداث خط لوله اول سراسری میگذرد تعارضاتی به حریم این خط وارد شد و با توجه به حاصلخیز و ارزشمند بودن زمین برخی اقدام به زراعت در آن کردند و مدعی مالکیت بودند که حل و فصل این مسائل با همه پیچیدگیهای حقوقی مترتب، سبب شد روند کارها به درازا بینجامد و بر پروژه تاثیر بگذارد.
وی همچنین به عبور مقاطعی از مسیر از کنار ساحل و احداث مجتمعهای مختلف از سوی برخی ارگانها به ویژه در قطعه دوم اشاره کرد و توضیح داد: تخریب بناهایی که به صورت غیرقانونی ایجاد شده است نیازمند رایزنی و برگزاری نشستهای مشترک با متولیان امر نظیر شورای تامین، فرمانداری، دادستانی، محیط زیست و دیگر دستگاهها است که این موارد نیز زمانبر بوده و بر پیچیدگی روند پروژه افزوده است.
ضرابی درباره تقاطعهای پروژه بیان کرد: در قطعه اول ۱۵ رودخانه، ۴۰ مورد عبور از جاده آسفالت، ۳ مورد گذر از کانال انتقال آب و در قطعه دوم ۲۴ تقاطع با رودخانه داشتیم.
مسئول پروژه همچنین به محدودیتهای زیستمحیطی برای انجام کار در فصل تخمریزی ماهیان و نیز دشواریها در تردد به ویژه در فصول کاشت و برداشت برنج اشاره کرد و گفت: راههای دسترسی کشاورزان به زمینهایشان سالها است که از طریق جاده اختصاصی شرکت گاز انجام میشود و طبیعی است که در اوج کار کشاورزی امکان عبور و مرور همزمان ماشینآلات، سایدبوم، بیل مکانیکی و همچنین کشاورزان از عرض جاده میسر نیست و این موضوع درروند پروژه اختلال ایجاد میکند.
ضرابی با اشاره به انشعابهای پیشبینی شده برای قطعه اول پروژه خاطرنشان کرد: انشعابهای متعددی برای شهرهای انزلی، رضوانشهر، صومعهسرا، ضیابر و همچنین نیروگاه پرهسر در قطعه اول این پروژه پیشبینی شده است.
مسئول پروژه در پایان گفت: علیرغم همه موانع فرارو تاکنون این پروژه بدون هیچگونه حادثه و ریسک در مجاورت خط لوله اول سراسری گاز انجام شده و دستاندرکاران پروژه توانستهاند پیشرفت ۸۲ درصدی در قطعه اول و ۸۷ درصدی در قطعه دوم را با تلاش و صبوری خود برای این پروژه مهم رقم بزنند.