مهدی نظریان روز سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح های راهسازی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سفر دولت به این استان مصوب شد که بخشی از مطالبات پیمانکاران در قالب تهاتر زمین پرداخت شود و با توجه به اینکه تجربه ای برای این روش از تهاتر تاکنون وجود نداشته، تحقق مصوبه محل تردید است.
وی افزود: محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان حدود ۶۰۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد و تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه و زیر بار ترافیک رفته و کمتر از ۴۵ کیلومتر از آن در این استان باقی مانده است.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمالشرق کشور خاطرنشان کرد: در سفر دولت به استان در تیرماه جاری ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه راهسازی اختصاص یافت این در حالی است که تکمیل این پروژه در بزرگراه بجنورد-جنگل گلستان دست کم یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
تخصیص ۵ درصد از اعتبارات سفر دولت
مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمالشرق کشور اظهارداشت: تنها ۴۰ میلیارد تومان از سهمیه اعتبار سفر رییس جمهور به این طرح تخصیص یافته است و تاخیر در تخصیص اعتبارات موجب می شود تا فشار گرانیها و تورم افزایش یابد.
وی افزود: اکنون ۶ ماه از سال گذشته و رقم تخصیص یافته و اندک اعتبارات موجب شده تا زمان از دست برود و فعالیت پیمانکاران تحت شعاع قرار گیرد.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمالشرق کشور، تملک زمین را یک مشکل برای اجرای این پروژه راهسازی برشمرد و گفت: برای اجرای این پروژه زمین باید در طول چهار تا پنج کیلومتر از این مسیر تملک شود که نیاز است تا منابع مالی و اعتبارات به موقع تخصیص یابد.
صفر سهم از منابع توازن منطقهای
نظریان در بخش دیگر سخنان خود درباره کمک های استانداری به اجرای این پروژه گفت: خراسان شمالی تنها استانی است که از منابع توازن منطقه ای حتی یک ریال به اجرای پروژه چهار خطه کردن بجنورد-جنگل گلستان اختصاص نداده است.
وی افزود: در سایر استان ها بخشی از منابع توازن منطقه ای برای سرعت دادن به پروژه های مهم اختصاص می یابد اما در خراسان شمالی ریالی از این منابع به اجرای این پروژه مهم اختصاص داده نشده است.
طرح چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان از شریان های اصلی ارتباطی خراسان شمالی به استان های شمالی کشور و تهران محسوب می شود که طرح چهار خطه آن از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفت که هر بار به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبار نیمه کاره ماند.
استان خراسان شمالی یکی از پنج استان کشور محسوب می شود که فاقد شبکه ریلی است و شبکه خطوط هوایی این استان نیز به دلیل جانمایی نامناسب و احاطه شدن کوههای اطراف کارایی لازم را برای جابجایی مسافر و بار ندارد.
اکنون بیش از ۹۰ درصد از شبکه حمل و نقل استان وابسته به حمل و نقل زمینی است و تکمیل چهار خطه محور بجنورد- جنگل گلستان می تواند علاوه بر کاهش سوانح رانندگی، سرعت جابجایی مسافر و بار را نیز افزایش دهد.