به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، دانشآموزان مهر امسال پس از ۲ سال دوری از محیط مدرسه دوباره در کلاسهای درس حاضر میشوند و سال تحصیلی با نشاطی را آغاز میکنند.
درواقع دانشآموزان زیر سایه واکسیناسیون حداکثری در جامعه توانستند مانند دوران پیش از کرونا به کلاسهای درس بازگردند و آموزش را به صورت حضوری و موثر در ارتباطی تعاملی با معلم از سرگیرند. حضور دوباره دانشآموزان در کوچه و خیابانها با نشاط، شادابی و انگیزه دوران کودکی و نوجوانی حال و هوای زندگی را در شهر ایجاد میکند.
فرزندان که معلم خود را دوسال در قابهای کوچک تلفنهای همراه دیده و همچنین جز صدایی در فضای مجازی از همکلاسیهای خود نشنیده بودند، مهر امسال با باز شدن درهای مدارس میتوانند مهر و علم آموزی را دوباره به طور واقعی تجربه کنند.
هرچند از ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان خردادماه دانشآموزان توانستند هر روز در کلاسهای درس حاضر شوند اما با توجه به افت تحصیلی ناشی از دوسال تعطیلی در دوران کرونا، مهر امسال از اهمیت بسیاری برخوردار است.
حضور ۸۳درصدی دانشآموزان دبستانی و حضور ۹۳ درصدی دانشآموزان متوسطه در هفته دوم فروردین ماه در کلاسهای درس نشان می دهد که نگرانی دانشآموزان و خانوادهها از آسیبهای هجوم کووید۱۹ در بستر جامعه کاهش یافته و دانشآموزان نیز در انتظار بازگشایی مدارس بودند.
در این راستا، وزارت آموزش و پرورش هم امسال با توجه به استقبال و هیجان دانشآموزان برای حضور در مدارس در مهر ماه با توجه بیشتری نسبت به برگزاری جشنهای آغاز سال تحصیلی و همچنین رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس اقدام کرده است.
براین اساس، وزیر آموزش و پرورش پنجم تیر سال جاری در حکمی، «محمد مهدی کاظمی» را به سمت «رئیس ستاد طرح مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱» منصوب کرد. در این حکم عنوان شده است که اقداماتی مانند تشکیل ستاد مرکزی طرح مهر به منظور هماهنگی و انسجامبخشی در ستاد و تفویض اختیار به مدیرانکل و شورای آموزش و پرورش استان در امور اجرایی، پیشبینی ساز و کارهای مؤثر نظارتی (سیستمی و میدانی) زمینهساز اقدامات به هنگام و مطلوب بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با رویکرد شعار «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین»، پیشبینی روشهای مناسب جهت نظارت بر امور مهم و کلیدی مرتبط با بازگشایی مدارس، رصد و پایش مستمر دامنه فعالیت مدیران و کیفیت برنامهریزی آنان و ارائه بازخورد مناسب برای اصلاح و بهبود فرآیندهای اجرایی، ارزیابی نهایی عملکرد استانها و ستاد در سطوح مختلف مدیریتی با توجه به تحقق اهداف پیشبینی شده، استفاده از ظرفیتهای محلی، بهرهبرداری بهینه از منابع موجود و سازماندهی نیروی انسانی و کیفیت بازگشایی مدارس صورت گیرد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش۳۰ شهریور ماه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره برگزاری جشنهای آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: زنگ آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس روز شنبه دوم مهر با حضور رئیس جمهور نواخته میشود.
وی افزود: سه مراسم جشن غنچهها برای دانشآموزان پیش از دبستان، جشن شکوفهها برای دانشآموزان اول ابتدایی و بازگشایی اصلی با حضور رئیس جمهوری به احتمال زیاد در استان تهران برگزار میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال دانشآموزان و پیشدبستانیها حدود ۱۶ میلیون نفر هستند که از این میان، بیش از یک میلیون نفر آنها دانشآموزان اول ابتدایی هستند.
نوری خاطرنشان کرد: روز گذشته در جلسه ستاد طرح مهر، زمان برگزاری جشن شکوفهها ۳۱ شهریور و جشن بازگشایی مدارس روز دوم مهر تعیین شد.
وی یادآورشد: همزمان با زنگ بازگشایی مدارس، زنگ ایثار و مقاومت هم به مناسبت هفته دفاع مقدس نواخته میشود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین ۱۳ شهریور ماه پس از تزریق دز یادآور واکسن خود اعلام کرد: کمبود معلم برای بازگشایی مدارس وجود ندارد.
نوری همچنین بر تزریق واکسیناسیون دانش آموزان و رعایت نکات ایمنی برای بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت: توصیه می شود که واکسن برای دانش آموزان بالای ۱۲ سال تزریق شود، البته واکسیناسیون دانش آموزان پایین ۱۲ سال هم که امری اختیاری است، انجام شود.
با بیان اینکه همچنین رعایت مسائل بهداشتی در کلاس درس حائز اهمیت است، ادامه داد: بحث ایجاد تهویه مناسب در کلاسها و رعایت پروتکلهای مربوط به این ویروس باید مورد توجه باشد.
وی یادآور شد: امروز تزریق دز یادآور را انجام دادم، همکاران فرهنگی با توجه به جمعیت زیاد در مدارس توصیه میشود، دز یادآور را تزریق کنند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: وزارت بهداشت و درمان همکاری خوبی در راستای واکسیناسیون با فرهنگیان و دانش آموزان دارند، همچنین دانشآموزان موارد بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنند.
نوری ادامه داد: همچنین افراد مبتلا هم براساس پروتکلهای وزارت بهداشت در جامعه عمل کنند.
واکسیناسیون دانشآموزان اختیاری است
رئیس ستاد طرح مهر سال تحصیلی ۱۴۰۱ گفت: هرچند که دانش آموزان را به تزریق دز یادآور توصیه میکنیم؛ اما واکسیناسیون دانش آموزان اختیاری است.
محمدمهدی کاظمی در گفت و با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره واکسیناسیون دانش آموزان اظهار داشت: توصیه میشود که اولیا نسبت به واکسیناسیون دانشآموزان اقدام کنند؛ بیش از ۹۰ درصد دانشآموزان تا پایان سال تحصیلی گذشته ۲ دز واکسن را تزریق کرده بودند.
وی افزود: توصیه میشود دانشآموزان بالای ۱۲ سال دز یادآور را تزریق کنند و دانش آموزان زیر ۱۲ سال هم واکسیناسیون را انجام دهند.
رئیس ستاد طرح مهر سال تحصیلی ۱۴۰۱ درباره واکسیناسیون معلمان گفت: همکاران فرهنگی مطابق روال قبل نسبت به واکسیناسیون اقدام کرده بودند به طوری که بیش از ۹۲ درصد معلمان نسبت به ۲ دز واکسن اقدام کردهاند.
کاظمی افزود: همه شهروند هستیم و برای حفظ سلامتی جامعه باید واکسیناسیون و تزریق دز یادآور را انجام دهیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال آموزش کاملا به صورت حضوری خواهد بود و عبارتی با عنوان تعطیلی مدارس نداریم و اگر به اقتضای شرایط مانند آلودگی هوا یا حوادث غیرمترقبه دیگر، آموزش از حالت حضوری به غیر حضوری تغییر کند، با صدور، ابلاغ و اطلاعرسانی مصوبات و مجوزهای لازم توسط استانداری یا وزارت آموزش و پرورش انجام میشود.
کاظمی ادامه داد: اصل بر آموزش حضوری است و در طول سال تحصیلی آموزش به صورت حضوری تداوم مییابد.
کلاس خالی از معلم نخواهیم داشت
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای مهر ماه کلاس خالی از معلم نخواهیم داشت، گفت: کلاسهای درس دانش آموزان ابتدایی به کتابخانه تجهیز میشود.
معصومه نجفی پازکی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره آموزش دانش آموزان ابتدایی در سال تحصیلی جدید، اظهارکرد: اولین مسئله مورد توجه کیفیت آموزش در دوره ابتدایی است و برنامه تمرکز و شایستگی های عمومی را برای دانش آموزان در این دوره درنظر گرفته ایم.
وی افزود: این برنامه شامل شایستگی های ارتباطی همان مهارت های زبانی، شایستگی های فناوری و شایستگی تفکر است، بنابراین در این راستا بسته آموزشی برای کلاس اول ابتدایی تولید می شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم نبود تکرار پایه در دوره اول ابتدایی است، خاطرنشان کرد: هر قدر پایه و اساس آموزش در اول ابتدایی دقیق تر گذاشته شود، در پایه های بعدی هم می توان انتظار تحقق بهتر اهداف را داشته باشیم.
تجهیز کتابخانه های کلاسی
نجفی پازکی ادامه داد: تمرکز بیشتر معاونت اکنون بر ارتقا کیفیت آموزش دانش آموزان کلاس اولی و همچنین تجهیز کتابخانه های کلاسی است تا اینکه منبع کتابخانه کلاسی در طراحی آموزشی معلم وارد شود.
وی افزود: اکنون هم ممکن است که در برخی از کلاس های درس کتابخانه وجود داشته باشد اما دانش آموزان کمتر به سراغ استفاده از کتاب ها می روند، اما وقتی به طراحی آموزشی معلم وارد شود، بی شک اتفاق بهتری را شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه درباره جبران افت تحصیلی دوران کرونا در دانش آموزان ابتدایی توضیح داد: طبیعی است که پس از دو سال دوری از مدرسه برخی از دانش آموزان نسبت به پایه تحصیلی خود سطح علمی مناسبی ندارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان نیازمند یادگیری بیشتر باید شناسایی شوند، عنوان کرد: پس از شناسایی دانش آموزان، مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری که در طول تابستان برگزار شد، را در طول سال تحصیلی هدفمندتر و با برنامه ریزی مناسب انجام می دهیم.
نجفی پازکی یادآورشد: برخی از دانش آموزان در طول تابستان در طرح جبران و تثبیت یادگیری شرکت کردند که یادگیری را ارتقا داد و این برنامه در طول سال تحصیلی هم ادامه دارد.