زنجان- ایرنا - معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: فرزندان به خصوص در دوران نوجوانی باید با کمک خانواده‌ها کنترل هیجانی، مهارت‌های خودیاری و مدیریت روابط با همسالان را بیاموزند تا بتوانند گذار از کودکی به بزرگسالی را به بهترین نحو انجام داده و تبدیل به بزرگسالانی با کفایت و خشنود شوند.

سکینه بیگلری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کودک بسیاری از رفتارهای خود را در تعامل با دیگران به خصوص خانواده می آموزد و در این میان ارتباط والد کودک به ویژه رابطه مادر کودک از آغاز، دنیای کودک را شکل می دهد.

وی اظهار داشت: برای اینکه والدین بتوانند در ارتباط با فرزند خود به خوبی عمل  کنند، نیاز به حمایت و پشتیبانی از یکدیگر دارند و همکاری و همسویی والدین در مورد نیازهای فرزند خود در دوران کودکی و نوجوانی و نیز سازگاری آنها با یکدیگر به عنوان زن و شوهر، محیطی آرام با تنش های قابل پذیرش برای فرزند فراهم می سازد.

به گفته این کارشناس، تفاهم، سازگاری و محبت موجود در محیط خانواده در تقویت حس اعتماد به نفس و پرورش عزت نفس بسیار حائز اهمیت است و می تواند محیط امنی برای کودک بسازد.

این مسوول با تاکید بر اینکه تعارضات مکرر و شدید والدین به فرزندان آسیب می رساند از این رو توجه به رابطه همسران اهمیت ویژه ای در بهبود رشد عاطفی و رفتار فرزندان دارد ادامه داد: افرادیکه به هر دلیل نمی توانند دوران کودکی، نوجوانی و بلوغ را با سازگاری پشت سر بگذارند در بزرگسالی نیز مشکلات روان شناختی، ارتباطی و اجتماعی بسیاری را تجربه می کنند.  

وی تصریح کرد: در این راستا سبک فرزند پروری مقتدرانه به خانواده ها توصیه می شود که در عین مطالبه گری از فرزند خود با وضع قوانین و انتظارات روشن متناسب با شخصیت و سن فرزند پاسخگوی نیازهای وی نیز باشند که در این نوع سبک فرزند پروری، فرزندان از نظر هیجانی سالم تر، شاداب تر و در زندگی و مدرسه موفق تر هستند.  

بیگلری افزود: در این نوع سبک فرزند پروری سه عنصر استقلال، کنترل و پذیرش در خانواده مورد توجه بوده و فرزندان اغلب متکی به خود و سرحال هستند، بسیار خوب با فشار مقابله می کنند و پیشرفت مدار هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: خانواده ها برای راهنمایی و دریافت مشاوره می توانند از صدای مشاور ۱۴۸۰ که آماده مشاوره و پاسخگویی در خصوص مسائل مختلف از جمله کودکان و نوجوانان درمسائل تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، ازدواج، اضطراب و وسواس و دیگر موارد از ساعت ۸ تا ۲۰ تماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت کنند.