اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۷۵۱ هکتار از اراضی طبیعی و ملی این استان امسال از دست متصرفان خارج شد.

سرهنگ «منصور بهزاد نیا» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این اراضی در قالب ۱۳۱ فقره پرونده در راستای حفاظت و حراست از اراضی ملی و اجرای احکام قضایی از دست متجاوزان خارج و به بیت المال بازگردانده شد.

وی ارزش اراضی رفع تصرف شده در این مدت را ۱۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: بیشترین اراضی رفع تصرف شده مربوط به شهرستان‌های ساوه، زرندیه، اراک و خمین است که با رصد شبانه روزی یگان حفاظت استان مرکزی از دست متصرفان خارج شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: ۶۵۹ هکتار از اراضی ملی این استان در نیمه نخست سال گذشته در قالب ۸۵ فقره و ارزش ۱۰ میلیارد ریال رفع تصرف و به بیت المال بازگردانده شد.

سرهنگ بهزادنیا گفت: تصرف اراضی ملی به صورت شخم و ایجاد شیار در اراضی ملی، ایجاد باغ و مستحدثات تصرف شده بود که با شکایت و پیگیری به موقع نیروهای اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی و با حکم مراجع قضایی از دست متصرفان خارج شد.

وی ادامه داد: این اراضی با رصد شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، رصد از طریق تصویر هوایی(ماهواره‌ای) و دریافت گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ کشف و رفع تصرف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۳ یگان حفاظت شامل ۱۲ یگان در شهرستان‌ها و یک یگان در مرکز استان وظیفه بازرسی، حفاظت و حراست از اراضی ملی و طبیعی این استان را برعهده دارند.

سرهنگ بهزادنیا گفت: شهروندان استان مرکزی می توانند هرگونه وقوع آتش سوزی و تجاوز به عرصه‌های طبیعی و مراتع استان را از طریق شماره ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های این استان اطلاع رسانی کنند.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می دهند.