«حسین آزارشی» که چند سال قبل نامخانوادگی خودش را به «آرازش» تغییر داد، روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: دفاع مقدس نه فقط در معابر و مساجد بلکه در لایههای زیرین جامعه باید تبیین، و به خاطر جانفشانیهای غیرقابلوصفاش گرامی داشته شود.
وی نقش ولایت فقیه در فرهنگ ایثار و شهادت و جانفشانیهای رزمندگان را بسیار پررنگ میداند و اضافه میکند: حمایتهای مردمی هم در طول هشت سال جنگ تحمیلی بسیار برجسته به نظر میرسید تا جایی که حضور اقشار مختلف مردم در میدان مبارزه و پشتیبانی آنان از رزمندگان به خوبی مشهود بود.
«آرازش» که بایگانی بسیار غنی عکس و فیلم از لحظهبهلحظه دوران جنگ تحمیلی به ویژه وقایع و رزمندگان مربوط به مراغه دارد، ادامه میدهد: در اعزام رزمندگان به جبهههای حق علیه باطل، تصاویری خیرهکننده و قابل توجه به ثبت رسید؛ صحنههایی که امروز میتوان آنها را به نسل جدید نشان داد و از آنها درس گرفت.
وی اضافه میکند: پیر و جوان و حتی نوجوانانی که شناسنامه خود را دستکاری میکردند تا به جبهه اعزام شوند، در کنار یکدیگر صحنههایی غریب خلق کرده بودند و با بازنگری تصاویر آن دوران میتوان به قدرت ایمان رزمندگان پی برد.
تصویربردار دوران جبهه و جنگ اظهار داشت: رزمندگان اعزامی مراغه خودشان را با صفهای طولانی به میدان طلوع فجر و از آنجا به میدان مصلی میرساندند و مرحوم حجتالاسلام محمدعلی شرقی، امام جمعه فقید مراغه در آنجا برای رزمندگان سخنرانی میکرد تا در نهایت عاشقان ولایت با حضور خانوادههایشان به سمت نور رهسپار شوند.
«آرازش» با بیان اینکه تصاویر بسیاری از سخنرانیها را در بایگانی خود دارد، بیان کرد: صحنههای رزم در جبهه، بازگویی خاطرههای جراحت، اسارت و شهادت و همچنین تشییع پیکر مطهر شهدا و صحنههای مربوط به بمباران مراغه نیز در میان تصاویر آن دوران به ثبت رسید.
وی که در این زمینه بسیار فعال بوده و از ورود آزادگان به میهن اسلامی تا موفقیتها و توانمندیهای جانبازان را به تصویر کشیده، خاطرهای از آن دوران نقل و بیان کرد: همه تصور میکردند که خلبان اسکندری مراغهای به شهادت رسیده است اما نام وی پس از ۶ سال در لیست اسرا رویت شد.
وی ادامه داد: لحظههای ورود وی به تهران و دیدارش با خانوادهاش که او را دوباره در کانون گرمشان میدیدند، را با اشک شوق تصویربرداری کردم و با حضور در خانه آنان، مصاحبههایی به ثبت رساندم که همچنان در آرشیو تصویری بنده موجود است.
وی صحنههای بمباران در مراغه را بسیار دردآور خواند و اظهار داشت: طی سال ۱۳۸۰ حدود ۷۲ عکس از بمبارانهای مراغه و کشتار کودکان و زنان بیدفاع را با عنوان «کبوتران خونینبال» به نمایش گذاشتیم.
تصویربردار دوران جبهه و جنگ بیان کرد: درک عمیق آن دوران و قدرت ایمان رزمندگان برای برخیها دشوار است اما با نگاهی گذرا به تصاویر به یادگار مانده نیز میتوان به روح دفاع مقدس رسید و آن را بیش از پیش درک کرد.
به گزارش ایرنا این تصویربردار دوران جبهه و جنگ در مراغه زاده شد و مدرک دیپلم خود را در تبریز گرفت تا همزمان با انقلاب فرهنگی به عکاسی و فیلمسازی روی بیاورد.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای اولینبار نمایشگاه عکس سیاه و سفیدی از تبعیض طبقاتی دوران طاغوتی را در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه برپا کرد؛ بعدها به گفته خودش ظهور عکس رنگی را در آموزشگاه «مردمک» تهران و با مدیریت «جواد پاکدل» آموخت.
وی در تهران به عنوان کمک فیلمبردار مرکز امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جذب، و فردای عملیات بیتالمقدس همراه با یک گروه تصویربرداری به جبهه اعزام شد تا مصاحبههای مردم و رزمندگان در اهواز و خرمشهر را ثبت کند.
ضمن توجه به اینکه طی سال ۱۳۶۲ به مراغه بازگشت و علاوه بر راهاندازی یک عکاسخانه چاپ عکس رنگی، رویدادهای بسیاری از دوران دفاع مقدس در مراغه را ثبت کرد؛ بعدها هم در صدا و سیمای مرکز آذربایجانشرقی خدمت کرد و بازنشست شد.