محمود امانی طهرانی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره سنجش صلاحیت حرفهای معلمان برای رتبه بندی و چگونگی انتخاب تیم ارزیابان اظهار کرد: رتبهبندی معلمان براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش باید برمبنای سه دسته صلاحیت تخصصی، صلاحیت علمی آموزشی معلم و صلاحیت عمومی یعنی تعهد و اخلاق نسبت به شغل انجام شود.
وی افزود: این سه دسته صلاحیت باید مورد سنجش و مبنای رتبهبندی باشد و البته این سه کار، دشوار و نیازمند ابزار، زمان، بودجه و طراحی و رویکرد است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون در یک دوره خاص تعجیل قرار گرفتهایم، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در مرحله استقرار به سراغ ملاکهایی رفته که قابلیت سنجش آسانتری دارد.
امانی طهرانی یادآورشد: امیدواریم مرحله استقرار بگذارد و معلمان رتبهبندی شوند سپس آموزش و پرورش در مرحله ارتقا به سراغ ملاکهای شورای عالی رود تا نفع این رتبهبندی به دانشآموز برسد؛ نفع این رتبه بندی زمانی به دانشآموز میرسد که معلم مورد تکریم قرار گیرد.
وی همچنین درباره چگونگی انتخاب تیم ارزیابان توضیح داد: مجلس در قانون مشخص کرده که اعضای این گروه چه کسانی هستند، به طور مثال شورای مرکزی متشکل از وزیر آموزش و پرورش، برخی معاونان، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و افرادی در سطح استان و مناطق هستند.
به گزارش ایرنا، آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان ۱۲ تیرماه امسال پس از چندین سال مطالبه فرهنگیان در دولت سیزدهم ابلاغ شد. این آیین نامه پس از رفع ایرادات که توسط کمیسیون تلفیق مجلس اعلامشده بود، پانزدهم مردادماه سال جاری نهایی شد.
وزیر آموزش وپرورش ۲۲ مرداد ماه اعلام کرد که سامانه رتبهبندی معلمان از امروز باز شده است و به صورت آزمایشی همکاران میتوانند کارهای خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مردادماه سامانه بهصورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.
همچنین یوسف نوری ۲۴ مرداد ماه اعلام کرد: دولت با تلاش بیوقفه نظام رتبهبندی را اجرایی کرد و در همین راستا به زودی مبالغی به صورت علیالحساب به حساب معلمان مشمول طرح واریز خواهد شد.
براساس اعلام وزیر آموزش و پرورش، حدود ۸۱۰ هزار نفر از معلمان، مشمول رتبهبندی فرهنگیان خواهند شد.
همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ۲۹ مرداد به ایرنا گفت: رتبه بندی فرهنگیان به مرحله پرداخت رسیده است.