اردبیل- ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از شناسایی بالغ بر ۵۷ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در این استان خبرداد و گفت: این افراد تحت مراقبت‌های درمانی قرار دارند.

دکتر محمد جعفرزاده روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، در صورت عدم کنترل بیماری، در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی قرار دارند.

وی مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی را از عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی ذکر کرد و افزود: عوارض این موارد در افراد به شکل فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب ظاهر می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به نامگذاری روز جهانی قلب امسال، با شعار "سلامت قلب، سلامت جامعه" تاکید کرد: برای حفظ و ارتقای سلامت قلب لازم است که شیوه زندگی سالم انتخاب شده و چند تغییر ساده در زندگی مانند مقابله با فشارهای روانی، کنترل فشار خون، عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه اتفاق بیافتد.

وی اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی اولین علت مرگ در دنیا، ایران و همچنین در استان اردبیل است، به طوری که این بیماری‌ها با ۱۸.۵ میلیون مرگ در سال، رتبه اول علل مرگ و میر را در جهان به خود اختصاص داده است.