یاسوج- ایرنا- معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات دولتی نمی تواند به تنهایی خسارت های ناشی از حوادث طبیعی را در استان جبران کند و شرکت های بیمه با گسترش چتر بیمه ای مکمل خوبی درکنار دولت برای جبران خسارتها هستند.

کیامرث حاجی زاده روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری ،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در یاسوج افزود: کشور ایران از نظر بروز حوادث غیرمترقبه در رتبه هفتم جهان قرار دارد و هر ساله با حوادث مختلفی رو به رو می شود.

وی ادامه داد: بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد زیر گسل های زلزله خیز قرار دارد و در دو سال اخیر با حوادث پیش بینی نشده ای از جمله زلزله سی سخت مواجه شد.

او اظهار داشت:در شرایط کنونی باید طوری برنامه ریزی کرد که شرکت های بیمه گر در کنار دولت قرار گیرند و بخشی از خسارتهای وارده به بخش های مختلف را  جبران کنند.

حاجی زاده گفت: در کهگیلویه و بویراحمد ،بخش کشاورزی بیشترین خسارتهای ناشی از حوادث طبیعی را در دوسال گذشته متحمل شده است . 

به گفته وی ،استان در زمینه پرورش ماهیان سردابی و زینتی سومین قطب کشور است و از سال ۹۸ تاکنون خسارت های زیادی به این بخش وارد شده است و می طلبد واحدهای تولید ابزیان بیشتری در منطقه زیرپوشش بیمه قرار گیرند تا در موقع خسارت دغدغه ای نداشته باشند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: عشایر استان بیشتر از یک میلیون واحد دامی در اختیار دارند که ۱۰درصد  این دامها زیر پوشش بیمه قرار دارد که رضایت بخش نیست.

حاجی زاده ،وضعیت بیمه واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر استان را مطلوب دانست و اظهار داشت : از ۴۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده در استان از سال ۸۴ تاکنون افزون بر ۲۵هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بیمه شده است.

وی گفت: پس از وقوع پدیده مونسون مسئولان استان خسارت های وارد شده را جمع آوری و به سازمان بحران کشور ارسال کردند و پس از بررسی و تصویب در دولت برای ابلاغ اعتبارات لازم به سازمان برنامه ارسال شد. 

حاجی زاده تاکید کرد فرهنگ سازی برای گسترش چتر بیمه در استان ضروری است و برای این کار شرکت های بیمه در کنار دولت باید مزیت های بیمه گری را برای قشرهای مختلف مردم تبلیغ کرد.

وی ادامه داد: شرکت های بیمه گر باید غرامت ها را در کمترین زمان پرداخت کنند تا مردم اقبال بیشتری به آنها نشان دهند. 

به گفته حاجی زاده تلاش می شود در تفاهم نامه ای با صدا و سیما زمینه تبلیغ ، گسترش چتر بیمه ها و تمایل بیشتر مردم به بیمه محصولات خود فراهم شود.