مشهد- ایرنا- روز دهم دی به عنوان روز ملی مشهد به تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: مشهد دارای ظرفیتهای فرهنگی قوی است که می‌توان از این ظرفیتها استفاده کرد.

آیت الله سید احمد علم الهدی با بیان این که روز ملی برخاسته از حضور مردم و به نام مردم است افزود: مردم مشهد در دهم دی حضور فعالی علیه رژیم طاغوت داشتند و نقش زنان و کودکانی که در این روز به شهادت رسیدند نیز بسیار موثر بود.

وی با بیان این که نام‌گذاری نباید فقط محدود به اسم گذاری تنها باشد افزود: از این نام‌گذاری و از نخبگان انقلابی و مبارزاتی مردم این شهر در برنامه ها باید برای تولید ظرفیت استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: حضور بانوان با حجاب در این روز و مقابله با رژیم ستمشاهی تلاش مجاهدانه آنها را نشان می‌دهد.

علم الهدی تاکید کرد: باید دبیرخانه روز ملی مشهد در شهرداری به عنوان مسوول این موضوع تشکیل و کارهای مرتبط با آن دنبال شود.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انتخاب روز ملی مشهد، ظرفیت بی نظیری را در خود دارد که باید به آن نیز اندیشید.

یعقوبعلی نظری افزود: انتخاب این روز می‌تواند با محوریت معرفی حضرت رضا (ع)، واقعه مسجد گوهرشاد به عنوان یک نماد مرتبط با عفاف و حجاب و یا بر اساس مجاهدتهای مردم در سال ۱۳۵۷ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد صورت گیرد.

وی ادامه داد: واقعه دهم دی ماه سال ۱۳۵۷ مشهد ظرفیت مناسبتی را بر اساس شواهد تاریخی ، تمدنی  و مذهبی در خود دارد.

هم اکنون شهرهای شیراز، ایلام، اردبیل، کرمانشاه، زنجان، همدان، گرگان، قزوین، اصفهان، تبریز و بوشهر هر کدام در تقویم یک روز مشخص به نام خود دارند.

نهم و دهم دی ماه ۱۳۵۷، از روزهای خونین و فراموش نشدنی در تاریخ تحولات اجتماعی مشهد است که در آن ده‌ها نفر از مردم بی‌گناه مشهد که بیشتر زنان و کودکان بودند توسط نیروهای رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شدند.

این واقعه بازتاب گسترده‌ای در خارج و داخل ایران داشت و ضربه سختی بر بدنه پیکر نیمه جان رژیم منحوس پهلوی بر جای گذشت.