اردبیل - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از ابلاغ مراتب ثبت ملی محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین به استاندار اردبیل خبر داد.

به گزارش ایرنا از میراث‌ فرهنگی اردبیل، فردین عینی روز شنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی طی نامه‌ای مراتب ثبت محوطه باستانی قره حسنلو نمین در فهرست آثار ملی ایران را به استاندار اردبیل ابلاغ کرد.

به گفته وی ، در بخشی از این نامه آمده است: اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب با تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این نامه بر مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت تاکید شده است.

محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین با شماره ۳۳۸۰۴ در تاریخ ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است ، این محوطه در شهرستان نمین قرار دارد که یک بنای آیینی با آثاری نظیر چهار تدفین و اشیای فلزی با قدمت ۲ هزار ساله و مربوط به دوره اشکانی از این محوطه به دست آمده است.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل قرار گرفته و حدود ۹۰ محوطه و تپه تاریخی و باستانی دارد.