تهران-ایرنا- «والنتینا ماتوینکو» (Valentina Matviyenko) رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) گفت: همکاری بین روسیه و چین کمک مهمی به امنیت و ثبات جهانی می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: رئیس زن مجلس علیای روسیه این اظهارات را  به مناسبت روز ملی چین مطرح کرد.

وی روز شنبه با ارسال پیامی تلگرامی به «لی جان شو» (Li Zhanshu) رئیس کمیته دائمی کنگره ملی چین، هفتاد و سومین سالگرد اعلام رسمی تاسیس جمهوری خلق چین را به وی تبریک گفت.

در بیانیه این مقام روس آمده است:  چین در ۷۳ سال تاریخ مدرن خود دستاوردهای قابل توجهی را در ملت سازی، ارتقای ظرفیت های اقتصادی و بهبود رفاه مردم کسب کرده است. پیشرفتی که کشور شما اکنون نشان می دهد قابل تحسین و شایسته ستایش است.

رئیس مجلس سنای روسیه خاطرنشان کرد که مسکو و پکن از دیدگاه ها، منافع و ارزش های مشترکی برخوردار هستند و این امر روابط آنها را به سطح جدیدی سوق داده و نمونه مطلوبی از همکاری را نشان می دهد.

این مقام روس همچنین گفت: کشورهای ما در مواجهه با فشار شدید خارجی، حمایت قوی  از یکدیگر مبذول داشته و در مقابل همه فشارهای دشمنان ایستادگی می کند و در تلاش ها برای رفع مسائل منطقه ای و جهانی در قالب سازمان ملل متحد، بریکس، سازمان همکاری شانگهای و دیگر انجمن ها و سازمان های چند جانبه همکاری می کند؛ موضوعی که عامل مهمی در حفظ ثبات و امنیت بین المللی است.

این قانونگذار روس همچنین اشاره کرد که همکاری پارلمانی روسیه و چین به ظرفیت های فرهنگی، علمی، سرمایه گذاری و تجاری دو کشور کمک می کند و منافع میلیون ها نفر از مردم روسیه و چین را تامین می کند.

وی همچنین با آروزی موفقیت برای بیستمین کنگره حزب کمونیست چین گفت امیدوار است که نتایج آن به روابط راهبردی قوی بین روسیه و چین کمک کند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در پیام تبریکی به مناسبت هفتادو سومین سالگرد جمهوری خلق چین خطاب به همتای چینی خود، روابط و همکاری های مسکو و پکن را راهبردی و درحال توسعه دانست و گفت: دو کشور باوجود سختی و تلاطم های جهانی به همکاری های موفقیت آمیز خود ادامه داده اند.

رئیس جمهوری روسیه در پیامی که بر روی شبکه تلگرام تارنمای کاخ کرملین قرار گرفته، خطاب به همتای چینی خود نوشت: روابط پویای میان روسیه و چین نشات گرفته از روح مشارکت همه جانبه و همکاری های راهبردی  درحال توسعه است و با وجود  وضعیت متلاطم جهانی، ما در زمینه های مختلف بطور موفقیت آمیزی همکاری داشته و ضمن مقابله با تهدیدهها و چالش های مدرن، به جهت ایجاد نظم جهانی، دموکراتیک تر وعادلانه تر تلاش های مشترکی داشته‌ایم.