تهران ایرنا - روزنامه‌نگار و رمان‌نویس آرژانتینی و برنده جایزه هرالد گفت: ژان پل سارتر هرگز نگفت که ادبیات باید واقع بینانه باشد، فقط باید با آنچه در حال وقوع است درگیر باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماریانا انریکس - Mariana Enríquez نویسنده رمان‌های معروفی چون اینجا دریاست و ۸ کتاب دیگر از جمله دو مجموعه داستان کوتاه با عناوین خطرات سیگار کشیدن در رختخواب و چیزهایی که در آتش از دست دادیم، در گفت و گو با روزنامه گاردین تصریح کرد: نوشتن درباره آرژانتتین با بهره‌گیری از رئالیسم خیلی دشوار است.

او با اشاره به داستان‌های خارق العاده دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نویسندگانی چون بورخس، سیلوینا اوکامپو و خولیو کورتازار خاطرنشان کرد: کل منطقه به دنبال دیکتاتوری سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳، پیامدهای انقلاب کوبا و مداخله آمریکا سیاسی شد. به گفته او، این‌ها ملاحظات سارتر بود که در ادبیات منجر شد و معتقد بود که اثر باید درباره زمانه حاضر صحبت کند.

این نویسنده ۴۸ ساله که در سال ۲۰۱۹ برای چهارمین رمانش یعنی قسمت ما از شب، برنده جایزه هرالد شد، افزود: البته سارتر هرگز نگفت که ادبیات باید واقع بینانه باشد، فقط باید با آنچه در حال وقوع است درگیر باشد.

جایزه‌ی هرالد، جایزه‌ای ادبی و اسپانیایی است که همه ساله توسط مرکز انتشارات آناگراما به بهترین رمان اسپانیایی زبان سال تعلق می‌گیرد. این جایزه در سال ۱۹۸۳ بنیان نهاده شده و همه ساله در ماه نوامبر برگزار می‌شود.

ژان پل سارتر به‌عنوان روشن‌فکری فعال از نظر سیاسی شناخته می‌شد. او بیشتر عمر خویش را صرف مطابقت دادن‌ایده‌های اگزیستانسیالیستی‌اش کرد. این نویسنده و فیلسوف فرانسوی معتقد بود که انسان باید خود سرنوشت‌اش را تعیین کند.

سارتر با الزام ادبیات به تعهد اجتماعی و سیاسی مخالف بود.

سارتر در کتاب ادبیات چیست که درباره تعهد ادبیات به جامعه جزء مسائل روز و قابل توجه گروه‌های مختلف روشن فکران سخن می گوید، دیدگاه جدیدی نسبت به ادبیات و تعهد ارائه داد.