سنندج- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان، هزار و ۸۳۲ دانش‌آموز پایه‌ اول  دیرآموز شناسایی شدند.

طالب محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ۳۱ هزار و ۵۳۳ نوآموزی که در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان کردستان شرکت کردند، ۳ هزار و۴۵۱ نفر در مرحله اول آمادگی حد نصاب لازم را کسب نکرده و به مرحله تخصصی هوش ارجاع شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد، هزار و ۸۳۲ نفر دیرآموز هستند، افزود: هزار و ۳۹۳ نفر بدون مشکل، سه نفر معرفی به بهزیستی، ۱۱نفر ارزیابی سال آینده، ۱۴۵ نفر به مدارس استثنایی معرفی و ۶۷ نفر هم تاکنون به مرحله تخصصی مراجعه نکرده اند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: دانش آموزان دیرآموز (مرزی) نیاز به تمرین و تکرار بیشتری دارند و باید در کلاس‌هایی حضور داشته باشند که تراکم کمتری دارند تا معلم بیشتر بتواند با آن‌ها تمرین کند.

دبیر اجرای ستاد سنجش کردستان ادامه داد: فراگیرسازی و جای‌دهی این دانش آموزان در مدارس عادی راهی برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه آنان است، از این رو باید برنامه ها و تمهیدات خاصی را برای سازگاری تحصیلی آنان رعایت و اجرا کرد.

وی با بیان اینکه هوش دانش آموزان دیرآموز معمولاً یک انحراف معیار پایین تر از هوش عادی است، افزود: آگاه‌سازی اولیا، بهره‌مندی ازخدمات مشاوره‌ای، ارائه خدمات ویژه آموزشی و کارآمدی معلمان، خطر حذف شدن این دانش آموزان در جریان آموزشی را کاهش می دهد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با برشمردن پایه اول ابتدایی به عنوان پایه بنیادین در طول سال‌های تحصیلی اظهار داشت: عدم شناسایی به موقع و عدم توجه به مشکلات جسمی و ذهنی کودکان می‌تواند سلامت کودکان را به مخاطره انداخته و باعث ایجاد مشکلات تحصیلی و رفتاری در آنان شود.

وی گفت: نقش آموزش و پرورش در رشد شخصیت دانش آموزان ممتاز است و بعد از خانواده، مدرسه و معلم از ارکان اصلی تربیت به حساب می‌آیند که از توانایی‌ها، نقاط ضعف و قوت، نیازها و مهارت‌های آن‌ها آگاه هستند.