تهران - ایرنا - رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: هیچ مدیر مدرسه‌ای مجاز نیست تا پیش از آغاز خدمات، هزینه‌ای برای سرویس حمل و نقل دانش آموزان دریافت کند و دریافت این مبلغ صرفا از طریق درگاه مالی سامانه انجام می‌شود.

سید صدرا خوش قدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره وضعیت سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی مدارس اظهار کرد: سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان از نگاه آموزش و پرورش یک موضوع تربیتی است و هدف آموزش و پرورش از ورود به موضوع سرویس و نگاه به آن به عنوان یک مبحث تربیتی و فرهنگی است.

وی افزود: آموزش و پرورش در موضوع سرویس ذی نفع نیست و در جایگاه خود که متولی امر آموزش و پرورش است به عنوان تسهیل‌گر، مسئولیت تربیتی، نظارتی بر عهده گرفته است زیرا آموزش و پرورش به سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان به عنوان یک مکان آموزشی، تربیتی نگاه می‌کند.

خوش قدم اضافه کرد:  نگاه ما به راننده خودرو به عنوان یک مربی تربیتی است؛ راننده خودرو سرویس علاوه بر اشتراکات انسانی با سایر خدمتگزاران امر حمل و نقل عمومی دارای اهمیت ویژه است و این اهمیت به لحاظ گوهر وجودی فرزندان همه ماست که شایسته تفاوت‌های خاصی است که ضمن اینکه دانش آموزان را سالم و ایمن به خانواده ها تحویل می‌دهد، آموزه‌های تربیتی فراگیران در مدارس را نیز تقویت می‌کند.

عضو کارگروه ماده ۱۸ حمل و نقل دانش آموزان شهر تهران با بیان اینکه ورود آموزش و پرورش به سرویس تابع قوانین و مقررات بالادستی است، افزود: آیین‌نامه حمل و نقل سرویس مدارس مصوب هیات دولت است که در این آیین‌نامه آموزش و پرورش در کنار شورای شهر، فرمانداری، تاکسیرانی و نمایندگان اولیا به عنوان ارکان یا اجزای سرویس در نظر گرفته شده است که این عوامل در کنار هم به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مورد سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان می‌پردازند.

 نرخ سرویس مدارس توسط شورای شهر تهران مصوب شد

وی خاطرنشان کرد: برخی صرفا آموزش و پرورش را مسئول سرویس مدارس می‌دانند، این در حالی است که آموزش و پرورش یکی از عوامل موجود و دخیل در این موضوع محسوب می‌شود. این امر باید جهت آگاه سازی ذی نفعان و خانواده ها با اطلاع رسانی و تنویر صحیح  اطلاعات درباره عوامل تصمیم‌گیرنده در موضوع سرویس مدارس به اطلاع عموم و آحاد شهروندان رسانده شود تا ضمن ایجاد یک گفتمان عمومی، افراد و مخاطبان به درستی از واحدهای مرتبط مطالبه داشته باشند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش وپرورش شهر تهران یادآورشد: بر اساس آیین‌نامه هیات دولت، نرخ سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان در شورای شهر مصوب می شود؛ بنابراین کاهش یا افزایش این نرخ در حوزه اختیارات آموزش و پرورش نیست و این نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران پس از ابلاغ توسط فرمانداری، قابلیت اجرایی دارد و آموزش و پرورش تابع نرخ مصوب شورای اسلامی شهر است همچنین فراخوان و دعوت از بخش خصوصی و شرکت‌های حمل و نقل برای انجام سرویس مدارس توسط سازمان تاکسیرانی انجام می‌گیرد که وظیفه این شرکت‌ها داشتن ناوگان مناسب و ایمن و مطمئن است و آموزش و پرورش به عنوان ناظر در امر بهره‌برداری از سرویس صرفا استفاده کننده از این ناوگان است.

خوش قدم با اشاره به نقش مهم اولیا در سرویس مدارس اظهار کرد: اولیا با عضویت در کارگروه ماده ۱۸ حمل و نقل دانش آموزی در سرویس حمل و نقل دانش آموزی نقش اساسی دارند.

استفاده از خودروی جمعی نرخ پیشنهادی را کاهش می دهد

وی افزود: نرخ امسال سرویس مدارس توسط شورای شهر تهران مصوب شده و از طریق سامانه نظارت سرویس در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده است که این نرخ براساس پیمایش دانش آموز توسط سامانه و بر اساس میانگین نرخ اعلامی شورای اسلامی شهر مشخص می‌شود. قیمت اعلام شده در سامانه به گونه‌ای است که حداکثر قیمت را مشخص می‌کند و بعد از مراجعه اولیا به مدرسه در صورت استفاده از خودروی جمعی نرخ پیشنهادی قابل کاهش و تعدیل است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به دلیل نظارت بر فعالیت سرویس و شفاف‌سازی در این زمینه، سامانه نظارتی شهر تهران به خانواده‌ها و مدیران معرفی شد و از شهروندان می‌خواهیم برای تسهیل در روند امور از این طریق اقدام کنند.

عضو کارگروه ماده ۱۸ سرویس ایاب و ذهاب مدارس خاطرنشان کرد: براساس بخشنامه‌های ارسالی به مدارس شهر تهران، هر گونه پرداخت وجه از طریق درگاه مالی سامانه است و از خانواده‌ها درخواست شد از پرداخت هرگونه وجه تا آغاز ارائه خدمات سرویس خودداری کنند و هیچ مدیری مجاز نیست تا پیش از آغاز خدمات هزینه‌ای برای سرویس حمل و نقل دریافت کند.

وی اضافه کرد: طبق دستورالعمل اجرایی سرویس حمل و نقل دانش آموزی، برای رصد و پایش سرویس، سامانه‌ای از طرف وزارت کشور با نام «سپند» تعبیه شده که به محض ابلاغ از طرف آموزش و پرورش، برای مدیران و اولیا ارسال می‌شود و در ذیل سامانه سپند، آموزش و پرورش شهر تهران برای نظارت و شفافیت در کار سرویس از سامانه نظارتی داخلی خود در مسائل مالی نیز استفاده می‌کند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه برای انجام یک کار تربیتی موفق و موفقیت در کار، باید همه عوامل موثر در ارائه خدمات سرویس مدارس با هم همکاری کنند و از هر اقدام جزیره‌ای خودداری شود و در این راه، همه ما به عنوان والدین باید از فرزندان خود صیانت کنیم؛ همانطور که پیمانکاران و رانندگان در موضوع سرویس حمل و نقل  دانش آموزی ورود پیدا می‌کنند و دانش‌آموزان را مانند فرزندان خود می‌بینند، شورای شهر، فرمانداری و آموزش و پرورش هم با تعامل خود در ایجاد یک سیستم سازنده و موثر خدمت رسانی داشته باشند.

خوش قدم یادآورشد: هزینه دریافتی باید از طریق درگاه الکترونیک به حساب متمرکز دولتی (مدرسه) واریز شود و هیچ وجه دستی نباید از والدین دریافت شود.